- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Nitrit!!
Nitrit!!
HJELP! Har et 110l Juwel med Fluval 3plus innvendig pumpe. Og ganske så høye nitritverdier. Gjorde den vanlige nybegynnerfeilen og satt i fisk for tidlig, filtrene i Fluvalen var brukt ca. 3 uker men bakteriene er nok døde pga. transport m.m.
Hva er den beste måten å få bukt med disse problemene? Har lest så mye om vannbytte, ikke vannbytte, tilsetningsstoffer m.m.
Hvilke fisker er mest sårbare for nitrit, jeg har:
Maller
Barber
Åler
noen Guramier
noen Tertraer
Har en evt. 60l med noen filter som er litt bedre innkjørt.
Håper på RASKT svar!!
På forhånd takk
Hva er den beste måten å få bukt med disse problemene? Har lest så mye om vannbytte, ikke vannbytte, tilsetningsstoffer m.m.
Hvilke fisker er mest sårbare for nitrit, jeg har:
Maller
Barber
Åler
noen Guramier
noen Tertraer
Har en evt. 60l med noen filter som er litt bedre innkjørt.
Håper på RASKT svar!!
På forhånd takk
Postet 18.10.08 kl 20:15
Postet 18.10.08 kl 20:19
og noen corydoras glemte jeg
Takk for raskt svar Risika!
Så du mener daglig vannbytte på rundt 30l (30% av 110l) er tilstrekkelig til å få nitritnivået ned på akseptabelt nivå? Er vel på rundt 3mg/l nå.
Spør bare pga av at mange sier at det ikke hjelper med bare det *forvirret*
Burde jeg flytte noen av fiskene over til 60litern?
Takk for raskt svar Risika!
Så du mener daglig vannbytte på rundt 30l (30% av 110l) er tilstrekkelig til å få nitritnivået ned på akseptabelt nivå? Er vel på rundt 3mg/l nå.
Spør bare pga av at mange sier at det ikke hjelper med bare det *forvirret*
Burde jeg flytte noen av fiskene over til 60litern?
Postet 18.10.08 kl 20:23
50% vannbytte nå (pass på temperatur og PH!). Har du mulighet, tapp iskaldt vann i en balje, eller bruk bøtte og kok kaldt vann som du bruker til å få tempen sånn ca riktig.
Deretter 30% vannbytter daglig til nitritt er på null. Fór minimalt de neste dagene, mer fór betyr mer avfall, og da er det vanskelig å få ned nitritten. Er fisken voksen klarer den seg noen dager nå uten mat slik at du ikke gjør ting værre
Er 60-literen innkjørt (stått i 4 uker) kan du flytte fiskene over dit, ja.
Deretter 30% vannbytter daglig til nitritt er på null. Fór minimalt de neste dagene, mer fór betyr mer avfall, og da er det vanskelig å få ned nitritten. Er fisken voksen klarer den seg noen dager nå uten mat slik at du ikke gjør ting værre
Er 60-literen innkjørt (stått i 4 uker) kan du flytte fiskene over dit, ja.
Postet 18.10.08 kl 20:25
Endret: 18.10.08 kl 20:26
Joanna Sandvikog noen corydoras glemte jeg :-) Takk for raskt svar Risika! Så du mener daglig vannbytte på rundt 30l (30% av 110l) er tilstrekkelig til å få nitritnivået ned på akseptabelt nivå? Er vel på rundt 3mg/l nå. Spør bare pga av at mange sier at det ikke hjelper med bare det *forvirret* Burde jeg flytte noen av fiskene over til 60litern?
jeg tok 50% med en gang på min 120l. dagen etter og de følgende tok jeg 30% frem til nitritten var på null. dette tok meg ca halvannen uke. jeg brukte også nitrivec, men jeg syntes vannbytte virket mer effektivt en nitrivecen. jeg tørr ikke uttale meg om du burde ta noen av fiskene opp i et annet akvarium, for det kan kanskje gi dem et lite sjokk når de får byttet vann på den måten, men det kan også hende at det ikke gjør noe og heller er bedre, så spørr heller noen som vet det 100% sikkert. jeg hadde alle fiskene mine i karet mitt og alle overlevde nitritten. kan hende jeg bare var heldig, det vet jeg ikke
Postet 18.10.08 kl 20:30
Postet 18.10.08 kl 20:30
Joanna SandvikTakk ElinH, da gjør jeg et forsøk på det. 60l var godt innkjørt, men har hatt seg en pause på 4-5 dager nå. Men filtrene skulle inneholde rikelig med bakterier enda? Men er det en nødvendighet å flytte fiskene?
hvis pumpa har vært av i fire-fem dager er det nok ingen bakterier igjen i det
Postet 18.10.08 kl 20:31
Postet 18.10.08 kl 20:33
Åh nei. Et filter må gå 24 timer i døgnet, 7 dager i uka. Bakteriene overlever lengre ved strømstans i et innvendig filter, men etter 4-5 dager er det nok ikke mye liv igjen nei... de er helt avhengige av gjennomstrømning for å leve.
