Hjelp - nyfødt fisk!

Hadde vannbytte istad, og da jeg satte på akvarielokket igjen, fikk jeg brått øye på en mini mini, gjennomsiktig fisk! Hadde jeg visst at det hadde blitt født en ny fisk, hadde jeg kanskje ventet litt med vannbytte, kan den ha bli stresset?

Noen minutter senere dkket den opp igjen, og jeg så en brun tråd ut av den fisken vi har trodd var gravid.

Nå har jeg ikke sett den lille fisken mer, kan det være sånn at den er spist opp av de andre? Eller gjemmer den seg bare?

Er det noe jeg kan gjør for å øke sjansen for at den overlever?
Bør jeg f.eks øke eller minske oksygenstrømmen?
Skal den ha noe spesiel mat?

Ser at den gravide fisken fortsatt har en svart flekk, kan den ha flere fisker på vei?

Lei meg hvis vannbytet mitt har gjort at den ble stresset, og selvfølgelig lei meg om den har blitt spist.... Håper den snart dukker opp igjen, men nå har jeg sett lenge etter den...

Spiser sugemaller yngel forresten?

Takker for svar!!!

PS. Hvordan vite om den er blitt spist, eller er død av andre årsaker?
Kanskje den er spist, kanskje den gjemmer seg. Hvis den dukker opp om en stund vil du vite om den ble spist eller gjemte seg med mindre det er en spøkelsesfisk. Dersom du har mange gjemmesteder øker det sjans for overlevelse. Sannsynligvis er ikke den fisken den eneste som er født.
Takk for svar!

Synes det var litt rart å se yngel fisken, da den gravide fisken er slankere enn de andre, og den svarte flekken ennå er liten. Men jeg så en mini, fargeløs fisk, to ganger. så ikke noe spøkelse!

Men hvorfor spiser de hverandre? Vet de ikke at de er i familie liksom?
Er det guppy dette?

Fisk har forskjellige måter å sørge for neste generasjon på.

De aller fleste fisk (inkludert guppy) satser på mengde fremfor å passe på yngelen sin. Det vil si at de ikke bryr seg om yngelen etter at den er født, eller eggene lagt. Da er det opp til den sterkeste å overleve, og de ser på yngelen som et næringsrikt måltid. Har selv sett guppy føde, som snur seg rundt med en gang yngelen kommer ut og spiser stakkaren. Den ble hele 1 sekund gammel :p

Andre fisk satser på yngelpleie. Ciklider er en av typene, som da legger egg og passer på disse en stund fremover for å øke sjansene til eget avkom. Men selv disse kan ende opp med å spise sine egne barn, spesielt de første gangene. Fisk er fisk, og tenker ikke slik som mennesker gjør

Har du guppy så kommer du nok til å få mange yngel etterhvert. Flyteplanter er smart å ha, da får yngelen gjemt seg slik at de store ikke får tak i de. Noen vil bli spist, men... når hver hunne kan føde 20-30 yngel en gang hver måned er det lite trolig at det blir for få fisk. Guppy kalles ikke millionfisk uten grunn hehe.

Rent vann er bare bra for både små og store, men yngel er mer ømfintlige for brå endringer i temperatur og vannverdier. Lønner seg derfor å passe på at vannet er romtemperert før du tømmer det i karet.
Yngel
Hvis du vil øke sjansen for at yngel overlever, burde du kanskje kjøpe litt javamose eller Bacopa australis
Takker for svar!

Jeg har platy nå, men lurer på å kjøpe noen guppyer etterhvert!
Har ikke sett oe mer til den lille fisken, og er bare den ene jeg så. Kanskje de andre allerede var spist.

Høres grusomt ut å spise barnet sitt, men sånn er vel naturen.
Sånn er naturen, ja...

platy er vel forholdsvis lik guppy, hvert fall når det gjelder at de føder levende yngel (og ikke legger egg), og at det kan bli mange platy etter hvert
Black molly er en fin levendeføder som føder litt større yngel enn platy, guppy eller sverddrager. derfor er sjansen større for at yngelen ikke blir spist. desuten er yngelen lettere å se siden den som oftest er svart. en fin levendefødere hvis du vil gjøre opprett litt enklere

Mvh: PK
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap