Er jeg feil informert?

Ser at de fleste her skriver at man skal vente 4 uker før fisken kommer i akvariumet.
Men hvorfor sier da ansatte i dyrebutikkene at man godt kan kjøpe to fisk samme dag som plantene, men helst vente EN UKE?

De burde da vite dette med nitritt, og 4 uker de også?

Jeg har ikke ventet 4 uker med mine fisker, siden alle jeg spurte sa en uke.
Bør jeg allerede nå forebygge mot nitritt?

Og; hvordan ser man om platy er gravid?

Takker for svar!
Dory_1
Men hvorfor sier da ansatte i dyrebutikkene at man godt kan kjøpe to fisk samme dag som plantene, men helst vente EN UKE?

Fordi de kan selge deg ny fisk, når/hvis de første dør. Eller de kan selge deg vidunder-kur mot ustabile vannverdier, som naturlig nok vil komme.

Det er ikke alle ansatte i dyrebutikker som sier dette. Det finnes mange seriøse selgere i dyrebutikker som aldri vil påstå noe slikt
Jeg fikk samme beskjed som deg desverre, noe som resulterte i at 4 fisker døde i løpet av 2 uker. Jeg klagde på informasjonen og fikk da nye fisk. Jeg ville ventet HVERTFALL 3 uker før jeg satt i fisk, helst 4.

Det andre spørsmålet ditt vet andre sikkert bedre enn meg, min fikk stor mage
Du er nok feilinformert, ja

Dette er desverre ganske vanlig (men gjelder ikke alle dyrebutikker). Noen har diverse "vidundermiddel" som kan tilsettes så fiskene kan komme oppi fort også. Disse midlene holder overhodet ikke hva de lover, men det nevnes ikke.

Hvorfor de sier slik er ikke godt å vite. I mange tilfeller vet de ikke bedre. I andre tilfeller tenker de kortsiktig profitt. Og skulle fisken dø - ja da kommer du jo tilbake for å kjøpe enda fler (=mer profitt). Kynisk? Ja. Men sånn er business desverre.

Det beste er å ta all info med en stor klype salt, og dobbeltsjekke informasjonen som blir gitt.

I tillegg til det du beskriver finnes det hundre tusener av eksempler på at folk blir anbefalt fisk som ikke går sammen, fisk som blir alt for stor for karet den skal gå i, feil info om hva slags mat den trenger. For ikke å nevne alle disse midlene på flaske og boks. Tror da jammen meg det finnes noe som skal gjøre at du bare trenger å bytte vann en gang i året også jeg (normalt anbefales 30% vannbytte en gang i uka)! Hadde det vært sant, hadde selvfølgelig ikke "hele akvaforum" båret hundrevis av liter vann hver eneste uke :p.
Takker for alle svar.

Er det noe jeg kan gjøre for at de har større sjanse for å overleve nitritten som vil komme?

Vil jo de skal overleve, barnet mitt har gitt navn til de også, og ser jo forskjell på de.
Ville vært trist om de ikke overlever...
Det finnes kun 1 kur mot nitritt. Daglige vannbytter. (det er faktisk ikke alltid man får nitritt , men man bør gå utifra at det kommer i nystartede kar). Hyppig måling av vannverdiene er veldig viktig i startfasen
Inaktiv bruker
Dory_1
Takker for alle svar. Er det noe jeg kan gjøre for at de har større sjanse for å overleve nitritten som vil komme? Vil jo de skal overleve, barnet mitt har gitt navn til de også, og ser jo forskjell på de. Ville vært trist om de ikke overlever...

Skaff deg dråpetester for nitritt slik at du kan måle verdiene.

Bytt vann daglig.
og husk å la filteret være- ikke reingjør det!
jeg fikk samme beskjed som deg og jeg kjøpte 6 fisker i løpet av 5 dager og
alle de overlever ennå og jeg har hatt akvarie i 4 måneder

men jeg skiftet vann nesten vær dag etter jeg fikk fiskene

så det kan henne de ovelever
Dory_1

Fordi de aller fleste nybegynner allikevel ikke vil lytte til hva butikken sier..

Har etterhvert overhørt flere butikkansatt som som forsøker å forklare dette, sendt hjem kundene med et akvarium, grus, filter og en pose planter med beskjed om å vente i 4 uker med å sette inn fisk..

Mange skal da bare ha en eller to planter fordi det er så dyrt. De skal også som oftest ha det minste akvariet så rimelig som mulig. Når de skal ha store fisk med fine farger som ikke koster så mye, ender dette ofte slik det må gjøre!

Bruker ofte å ta meg en runde på noen butikker og har da faktisk opplevd flere gangerat jeg møter den samme kunden fra forrige butikk, som nå "lurer" den andre butikken til å selge fisk til dem. Kunden ser så veldig fornøyd ut når han går ut i bilen til sitt ennå innpakkede akvarium med fiskeposen sin.

Det er selv her inne på forumet personer som absolutt skal starte med fisk i sine kar med en gang. De til og med krangler om at det ikke er noe problem. Noe senere ser du de samme personer starter tråder med spørsmål om hvorfor er mine fisk syk eller død.

Så spørsmålet er vel hvordan skal butikkene bevare sine nye kunder, når kundene ikke vil lytte til saklig informasjon.

Nå er det selvfølgelige ikke alle kunder og ansatte som er slik som ovenfor beskrevet.
Helt enig, Nils. Det finnes begge variantene. Har enda til gode å høre ansatte gi det korrekte svaret. Men at de finnes - garantert Men det hjelper jo ikke når folk bare må lære på den harde måten

Har stått i kø og sett kunder handle både akvarium, grus, planter - og fisk på samme tid. De fikk bare en pakke bactozym og beskjed om at tilsatte de en slik så ville alt gå bra. Regner med at det ikke gikk så bra...

Og selvsagt er det noen som har satt igang alt samme dag, og alt gikk sååå fint.
Tilfeldig bekjentskap
© Berglind Sandaas
Reklame for plussmedlemskap