Har noen spørsmål!

Hei!
Jeg er helt ny her, og har nå fått mitt første akvarium!
Har fått alt på plass, og har nå 4 platy og en algespiser (malle?).
Har noen spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med:

1) Hvor mye mat skal de ha? Vet overforing er et problem, men hvordan vite at jeg ikke gir for lite? Er det noe mål på mengden, eller må man bare prøve seg fram? Har som sagt 4 platy og en algespiser. Spiser ikke algefisken flakmaten? Kanskje dumt spørsmål, men vet ikke om algefiskeren skal ha eget for itillegg til det den finner selv.

2) Trives algefisk best i par, slik andre fisk gjør? Eller holder det med den ene vi har?

3) Lest at man skal være oppmerksom på atypisk atferd hos fisken med tanke på sykdom ol. Men hva er atypisk atferd? Er det f. eks normalt at de svømmer opp og ned langs akvarieveggen?

4) Og hvor mange fisk kan jeg ha i mitt 60 l akvarium?

Takknemlig for svar!
regelen ang mat pleier å være at du ikke skal ta mer enn hva fiskene klarer å spise opp i løpet av kort tid, gjerne før flakene rekker å synke. mallene skal ha egne taletter som synker ned til bunnen, de får ikke tak i flakene på toppen. ang om mallene skal være i par vil jeg ikke svare på, jeg tror ikke at de må være det, men jeg ser mange her inne som har flere i samme kar. med atypisk atferd menes for eks. hvis fisken som har vært aktiv hele tiden og en dag ligger stille nederst i akvariet, eller gjemmer seg bort i en krok osv... jeg er ikke kjent med platy, men jeg vet at mine botiar danser opp og ned karet innimellom. gjerne rundt mattid eller når jeg skrur på lyset. etter hva jeg har forstått, betyr dette at de leker, er stresset eller gleder seg. noe nøyaktig tall på hvor mange fisk du kan ha i karet ditt kan jeg heller ikke utale meg om, men jeg tror ikke det hadde gjort noe hvis du hadde skaffet deg en liten stim med tetraer eller en fire, fem guppy (bare husk at sistnevnte yngler, mye.)

Fòr og fòringsrutiner- flott artikkel.

Ellers finner du sikkert noe info i en av de mange lignende tråder startet i det siste, her er et utvalg:
Her, her, her, her og her. Alle er neppe 100 % det du er ute etter, men anbefaler deg å lese litt i de siden de sikkert inneholder svar og spørsmål du har.

Anbefaler også artikkelsamlingen, du finner den på den grønne linjen øverst. Bla "oppstart av akvarie" og "vannverdier".

[URL=http://akvaforum.no/akvarium_search.cfm?size_from=60&size_to=60&aquariumtype_id=]Medlemsakvarier[/URL] på 60 L kan jo gi noen tips om antall/ type innbyggere.
Tusen takk for svar!

Og takk for linker, de skal jeg se på nå!

Er det slik at guppy helst skal være i gruppe på 5?

Under "artikler" ligger også en fin artikkel om guppy forresten (pluss 3467 tråder hehe)

Det bør være endel flere hunner enn hanner, om det er 3 hunner + 1 hann eller 35 hunner + 15 hanner spiller ingen rolle.
Hvis du ikke vil oversvømmes med yngel kan du holde kun ett kjønn.
Takker for linker!

Yngler de masse, guppyene? Fint tips, å bare ha ett kjønn.
Yngler platy like mye som guppy?

En ting til jeg lurer på:
Har fått en algefisk, men ser over at de skal ha synkende tabletter (mat).
Fikk ikke beskjed om dette i dyrebutikken, så har derfor bare flakmat her nå.
Klarer mallen seg uten mat fram til jeg får kjøpt synkende tabletter på mandag?
Ble litt fortvilet nå..
det går nok bra så lenge det er nok alger. min kommer ikke til å få noen sånne tabletter før om en ukes tid.... (karet er fult av alger, stakkaren vet ikke hvor han skal begynne å spise først :P ) mener å huske at platyr yngler en del de også.. hvis du søler på platy inne på akvariefisk topp 100 (her inne) kan du jo se hvor mange som har hatt oppdrett på de her inne (mener på at det skal være en del som sagt)
Takk for svar!

Ble litt lettet nå, men skal løpe til dyrebutikken og kjøpe tabletter på mandag! Leser at mallene også kan spise agurk og salat. Bare kuttes dette i biter, og legges i akvariumet?
Den spiser alger fra plantene, grusen, og akvarieveggene, men blir nok bra med et "herremåltid" på mandag, i form av tabletter.

Spennende å se på de synes jeg! Skulle fått akvarium for lenge siden, er jo en fryd.
Har du agurk i huset, skjær av en skive (snau cm tykk for eksempel), og still skaftet på en teskje gennom den. Legg den på bunn, og malla blir kjempeglad. Uten teskjea vil agurken flyte

I morgen tar du ut det som er igjen av agurken, så den ikke ligger så lenge at den begynner å forsure vannkvaliteten
Om mallen din trenger flere artsfrender kommer an på type=) En vanlig Ancistrus oppdrettsvariant kan godt gå alene, men har du corydoras bør de være på en gruppe på minst 5-6.

Lykke til med en fin og flott hobby!=)

Hvis du kan få tatt ok bilder av mallen kan du få identifisert den her inne (mest sannsynlig i allefall)
Tilfeldig bekjentskap
© Berglind Sandaas
Reklame for plussmedlemskap