Råd om fisk i et lite akvarium..

Har et 22 l akvarium, med en del tetra. Skal flytte alle over i et større akvarium. Hva er det som lønner seg å ha i det lille akvariumet utenom tetra typer?!
Reker. Kampfisk eller Kuhlii ål kan også gå bra

Dukker opp noen alternativer der.
I et kar på kun 22 liter(det er jo ikke fullt 22 liter heller, med pumpe, grus, røtter, plante som tar sin del...) ville jeg ikke hatt noe annet enn reker eller snegler!
Selv ikke en kampfisk ville jeg hatt her og ihvertfall ikke kuhlii-åler! (kuhlii-åler blir rundt 12 cm stor, og skal være minst 5 stykker ilag. De er utrolig raske og trenger plass til å svømme på! De trenger også plass til å gjemme seg. Uaktuelt i 22 liter altså, etter min mening)

Men reker er ypperlige, kirsebær reker er kjempeflotte bl.a! De er utrolige fine å se på, der de pusler rundt emd sitt på leting etter mat
Snegler er også fine, favoritten er eplesnelge da de fås i så mange fine farge og blir høvelig store.
Tine Zachariassen
(kuhlii-åler blir rundt 12 cm stor, og skal være minst 5 stykker ilag. De er utrolig raske og trenger plass til å svømme på! De trenger også plass til å gjemme seg. Uaktuelt i 22 liter altså, etter min mening)

Hvor har du det fra at Kuhlii-ål blir 12 cm? (Annet enn fiskebasen her på AF, som er særdeles unøyaktig ang Botia). Gjemmesteder er enkelt å innrede i en 22l. Har du sett kuhlii når den trimmer/svømmer? Normalt er jeg meget opptatt av å påpeke størrelse på kar ang Botia, men når det gjelder Kuhlii-ål vil jeg si at plass ikke er en fremtredende faktor. De risikerer ikke "stunting" og når de stimer sammen gjør de det gjerne sammenklemt i et hjørne eller tilsvarende. (min erfaring, ihvertfall)
Må benytte muligheten til å hive meg på med et spørsmål med det samme jeg også. Ser på listen at en kan holde nigeria killi og klovnkilli (stimfisk?) i 20l. Er det tilrådelig? Har en 20l, men bruker det bare som lagerplass for overflødige planter...synes det ser lite ut til fisk...
Utifra det jeg har lest, så går det bra med div. killi i veldig små kar. Men jeg må understreke at jeg ikke har personlig erfaring med disse.
Jeg har 4 nigeriakilli i en 22 liter, og de trives helt utmerket. Faktisk så de ut til å trives utmerket i 15 literen de bodde i til å begynne med også.
Blir *rundt* 12 cm, og mine er da rundt den lengden nå, så jeg forstår ikke at jeg liksom skulle tro noe stort annerledes! Og aldri i livet om jeg hadde satt disse i ca 18 l med vann(blir vel noe slikt når en fyller i karet), de er altfor aktive og "store" når de blir så mange, på så liten plass.!

Jeg ville ikke satt noen fisk i et slikt kar(har prøvd så det er sagt), og ihvertfall ikke stimfisk. Mens reker/Snegler er minst like fine som det fisk er, og finere

Smokey; Ser det for lite ut, Er det sikkert for lite. Som sagt tidligere så er det ikke 22 l med vann når produsenten har satt 22 l som mål på karet....
Hei
vil tro kuhilliål går bra, har selv ein 22 liter som det går to ancistrus, 4 voksne guppy som virkelig trivest, og 17 små guppybebiser (utroli søte!)
Å, herregud.. Jaja, jeg har sagt min mening, og etter min mening er det der nærmere dyreplageri enn ordentlig dyrehold.
23 fisk i 18 l vann, det blir for dumt. Ikke kan en vite om de virkelig "trives" så godt heller.
Guppybebiser kan ikke sammenlignes med voksne bnår det gjelder biologisk belastning. en voksen tilsvarer gjerne 5-10 bebiser.
Det er greit nok det, selvsagt er ikke baby det samme som voksen.. Men uansett! Det er, etter min mening, altfor mye fisk i et bittelite kar! Baby blir voksen de og, veldig fort, og de formere seg hele tiden, de trenger plass å vokse på, og de trenger plass både til å gjemme seg og svømme på.
Det er en tråd her som viser små fisk til små kar
har en noen tetra i det karet, og de har det kjempe bra! men de har vokst så mye at de trenger større plass, men er enig, en 22 l er ikke så stort, men har mye med personlige meninger om hva som passer i et sånt kar, kan ha div fisk og de kan klare seg bram selv om det anbefales større plass, men kilier er kanskje mer egnet enn andre mht plass....
Her er jeg enig med Tine. Jeg ville ikke puttet kuhliier i et så lite kar. Mine er aktive og bruker hele 125 literen når de svimer rundt og selv om det ikke er så lenge siden jeg kjøpte de så er de største allerede rundt 10 cm. Så vidt jeg har forstått så er de ikke fullvoksne før de er et par år gamle. De skal jo også holdes i grupper på minimum 5-6 stykker. Kunne ikke fallt meg inn å puttet de i 35 literen min, langt mindre en 22 liter. Killifisk eller reker høres ut som et mye bedre alternativ
Takk Tante Astrid.

Håper trådstarter, event. andre følger gode råd her

tender
Hvor har du det fra at Kuhlii-ål [I]blir[/I] 12 cm? (Annet enn fiskebasen her på AF, som er særdeles unøyaktig ang Botia).

FishBase sier 12 cm. Hvor lange mener du at de blir?
Fiskebasen på loaches mener de blir maksimum 4 inches. Det er ca 10 cm (10,16 for å være nøyaktig).
Nå tror jeg ikke et sekund at 2 cm fra eller til har noe særlig å si i denne sammenhengen. Påpekte bare at endel info som oppgies som fakta i fiskebasen er unøyaktig ang Botia. Dette gjelder også anbefalt minimum strls på kar.

At Kuhlii i endel tilfeller benytter hele karet i større kar betyr ikke at de ha det for å trives. Disse klynger seg sammen. Hvis du ser på bilder fra deres naturlige habitat så ser du kjapt hvor små klaser med råtne planter disse klynger seg inn under. Men dette er min mening, (og erfaring med egne Kuhlii) og absolutt alle andre har lov til å ha sin
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Krystad
Reklame for plussmedlemskap