Julegave med fisk

vurderer og kjøpe en litt stor vase og sette noen "lykkebambuser" i denne vasen, i bunnen 100 50øringer.. og en kampfisk i.. og evt. noen bunnplanter.. men, er dette lurt.. han (8 år) som skal få denne i busdagsgave har aldri hatt fisk.
kommer det noen giftstoffer fra 50 øringene?? skal selvsagt vaske dem med klor da.. også ha i akvaseafe.. men det blir jo katastrofe om den dør i rommjula..

noen andre forslag? kansje jeg skulle hatt 2 gullfisk istede?
Personlig synes jeg ikke noe om det. Skal man gi bort fisk (eller annet levende dyr) i gave, så skal en være sikker på at de som får den kommer til å ta godt vare på den (altså i det hele tatt er interesserte). Er det broren din eller barnet ditt som skal få den, vet jo du om du er interessert i å ta ansvaret for den. En 8-åring klarer ikke, og vil dessuten gå lei av, å ha det daglige ansvaret i årevis. Så det må noen andre stå klar til å ta på seg.

Det neste er at skal en gi bort et dyr/fisk i gave, så er det dyret/fiskens velvære som bør stå i sentrum. Det gjør det ikke når fisken skal plasseres i en vase med penger, uten filter eller varmekolbe.

Skal du gi bort en fisk - gjør det i et akvarium/passende beholder som har alle de tekniske nippeduppene en fisk trenger, og et bunnlag som passer og garantert er trygt. Hvis ikke, kan vel fisken heller erstattes med noe annet

Gullfisk passer i hvert fall ikke i en vase. Disse kan bli opptil halvmeteren lange, og skal ha minst 100 liter å boltre seg på.

Forøvrig ikke meningen å så brutalt knuse gaveideen din. Den er god den - med visse endringer
Plussmedlem
I 50-øringene er det kobber.
Kobber og fisk er en dårlig blanding.

Foreslår at du kutter ut kampfisken i denne gaven.
ElinH
Personlig synes jeg ikke noe om det. Skal man gi bort fisk (eller annet levende dyr) i gave, så skal en være sikker på at de som får den kommer til å ta godt vare på den (altså i det hele tatt er interesserte). Er det broren din eller barnet ditt som skal få den, vet jo du om du er interessert i å ta ansvaret for den. En 8-åring klarer ikke, og vil dessuten gå lei av, å ha det daglige ansvaret i årevis. Så det må noen andre stå klar til å ta på seg. Det neste er at skal en gi bort et dyr/fisk i gave, så er det dyret/fiskens velvære som bør stå i sentrum. Det gjør det ikke når fisken skal plasseres i en vase med penger, uten filter eller varmekolbe. Skal du gi bort en fisk - gjør det i et akvarium/passende beholder som har alle de tekniske nippeduppene en fisk trenger, og et bunnlag som passer og garantert er trygt. Hvis ikke, kan vel fisken heller erstattes med noe annet ;-) Gullfisk passer i hvert fall [I]ikke[/I] i en vase. Disse kan bli opptil halvmeteren lange, og skal ha minst 100 liter å boltre seg på. Forøvrig ikke meningen å så brutalt knuse gaveideen din. Den er god den - med visse endringer ;)

syns det er bra at du sier det rett ut.. takker og bukker.. men en stor vase burde jo gå bra og ha den i? og en kampfisk er jo en sumpfisk, og trenger jo ikke store filtreringa.. ? kann jo evt. sette i et filter.?

ser selv på dyrebutikker at de har dem i små kummer som rommer kansje en liter.. denne vasen skal jo vare en stor vase..
Loomis
I 50-øringene er det kobber. Kobber og fisk er en dårlig blanding. Foreslår at du kutter ut kampfisken i denne gaven.

går enkroninger bedre ? kan jo kansje ha akvariums grus i..
Plussmedlem
gull(fisk)gutten
går enkroninger bedre ? kan jo kansje ha akvariums grus i..

Legeringen i 1-kroninger er kobbernikkel.
Bruk pengene til en veeeldig stor vase eller et lite akvarium istedenfor bunnsubstrat

Ja, grus egner seg bedre.
Plussmedlem
gull(fisk)gutten
ser selv på dyrebutikker at de har dem i små kummer som rommer kansje en liter.. denne vasen skal jo vare en stor vase.. ;)

Ikke bruk dyrebutikkens elendige oppbevaring av kampfisk som standard når du tenker på krav til plass.
Ofte har de ikke én liter en gang i butikken.

Kjøper du en vase på 15 - 20 liter så går det sikker greit...
Hvis du setter inn et filter, en varmekolbe og gir det bort til en som kan ta vare på fisken i de to - tre årene kampfisken normalt lever...
okei..

skal se om jeg kan få tak i noe grus og akvarium..

Støtter ElinH her, jeg liker ikke ideèn.
Denne ideen vil føre til en ung og skuffet akvarist uten mulighet til å kunne utvikle hobbyen i noen som helst positiv retning.

Loomis
Ikke bruk dyrebutikkens elendige oppbevaring av kampfisk som standard når du tenker på krav til plass. Ofte har de ikke én liter en gang i butikken.

Sant, dessuten er det viktig å tenke på at de små beholderene kampfisk oppbevares i, i butikk er et sted hvor fisken kun skal befinne seg i kort tid. Det er ikke noe sted for varig hold av kampfisk.

Jeg syntes og ElinH har noen gode poenger. Jeg syntes ikke man skal gi et dyr i gave.

Jeg minner om Mattilsynets brosjyre "veiledning om hold av tropisk ferskvannsakvarium" hvor det står bl.a. "Som dyreeier har du ansvar for: å skaffe deg kunnskap om dyrenes behov" og "å tilby dyrene et levemiljø som sikrer god velferd". Det sier seg jo selv at en 8-åring har liten til ingen mulighet å klare dette.

Jeg har gitt min nevø et akvarie i gave, men han visste jeg var interessert på forhånd, og han leser alt av informasjon han kommer over. Men HVIS han skulle gå lei, har jeg både tid og lyst til å ta meg av fisken, og jeg mener det er viktig å kunne gjøre om man skal gi vekk et levende vesen=)

Jeg vil heller anbefale deg å gi et akvarie med filter og varmekolbe, unger bryr seg ikke om at det er i veien når de har fått beskjed om at det skal være i alle akvarier.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap