- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Merkelig oppførsel???
Merkelig oppførsel???
Albinomallene mine oppfører seg merkelig,i lang tid har de gått opp til overflaten for å snappe luft,kansje ikke så unaturlig men siste dager legger de seg høyt oppå blader og svømmer høyt i akavariet eller ligger dønn i ro og virker helt apatiske.
Alle Guppyene m/masse yngel ser ut til å ha det greit,oppdaget nettopp at en Pleco også var oppe å snappet luft,dette har jeg aldri sett før.
PH en er helt fin,Nitritmåing ble gjort for 1 uke siden,da var den OK.
jeg har hatt luftbobler til pynt i mange månder,har også mange flotte grønne planter som vokser noe jæ----lig.
Hva kan problemet være?
Noen som har gode råd?
Alle Guppyene m/masse yngel ser ut til å ha det greit,oppdaget nettopp at en Pleco også var oppe å snappet luft,dette har jeg aldri sett før.
PH en er helt fin,Nitritmåing ble gjort for 1 uke siden,da var den OK.
jeg har hatt luftbobler til pynt i mange månder,har også mange flotte grønne planter som vokser noe jæ----lig.
Hva kan problemet være?
Noen som har gode råd?
Postet 23.10.08 kl 18:37
Høres enten ut som lite oksygen i karet, eller nitritt.
Er det skikkelig bevegelse i overflata? Ingen slik hinne?
Kan du få målt nitritt? Kan jo ta et vannbytte, bare for å være på den sikre siden, og er det mulig (og ikke gjort allerede), vri utblåsen slik at den plasker litt i overflata og se om det hjelper.
Kan sikkert være andre ting på gang også, men var dette jeg kom på i farten
Er det skikkelig bevegelse i overflata? Ingen slik hinne?
Kan du få målt nitritt? Kan jo ta et vannbytte, bare for å være på den sikre siden, og er det mulig (og ikke gjort allerede), vri utblåsen slik at den plasker litt i overflata og se om det hjelper.
Kan sikkert være andre ting på gang også, men var dette jeg kom på i farten
Postet 23.10.08 kl 19:27
Det må ha noe med vannverdier å gjøre. Enten at du har en forgiftning i vannet, eller for lite oksygen... Forgiftning kan være avfallstoffer fra fiskene, eller stoffer som er kommet med vannet, f.eks kobber/klor.
Bruker du vann fra varmtvannstanken?
At vannverdiene var ok for en uke siden, er jo ikke noen garanti for at de er ok nå.
Test for nitritt, nitrat, ammoniakk, ph og kh for sikkerhetsskyld. Finn også fram tabellen for utregning av co2 i vannett. (denne tabellen pleier å følge med testsettene) Tror også den skal ligge her på forumet et sted.
Postet 23.10.08 kl 19:32
Postet 23.10.08 kl 23:28
Hvor lenge siden er det du byttet vann i dette akvariet? Og hvor mye vann byttet du da? Hva slags filter har du i det, og hvor mange liter er akvariet på?
Når Corydoras begynner å ta for hyppige turer opp til overflaten for å snappe luft, er det en av to alternativer som er årsaken:
- for lite oksygen i vannet
- dårlig vannkvalitet (det betyr ikke bare evt nitritt, det kan være andre ting)
Et vannbytte vil alltid kjøpe deg litt mere tid når noe er galt, så jeg anbefaler at du straks tar et 30% vannbytte, og et nytt i morgen av samme mengde.
At en Corydoras suser opp og snapper en gulp med luft en sjelden gang er ikke unormalt. Men de skal ikke gjøre det hver dag, flere ganger om dagen. Det er et dårlig tegn du bør ta på alvor.
Jeg fikk inntrykk av at akvariet ditt har vært i drift en stund, siden du skriver at plantene dine har vokst bra de siste månedene?
Når Corydoras begynner å ta for hyppige turer opp til overflaten for å snappe luft, er det en av to alternativer som er årsaken:
- for lite oksygen i vannet
- dårlig vannkvalitet (det betyr ikke bare evt nitritt, det kan være andre ting)
Et vannbytte vil alltid kjøpe deg litt mere tid når noe er galt, så jeg anbefaler at du straks tar et 30% vannbytte, og et nytt i morgen av samme mengde.
At en Corydoras suser opp og snapper en gulp med luft en sjelden gang er ikke unormalt. Men de skal ikke gjøre det hver dag, flere ganger om dagen. Det er et dårlig tegn du bør ta på alvor.
Jeg fikk inntrykk av at akvariet ditt har vært i drift en stund, siden du skriver at plantene dine har vokst bra de siste månedene?
Postet 23.10.08 kl 23:32
Endret: 23.10.08 kl 23:34