Plantegjødsel

Hvilken type plantegjødsel skal jeg bruke i akvariet?
Hvor mye og hvor ofte skal jeg gjødsle?
Akvariet er på 110 liter og har 6 planter.
Det går ikke an å svare enkelt på dette, men her er noen svar og påstander:

- Det viktigste for planter er godt lys. (stikkord watt/liter - farge-Kelvin)
- Tilsetting av CO2 har større innvirkning på plantevekst enn gjødsel
- For lite gjødsel er bedre enn for mye
- hvis du bruker gjødsel så halver dosen i forhold til bruksanvisningen
- tilsett lite og ofte istedenfor store doser en sjelden gangen
- stor fiskemengde produserer endel næringsstoffer som planter kan benytte (dvs vurder å kutte ut slamsuging)
- noen planter trenger bunngjødsel (typiske rotplanter som cryptocoryner og sverdplanter)
- noen planter trenger næring i vannsøylen (stilkplanter)
- for mye gjødseltilsetning gir overskuddsnæring => øke algeveksts
- jern er den viktigste næringssubstansen som plantene trenger


mvh Geir Rolfsnes




for at noen skal kunne svare hva _du_ trenger Jensen så må vi vite hva du har av:

1. utstyr, lys, fisker, CO2 osv

2. hvilke planter har du

3. Tilstanden til plantene

4. hva du bruker nå av gjødsel

5. om du skal evt ha andre planter snart

Hoppsann Jensen
Hvilken type plantegjødsel skal jeg bruke i akvariet? Hvor mye og hvor ofte skal jeg gjødsle? Akvariet er på 110 liter og har 6 planter.


Vis oss et bilde av akvariet ditt, så er det lettere å svare Planter under vann er som planter over vann; en hel del av dem har ulike krav.
Dammed
for at noen skal kunne svare hva _du_ trenger Jensen så må vi vite hva du har av: 1. utstyr, lys, fisker, CO2 osv 2. hvilke planter har du 3. Tilstanden til plantene 4. hva du bruker nå av gjødsel 5. om du skal evt ha andre planter snart


Takk for svar!
Skal prøve å svare på disse spm:

1. Vi kjøpte akvariet på Tropehagen Zoo, de hadde kampanje på denne pakken:
Akvarium SM800, som har innebygd 2 lysrør i "taket", vet ikke hva de heter..? Filteret er Rena SuperClean 90.
Vi har kjøpt en del fisker: 15 neontetra, 5 otto, 1 molly, 2 gurami og 2 sølvhai.
Vi har testet vannet 2 ganger: ph 7,4, gh 4 og nitritt 0.

2. Vi har vannpest og sverdplante + fire andre typer jeg ikke kan navnet på, skal prøve å ta bilder slik at dere kan se dem.

3. Plantene ser litt brun ut i kantene

4. Vi har ikke brukt noe gjødsel frem til nå...

5. Har ingen planer om å kjøpe flere planter med det første

Takk for hjelp!
Her er to bilder av akvariet. Kan også legge inn bilde av enkelt plante dersom noen vil se..
Jeg lurer på om ett eller to av plantene kan være sumpplanter som ikke er egnet for akvariebruk og at det er derfor de blir litt brune i kantene. Litt vanskelig å se ut fra bildet så jeg skal ikke si det hundre prosent
Her har du artene som ikke egner seg for akvariet. Du kan jo se om noen av dine hører til disse.

Når det gjelder gjødsel så har du såpass lite planter og de ser også rimelig nyplantede ut. Ville derfor vært meget forsiktig med mengden. Du kan prøve deg med 1/8 av anbefalt mengde flytende gjødsel og så øke dosen langsomt over mange uker til du eventuelt får alger. Da er det bare å redusere mengden igjen til du finner akkurat riktig dose for ditt kar. Om du har mulighet så kan du med fordel fordele mengden gjødsel over hele uken og gi litt hver dag istedenfor større doser ukentlig. Det er alltid viktig å gi plantene tid til å tilpasse seg den økte næringsmengden slik at algene ikke tar overskuddnæringen. Det er derfor du bør øke doseringen over såpass lang tid. Det finnes mange typer og merker flytende gjødsel, men sørg for å velge en uten nitrogen og fosfor. Selv er jeg meget fornøyd med gjødselen fra TropicaAquaCare.
Det Tante Astrid sier er helt riktig.
Den planten som står bak den røde steinen, og den med de lange stråene, er ikke akvarieplanter. disse kommer ikke til å vokse, og de vil etter noen måneder rotne og dø.
Den høyeste først, og så den andre.
Inaktiv bruker
Hmm... Dette virket komplisert...
Jeg har flytende gjødsel, ( Tropical Aqua Plant ) og bruksanvisningen er på .. vet ikke hva, plosk tror jeg. Så jeg forstår mer eller mindre ingenting.
Så jeg bare spør: hvor ofte trenger man å gjødsle? Har et akvarium på 62 liter med litt planter i. Pluss at nå har jeg akkurat fått vite at sverdplantene trenger noe sånn gjødsel som er fast? Hvor får man tak mi det? og hvordan brukes det?
Som sakt over alt dette må balanseres
Mye lys = mere gjørsling.
Lite lys = Mindre gjørsling.

Foreksempel resultat av mye lys lite gjørsling = alger..

Selv har jeg bare brukt enkle tabletter med jern.. Og stappet de unner de viktigste plantene.. Også har jeg knust et par i glass får å gi næring rett til plantene.. Dette fungerte fint for meg Masse grønne og gode planter..

Til dere begge som lurer hvor lenge har dere på lyset vær dag?
Og hvor mange watt er lys rørene på?
Bare å ta opp å titte
Inaktiv bruker
Har to lysrør på 15 watt hver. Ett rødt, og ett hvit lysrør.
Lyset står på i 12 timer.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Sogn Dahle
Reklame for plussmedlemskap