Nybegynner med 110 liters akvarium trenger råd og tips

Algeskrape eller algemagnet?:
Noen dere ute som vet hva som er best av algeskrape og algemagnet? Det finnes en jungel der ute av slike produkter så det er fryktelig vanskelig å velge.

Vasking av akvarie:
Hvor ofte bør et akvarium på denne størrelsen vaskes?

Slamstøvsuger:
Trenger man en slamstøvsuger, og er Tetra sin evt bra, eller finnes det andre som er bedre/billigere ol?

Fisk:
Har nå ikke så mange fisk enda:
2 stk Slørhaler
1 Grenmalle
1 lekspar av ancistrus sp. oppdrettstype
1 stk ancistrus sp. oppdrettstype
3 stk vinkeltetra
2 stk Blodrød Gurami
Noen snegler

Noen som har forslag til hvilke fisker som kan passe med disse? Evt. hvor mange av hver?

Planter:
Hvilke planter anbefales/ er fine å ha i ett akvarium på denne størrelsen?

Ellers tar jeg i mot tips generelt med stor takk!
Algeskrape eller algemagnet?:
Noen dere ute som vet hva som er best av algeskrape og algemagnet? Det finnes en jungel der ute av slike produkter så det er fryktelig vanskelig å velge.

Jeg bruker en helt alminnelig kjøkkensvamp til 2 kr. Bare pass på at den ikke er tilsatt noe såpe e.l.

Vasking av akvarie:
Hvor ofte bør et akvarium på denne størrelsen vaskes?

Aldri. Jeg har et på 90 liter som har vært i drift i 8 mnd, og har aldri vasket det. Slamsuger bunnen hver uke og tørker av glasset med den tidligere nevnte svampen når jeg ser at det trengs (3 ganger til nå).

Slamstøvsuger:
Trenger man en slamstøvsuger, og er Tetra sin evt bra, eller finnes det andre som er bedre/billigere ol?

Jeg hadde ikke klart meg uten, men vet om folk som aldri slamsuger. Merket tror jeg ikke er så viktig, min er av et helt ukjent merke og den fungerer utmerket.

Noen som har forslag til hvilke fisker som kan passe med disse? Evt. hvor mange av hver?

Med slørhalene synes jeg egentlig du har nok. Du er klar over hvor store disse blir? Og de produserer svært mye avfall, så du trenger kraftig filtrering. Personlig ville jeg nok hatt et eget kar til slørhalene. Du kan alltids utvide tetrastimen din, da blir de nok glade Men jeg tror ikke jeg ville skaffet noen flere arter, det blir lett rotete. Hold deg til noen få arter og heller ha større antall av hver art.

Planter:
Hvilke planter anbefales/ er fine å ha i ett akvarium på denne størrelsen?

Det er det egentlig smaken som avgjør
Tilfeldig bekjentskap
© Maren Saxe
Reklame for plussmedlemskap