Hvem er de beste algespiserene?

jeg lurer på hvem som er de beste algespiserene?
Frontglasset , og pyntesteinene i bunnen har blitt veldig brune i de to 63 literene jeg har, og jeg skulle virkelig hatt noen algespisere der som går inn for oppgaven med lyst og energi. Synes ikke de plecoene jeg har i et annet akvarium gjør noe særlig annet enn å holde seg i bakgrunnen, og komme fram når tetra plecomin tablettene serveres. Så jeg er usikker på om de er rett valg i de to 63 literene. Det ene av dem får sol på seg, men ikke det andre. De er brune og lite pene nå :-s
Jeg har eplesnegler og ancistrus oppdrettsvariant, og synes begge to gjør en rimelig bra jobb, men eplesneglene er best, forutsatt at man ikke mater dem.

Men jeg foretrekker å forebygge alger fremfor å fjerne dem etter at jeg har fått dem, for man må ha en ganse nøye algespiser for å få bort absolutt alt.
har selv 7 eplesnegler, og gir du dem ikke så mye mat så ser du at alger forsvinner rimelig kjapt. Måtta ha dem en gang i en bøte med filter, luftpumpe osv i 2 dager (ominredning av karet) og da fikk de ikke mat, etter at de kom inn i karet så skulle du sett at nesten alle algene var helt vekk.

Anbefaler eplesnegler på det varmeste, og kulere dyr i akvariet finner du nesten ikke, mine tar til og med flyveturer under vann. (de går til toppen av karet og slipper seg ned hvor de svever på foten)
Jeg er stadig imponert over renseevnen til den vanlige ancistrusen.
Jeg holder en knapp på små siamesiske algeetere. De er utrolig ivrige og konstant sultne. Men de blir slappe når de vokser til, da venter de på tablettene de også ...
Da må det blir flere eplesnegler da men her i dyrebutikken får jeg ikke tak i dem. Så hvis noen har noen å selge så ta kontakt. Gjerne med forskjellige farger. Hvor mange kan man ha i 63 liter?
rundt 8 ville vært maks syns jeg, har selv 7 i 80 literen og syns det er sånn ca passe.
Tilfeldig bekjentskap
© Arnt Olav Vullum
Reklame for plussmedlemskap