Da er det bedre at de er der de er, og at du bytter vann nå, og hver dag fremover.
Om du ikke har startet filteret i 60 literen igjen enda, kan det lønne seg å vaske filtermaterialet før du gjør det. Du er uansett tilbake til "nytt", ikke-innkjørt filter, men nå ligger det jo millioner av døde bakterier inni der også. Når de spys ut vil vannverdiene kunne bli raskt værre...
Da er det bedre at de er der de er, og at du bytter vann nå, og hver dag fremover.
Om du ikke har startet filteret i 60 literen igjen enda, kan det lønne seg å vaske filtermaterialet før du gjør det. Du er uansett tilbake til "nytt", ikke-innkjørt filter, men nå ligger det jo millioner av døde bakterier inni der også. Når de spys ut vil vannverdiene kunne bli raskt værre...
Postet 18.10.08 kl 20:34
Postet 18.10.08 kl 20:45
Postet 18.10.08 kl 20:59
Da går jeg 100% for det Elin Hvor mange dager/uker er det normalt å måtte bytte 30% før nitritnivået er nede?
Skal prøve å være nøye med temp og pH. Burde jeg teste vannet for pH før jeg heller det i karet? Temp på det "nye" vannet tilpasser seg vel ganske fort temp i akvariet? Så lenge det ikke er kokende eller isbiter såklart
Skal prøve å være nøye med temp og pH. Burde jeg teste vannet for pH før jeg heller det i karet? Temp på det "nye" vannet tilpasser seg vel ganske fort temp i akvariet? Så lenge det ikke er kokende eller isbiter såklart
Postet 18.10.08 kl 21:05
Jge har ikke hatt slike nitritt resultater, så hvor lang tid det tar aner jeg ikke. Husk å være forsiktig med mating, ellers motvirker du all jobben med vannbytter
Du bør forsikre deg om at det ikke er store forskjeller i PH, ja. Brå endringer skaper ytterligere stress, og det er i hvert fall det siste fiskene trenger nå. 50% nytt vann kan endre ganske mye.
Og jada, det nye vannet tilpasser seg fort, men kaldt vann rett fra krana er veldig mye kaldere enn vannet i karet. Og ved 50% vannbytte, kommer tempen til å synke mange grader og igjen stresse fiskene dine. Det beste er at vannet bare er noen få grader kaldere, eller lik temp som i karet. Og lunkent vann fra springen er ikke noe særlig det heller.
Du bør forsikre deg om at det ikke er store forskjeller i PH, ja. Brå endringer skaper ytterligere stress, og det er i hvert fall det siste fiskene trenger nå. 50% nytt vann kan endre ganske mye.
Og jada, det nye vannet tilpasser seg fort, men kaldt vann rett fra krana er veldig mye kaldere enn vannet i karet. Og ved 50% vannbytte, kommer tempen til å synke mange grader og igjen stresse fiskene dine. Det beste er at vannet bare er noen få grader kaldere, eller lik temp som i karet. Og lunkent vann fra springen er ikke noe særlig det heller.
Postet 18.10.08 kl 21:15
Postet 18.10.08 kl 21:23
Postet 19.10.08 kl 03:23
Joanna SandvikDa har jeg byttet 50% av vannet. Var nøye med pH og temp. som du sa Elin, og det gikk veldig bra. Vispen: Så du mener Fluval 3+ ikke er bra nok?
Den er ment for opp til 130 liter så papiret er den akkurat nok, men sjeldent i virkeligheten.
Vet ikke antall fisk du har av hver, men du nevnte
Maller
Barber
Åler
noen Guramier
noen Tertraer
Jeg ville satset på et større filter. Det sies at man kan halvere anbefalingen fra produsenten når man kjøper filter - ergo bør du satse på et som er anbefalt hvert fall til 200 liter. Fordelen da er at du slipper skylle filteret så ofte, dermed får du mer stabile verdier og du slipper balansere helt på kanten hva fiskebelastningen gjelder.
Postet 19.10.08 kl 09:00
Hei igjen. Nå har jeg fulgt rådet ditt i noen dager Elin, og resultatene kom meget fort synes jeg! Ut i fra testen er nitritnivået allerede nå nede på så og si normalt nivå. Jeg kommer nok til å fortsette å bytte cirka 30% noen dager til, men fiskene ser ut til å trives godt. Rubinbarbene har blant annet fått tilbake sin fine farge.
Takk for dine gode råd
Takk for dine gode råd
Postet 21.10.08 kl 22:40