Lage akvarium selv

Men hvordan limer man det sammen?
Kant i kant eller overlapping? Har prøvd å illustrere med bilde hva jeg mener.

Og hvordan limer man bunnen? Skal denne sitte på undersiden av karet, eller inni?

Unskyld, så i etterkant at jeg har postet på feil tråd...
det er metode c på akvariet mitt.
C blir penest da det er fronten man ser mest gjennom.

Husk mellomrom mellom glassene til fugene. Du kan bruke fyrstikker som "avstandsklosser".
Du har vel sett artiklene om selvbygging?
Ja, har lest men
skjønner ikke dette med fyrstikker..
Skal det ligge fyrstikker mellom glassene når man har på silikon eller hva?
Og hvordan får man da en jevn skjøt, må man ha på silikon først fra innsiden da og så fra utsiden? Jeg skjønner ikke hvor man putter fyrstikken og hvor man putter silikonen.

Forklaring ønskes takk. Gjerne med tegning eller bilde.
- og
hvordan festes bunnglasset??
Jeg ville limt den på under
Ren@e
skjønner ikke dette med fyrstikker.. Skal det ligge fyrstikker mellom glassene når man har på silikon eller hva? Og hvordan får man da en jevn skjøt, må man ha på silikon først fra innsiden da og så fra utsiden? Jeg skjønner ikke hvor man putter fyrstikken og hvor man putter silikonen. Forklaring ønskes takk. Gjerne med tegning eller bilde.

La oss si at illustrasjonen viser bunnglasset med fyrstikker tapet fast til seg.
Når du setter opp de andre glassveggene, så må front- og bak-glass ha fyrstikker limt på kortsidene. Få noen til å holde glassene mens du teiper akvariet sammen. Karet skal stå stødig, og må være så godt teipet at det ikke glir ut av posisjon mens du limer. Når du er ferdig å teipe, så kan du punktlime mellom fyrstikkene. Når punktene er stive, kan du skjære bort overskuddet som har tytt ut på inn- og utside.
Punktene bør stå et døgn før du tar bort fyrstikker og fullfører den ytterste fugen.
Pass på at det ikke blir luftbobler i fugen. Det blir vanligvis masse silikon som tyter utenfor, dette stryker du bort når fugen er fullført.
Første gang du lager et kar, kan det være en fordel å bruke klar silikon, for da ser du evt. luftbobler tydelig gjennom glasset.
Etter at den utvendige fugen har herdet, så lager du den innvendige fugen. Stryk en våt finger over for å få glatte fuger.

Lykke til
Mulig jeg er teit
men jeg må ha det inn med teskje.
Punktlimer jeg fra innsiden eller utsiden? Eller er det nøye?

Skjærer jeg så bort overflødig silikon kant i kant med glasset?
Og hva bruker jeg til å skjære med? Tapetkniv?
Kan jeg maskere karet aller først for å få en fin skjøt?

Og når fyrstikkpunktene har stått et døgn, silikonerer jeg både fra utsiden og innsiden da?

Prøver å se for meg hele prosessen her, tusen takk for hjelpen
Ved å studere de karene jeg har her, så silikoneres det konsekvent fra innsiden i hvert fall. Tror egentlig ikke at silikon på yttersiden blir noe særlig fint
Punktene tror jeg det er det samme med. Når silikonen er stiv, så skjerer du bort det som tyter utenfor glasset.
Jeg mener å huske at den første fugen ble tatt fra utsiden, men alt som tyter ut skal jo strykes vekk. Deretter skal det herdeet døgn, og innvendig fuge skal legges.
Bruk gjerne maskeringsteip på fugene, men husk at teipen må taes vekk med en gang man har strøket bort overskuddet. Hvis ikke man gjør det, så vil silikonfugen få en løs kant ytterst, og det vil man ikke ha.

Dersom glasskantere er skarpe, så kan man pusse dette med fint sanpapir før man limer. Husk å vaske med aceton før limingen.
jeg har en veldig fin bok som viser deg dette med fyrstikker og alt, så hvis du venter to sekunder så scanner jeg det opp nå
Tusen takk,
hva er navnet på den boka? Så spennende ut
Akvariebok for begynnere.. ganske tynn denne, men utrolig mye fin ino altså.

Det er bilde av en dverggurami på forsiden

Original tittel er "Mit akvarium" Sikkert tysk da, for det står den er oversatt.
Ok
Er forfatteren Ulrich Schliewen så har jeg funnet rett
Takk for tipset.
står ikke forfatter men tekst arne Schiotz og foto Jens meulengracht-Madsen... finner ikke det navnet Ulrich noe sted, men men.
Er det
ISBN nr 9788202270513 på boka?
8251608414

hmm... Den er fra 1981, det er den fattern brukte da han dreiv litt med akvarier og sånt... Fikk den av han.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap