Akvarium rett ved siden av tv'n +++

Hei.

Er det noen her inne som vet om fiskene tar skade av å stå rett ved siden av tv'n? Samboeren min har nettopp kjøpt et jebo akvarium på 128 liter.
Det har en pumpe i toppdekselet og filtrerer gjennom noe som ser ut som skumplast. Det fulgte også med noen hvite "steiner" med hull i, ser ut som en ring. Det var to poser med disse. Skal disse være i rørene til pumpa? Det fulgte ikke med noen bruksanvisning. Er Jebo et greit akvarium eller er det noen som har dårlig erfaring med disse.
Lurer på om det skal være filt eller noe oppå der igjen. Er en slik pumpeløsning tilstrekkelig eller bør jeg skaffe en annen pumpe?
I dette akvariet har jeg lyst til å prøve sand i stedenfor grus, har hørt om noen som har kjøpt sand på biltema. Er denne god nok?
Håper noen kan hjelpe meg med dette.
Fersk fisken
Hei. Er det noen her inne som vet om fiskene tar skade av å stå rett ved siden av tv'n? Samboeren min har nettopp kjøpt et jebo akvarium på 128 liter. [B]Gratulerer! skal ikke ha noe betyding for dine fisker å sette karet der.[/B] Det har en pumpe i toppdekselet og filtrerer gjennom noe som ser ut som skumplast. Det fulgte også med noen hvite "steiner" med hull i, ser ut som en ring. Det var to poser med disse. Skal disse være i rørene til pumpa? Det fulgte ikke med noen bruksanvisning. [B]Ja men ikke ta ibruk dette. Jebo sine pumper bråker og dette er en svært dårlig løsning. gå heller for en invendig pumpe ifra Eheim eller noe sånt.[/B] Er Jebo et greit akvarium eller er det noen som har dårlig erfaring med disse. [B]Jeg har 2, ett på 35 og ett på 72. helt greie kar. men varmekolber og pumper som er orginalt er ikke noe å spare på.[/B]Lurer på om det skal være filt eller noe oppå der igjen. Er en slik pumpeløsning tilstrekkelig eller bør jeg skaffe en annen pumpe? [B]Ja det er mange mye bedre pumper å bruke.[/B] I dette akvariet har jeg lyst til å prøve sand i stedenfor grus, har hørt om noen som har kjøpt sand på biltema. Er denne god nok? [B]Jada jeg bruker selv ikke noe annet, men velg den "groveste" 0.2-1mm da den fineste har en tildens til å tettpakke seg noe.[/B] Håper noen kan hjelpe meg med dette.

håper dette var til litt hjelp
Fersk fisken
Er det noen her inne som vet om fiskene tar skade av å stå rett ved siden av tv'n?

En TV blinker jo veldig mye, så om akvariet står slik at lyset fra TVen skinner inn eller ses fra akvariet vil jeg tro det kan bli stressende for fiskene. Men du kan jo løse det ved å dekke til den siden av akvariet som er nærmest tven; tror jeg ville gjort det for å være sikker.
Tusen takk for hjelpen.
Har dere prøvd sanden fra biltema?
Ja, jeg har den blant annet i ett og skal bli 2 kar jeg skal ha den i.

Den er veldig fin, trenger ikke skylles, billig MEN. Dritten legger seg oppå og ikke i sanden. Det anbefales derfor sterkt å ha noen som graver i bunnlaget!
Hei igjen.
Nå har jeg et akvarium på 60 liter. Til dette har jeg en pumpe fra Eheim, blir denne for liten til det nye akvariet? Kan den eventuelt brukes sammen med jebo-pumpen eller blir dette bare mye jobb og en dårlig løsning. Hvor kraftig bør pumpen være?
Fersk fisken
Tusen takk for hjelpen. Har dere prøvd sanden fra biltema?

Bruker selv sanden fra Biltema. Den er bra og BILLIG

Mvh Leif
Fersk fisken
Hei igjen. Nå har jeg et akvarium på 60 liter. Til dette har jeg en pumpe fra Eheim, blir denne for liten til det nye akvariet? Kan den eventuelt brukes sammen med jebo-pumpen eller blir dette bare mye jobb og en dårlig løsning. Hvor kraftig bør pumpen være?

tipper den er for liten. gå for en større pumpe du. jebo pumper fungerer best som luftgeværblink. det samme gjelder Elite pumpene. kjøre safe gå for Eheim eller Fluval. og velg hakke større pumpe en det karet er beregnet for. et filter kan aldri bli for stort!
Fersk fisken
Tusen takk for hjelpen. Har dere prøvd sanden fra biltema?

jeg bruker ikke noe annet en den sanden. men bruk den groveste(02-1mm) den andre blir fort tettpakket.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap