Trenger hjelp med åssen jeg skal bli kvitt kondens fra 19l min!

jeg har en 19 liters akvarium som jeg har stående på en trepult, for 4 dager siden merket jeg at det kom vann på pulten, da pulten er av tre som ikke tåler vann, så er jeg fortvilet over hvordan jeg skal bli kvitt problemet trudde først at det hadde gått sprekk i glasset, men da jeg så hvor vannet kommer fra var det på topplokket der lyset er og hver hjørnekant av lokket drypper det vann. Snakket med butikkeieren som jeg kjøpte det fra, og hun mente det kunne være kondens, men hun visste ikke hvordan man ble kvitt det. nå spør jeg dere brukere på dette forumet om dere har svar på åssen jeg blir kvitt dette problemet og hvordan jeg kan hindre i at trepulten blir mer ødelagt...

Mvh en fortvilet førstegangsbruker av akvarium
Det
virker som om vannet fordamper i stor mengde.
Kanskje litt mindre vann i tanken og en grad kaldere? Vet ikke om det funker, bare et forslag.
Hvordan er konstruksjonen på topplokket? Er det et heldekkende armatur eller dekkglass? Vil tro at om kanten på lokket holdes innenfor sidekanten så vil eventuell kondens havne i karet og ikke utenfor, men vanskelig å si hvordan det kan løses uten å ha sett hvordan lokket fungerer.
Hvis akvariet er konstruert slik at kondens kan dryppe fra armaturet og ut, vil jeg si at det er feilkonstruert.
Jeg tipper du har fyllt i for mye vann. Når jeg tar vann helt oppunder kanten på min 43 liter, så drypper det også av hjørnene. Prøv å ta utav litt vann og se om det stopper.
Jeg hadde det samme problemet med min 22-liter for noen uker siden. Med oss var det slik at vannet ikke rant ut, med mindre man åpnet lokket. Vannet rant da ned langs bakveggen og samlet seg under akvariet til det ble så fullt at det rant ut fremme, og utover min trepult som ikke tålte vann Jeg har ikke funnet ut hvordan stoppe vanndampen fra å samle seg der, men løsningen vår var å sette akvariet på et plastbrett med forhøyede kanter slik at hvis det skulle skje igjen, renner ingenting utenfor. Du kan jo også eventuelt legge håndkler bak bakgrunnen din som du bytter ut hver gang du skifter vann.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap