Scalare på sultestreik

jeg har for første gang noe annet enn guppy og slikt i akvariet og har fått meg et par scalarer. en lys og en mørk som begge to er kjøpt som babyer og jeg har vel hatt de i snart 2 uker.

de siste dagene har jeg lagt merke til at den svarte scalaren nekter å spise når jeg gir de mat! den lyse er happy og har vokst fra den andre allerede. jeg er bare veldig bekymret for stakkars fisken min og lurer på om noen har noen trøstende ord eller hjelpende råd?
Hvor store er scalarene dine, og hva forer du med nå. Det er jo litt vanskelig å anbefale for når en ikke vet hva dem får fra før. Har du sett noe avføring på scalararene, er den hvit, trådete, løser seg fort opp, osv. Den svarte scalaren kan være syk, og da er det greit å vite eventuelle symptoner.

Jon
Scalarer er normalt sett storspisere. Men jeg har opplevd at de sultestreiker, "furter" i en kort periode hvis det har skjedd endringer i karet. F.eks ominnredning,innsetting av nye fisk etc...
de er vel ett eller annet sted rundt 3-4 cm tenker jeg. ganske så umulig å måle de :P
nå får de det samme som alle andre, flakfor. den spiste litt i begynnelsen, men nå bryr den seg rett og slett ikke lenger når jeg mater de. avføring har det heller ikke vært i det siste så vidt jeg har sett.
Kanskje du kan variere det? Vet ikke hva de spiser, men kanskje artemia og mygglarver om de er kjøttetere? Eller agurk, erter og squash om de liker grøntfor?
Hva med å prøve forsiktig å variere kosten. Jeg har vel egentlig ikke hørt om scalare som ikke liker frosne røde mygglarver. Scalare under oppvekst trenger vel mere variert for enn bare flakfor også, spesielt hvis du ønsker dem store og praktfulle. Prøv med frosne mygglarver, litt oksehjerte kanskje, og etter at jeg kjøpte en 10-liters dunk med discusgranulat til discusene, har jeg gått nesten helt vekk fra flakfor, alle fiskene mine spiser discusgranulat med stor apetitt. Men ungscalare må i alle fall ha mer protein og vitaminrikt for enn det du får i flakforet. Du får ha lykke til.

Jon
takk for råd! jeg får prøve med litt variert kost og se om den fatter interesse for noe av det
Slutten på visa :)
bare for å gi en oppdatering på hva som skjedde

putta nedi litt reke jeg hadde stående i kjøleskapet og da ble det fullstendig kaos i akvariet. min kjære svarte scalare ble kjempeglad og kampfisken bjarne var litt for glupsk og hadde hele tiden litt for store rekebiter i munnen..

så da var det bare å konkludere med at scalaren ikke var særlig begeistret for flakfor nei.
Nei der kan du se, fisk er kresene de også jeg mater med ganske mye variert for, men forer omtrent ikke med flakfor. er kresen jeg også
går bare i tabeletter og pellets hos meg.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap