Ominredning, hva bør jeg tenke på?

Jeg skal skifte grus og ominrede i et 120-liters kar med innkjørt filter. Skal også sette opp et nytt 60-literskar. Skal flytte noen av plantene fra det gamle til det nye karet. Hvordan skal jeg gjøre dette for å stresse fiskene minst mulig og beholde bakteriekulturen i det utvendige filteret?
ta fiskene i poser til den nye innredningen er ferdig.
ja poser eller bøtter. Jeg bruker bøtter selv og legger innsuget og utblåset i bøtta så filterbakteriene ikke dør ut.

Så er det bare og ommøblere og ordne.
Råder deg til og bruke opp igjen det vannet som du har fiskene i, ihvertfall halvparten så det ikke blir så veldig tempratur forsjell.
Kan det være lurt å bruke noe av det gamle akvarievannet i det nye akvariet?
Som jeg skrev.

Ja. Du burde bruke litt av det gamle vannet i det nye ihvertfall halvparten.
Flyttet nylig all sand og fisk fra en 325 liter over i en 450 liter. Satte begge pumpene med innsug og utblås i en 10 liters bøtte. Fisker og planter ble plasser i andre bøtter uten noe kolbe eller pumpe etc. Karet ble tappet helt, alt vann ble tømt ut. Rørte godt i sanda før jeg tappet for å få med mest mulig dritt.
Sanda ble flyttet over, stein ble lagt på plass og nytt vann ble fylt i.
Du kjenner jo for hånd sånn cirka at tempen er den samme.
Deretter ble planter satt i, og så pumpene. Til slutt fiskene og så var prosjektet ferdig

Lite vits i å ta vare på det gamle vannet, da bakteriene du vil spare for det meste sitter pumpa. Noe sitter i grusen, men vannmassene er det bare å helle i dass. Om pumpa du skal bruke ikke var innkjørt kunne du godt spart på litt av det gamle vannet. Men ikke når den er innkjørt.
Takk for gode råd. Nå er det bæring av bøtter til den store havhest.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap