Hjelp! uklart vann.

Hei!

Har hatt akvarium i ca. 1,5 mnd nå. Vannet har bestandig vært krystallklart. Her om dagen var plutselig blitt uklart. Vi har ikke begynt med noe vi ikke har gjort før.

Jeg kan ikke se noen partikler i vannet.

Hva kan det være?
Det kan være infusorier. De kan komme av for nye foring. Det du gjør da er å slutte å fore et par dager, for fiskene er infusorier snacks, så de klarer seg
Takk for svar!

Ja, det kan kanskje være det. Synes det er vanskelig å vite hvor stor mengde mat jeg skal gi dem. Jeg gir to ganger daglig.

Skal prøve to matfrie dager, så får jeg se om det hjelper.
Bare gi så alle får, men maten bør være borte innen to minutter. Får ikke alle kan du eventuelt fore litt mindre i begge endene av karet, eventuelt flere ganger on dagen=)
Nå har vi hatt tre matfrie dager, og har skiftet 40-50% av vannet - men det blir ikke bedre... Hva skal vi gjøre? Syns nesten det ser verre ut, blir verre og verre for hver dag som går! Fiskene ser kvikke og friske ut..

Noen som har gode råd?
Du kunne jo prøvd daglig vannbytte i en ukes tid og sett om det hadde hjulpet noe?
Hei
Du kan gå på dyrebutikken og spør etter middel for å få klart vann, husker ikke hva det heter. Men man kan få det i en blå flaske eller på små glassflaske som man brekker tuten på.

Dette gir mindre ph- verdi om man har ph under 4..
Magiske dråper? Har aldri vært borti at slikt har fungert, men kanskje? Har selv et par kar det ofte komme infusorier i, på grunn av hard foring. Setter inn et ekstra filter, relativt kraftig, med filtervatt som jeg skifter et par ganger om dagen, lar det gå i 1-2 døgn. Funker fint, helt til neste gang dette dukker opp Men, jeg vet jo, sånn nogenlunde, hva det er jeg gjør, og hvorfor de dukker opp. Et annet alternativ er vannbytte, skikkelig slamsuging og total mørkelegging i 4-7 dager, uten mat. Fiskene og plantene tåler fint noen dager uten lys og mat.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap