Må skifte vann hver 5. dag! er dette riktig?

Hei! Vi kjøpte oss akvarium for ca en måneds tid siden. Det er 60 liter, og vi har fire fisker oppi. + 2 plastikk planter og en hodeskalle pynt som fiskene bruker å svømme inn i av og til Problemet er at først måtte vi skifte vann på det hver fjerde dag fordi det ble så uklart. Vi trodde det var noe galt med pumpen, så vi kjøpte ny. Problemet ble ikke bedre. Vannet blir liksom "grønt" og uklart på bare noen få dager. Dette begynner å bli meget irriterende. Er jo litt styr med å skifte vann så ofte... Noen som vet hva som kan være årsaken? Vi har en alge spiser. Vi har også nesten sånn blått "neon" lys, så alt det som er uklart vises på en måte mye sterkere.. hvis dere skjønner hva jeg mener. hehe. Noen tips?
Høres ut som svevealger. I såfall gjelder mørkelegging av karet eller behandling med UV lys. Håper andre svarer bedre for jeg har aldri hatt sveveagler, men det høres ut som det hvis vannet er grønt og med lite sikt.

Mvh Linda
prøv å gå til annskaffelse av noe ekte planter.. de tar næring fra vannet, slik at algene ikke får riktig så mye næring, plantene nyttegjør seg ikke mere lys en mer enn ca 10 - 12 timer, så prøv 10 timer lys pr. dag i en uke, så skal du se

jeg er ikke spesielt flink med planter og alger, men tror dette kan hjelpe
Det kan nok hjelpe ja
Men det er ikke så veldig ofte å skifte vann hver 5 dag vel? Det gjør jeg også det..
Takk for svar Vi har hatt ekte planter i akvariet, men det var akkurat likens da også. Trodde først at det kanskje var plantene som gjorde at det ble litt grums, så derfor tok vi dem ut. Vi bruker å slå av lyset i akvariet hver natt, så det står ikke på hele tiden. Jeg kjenner mange som har akvarium, og ingen av dem må skifte på det hver 5. dag...
Du har tatt ut hele filteret og erstattet det med et nytt et som ikke er innkjørt? Da behøver du egentlig å skifte vann hver dag de neste ukene.

Du har ikke planter i?
Sett i planter, helst hurtigvoksende stilkplanter feks, reduser lystiden din (8-10 timer max).

Skylte du grusen før du tok den i?

Hei Monika.

Fire fisker i et akvarie på 60 liter høres i utgangspunktet ikke mye ut - og pumpa skulle ikke være overbelastet. Grønt uklart vann høres ut som alger slik Linda nevner.
Kanskje kan årsaken være å finne i et av disse punktene;

Hva slags fisk har du?
Hva slags pumpe har du?
Du skriver at akvariet ditt er en måned gammelt. Når byttet du pumpe - og hvordan gjorde du dette?
Har du i innkjøringsperioden av akvariet målt vannverdiene? Er de i dag stabilisert på et akseptabelt nivå?
Og hvor lang innkjøringstid hadde du på akvariet? (tiden fra oppstart til fisk ble satt i)

Når du bytter vann; Hvor mange prosent av vannet bytter du?
Og tilsetter du noe eventuellt i vannet ved vannbytte?

Når du gir mat. Gir du så lite at fiskene klarer å spise opp foreksempel flakforet på kort tid - slik at ikke mat-rester blir liggende i karet ditt?

Hvor lenge har du lyset på hvert døgn?

Jeg henger meg på rådene du har fått om å;
-erstatte plastikkplantene med ekte planter. Helst noen hurtigvoksende.
-senke antall timer du har på dagslyset ditt, ja gjerne mørkeleggning en tid.

Vannbytte hver 5 dag er ikke så dumt det. Jeg bytter 30% av vannet hver 6 - 7 dag. Men uannsett skal jo ikke vannet ditt bli grønt og uklart.

Ekstra vannbytter er den beste førstehjelp mot de fleste problemer i akvariet. Bytt gjerne hver dag i en periode. Men du må jo også finne årsaken til problemet.

mvh
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap