Hjelp til oppstart av 54l.

Hei, har tenkt til å kjøpe et akvarium på 54L.. med mål 30x30x60..

Ettersom jeg aldri har hatt et akvarium og lest at en 54L er bra som start, trenger jeg enda mer hjelp.. Fisk er ganske spennende, og vil helst ikke starte helt feil..

Jeg trenger vel lysarmatur og pumpe.. og leste et eller annet med skummer?
er dette dyrt? vil være på det rimeligste..

Sand og planter?

Fant også ut at en klovnefisk(Nemo) trengte minst 110 liter, så den drømmen er vel borte..

Hva trenger jeg om jeg bare skal ha gullfisk? .. leste også at en gullfisk ikke får nok i et 54L akvarium.. hva kan jeg egentlig ha oppi?

Har også fått med meg at jeg må vente en uke før jeg kan ha noe levende oppi..

Flere tips? Jeg er så usikker når jeg driver å leser på alle disse "Oppstartsguidene" og tenkte noen bare kunne hjelpe rett på..

Takker på forhånd=)
For det første: "Nemo" er en saltvannsfisk, og saltvann er ikke det en nybeggynner burde starte med.

Jeg har ett 54l selv, og de fiskene jeg har går fint i ett 54l.

du burde vente ca 4 uker fra filter er skrudd på til du setter i fisk.

Mvh: PK
Hei!

Og velkommen til en flott hobby!

(anse deg som advart, dette kan bli langt...)

Først: Det er stor forskjell på saltvann og ferskvann. Nemo og skummer hører til i saltvann, og det må noen andre hjelpe med siden jeg ikke har peiling. Så alt herfra og inn gjelder for ferskvannsakvarium.

Av utstyr i et akvarium trenger du: selve karet (duh), lys, filter og varmekolbe. Det er mulig å kjøpe startsett som inneholder alt du trenger, men disse har som regel et veldig lite filter, så vær forberedt på å legge noen kroner i et bedre (større) filter med en gang.

Innkjøring tar ca 4 uker. Dvs at du kan sette opp karet med vann, planter og innredning, men fisken bør få vente med å flytte inn til disse 4 ukene har gått. Hvorfor? På grunn av filteret. Alt avfall (avføring, matrester og planterester) omdannes først til ammoniakk i karet. Deretter til nitritt (NO2). Begge disse er veldig giftig for fisk. I filtersvampene skal det bo bakterier som kan bryte ned ammoniakk og nitritt til nitrat (NO3) som ikke er så giftig for fisk, og som brukes som gjødsel av plantene.
"Problemet" er at det tar ca 4 uker før filteret er bebodd av nok bakterier til å klare å bryte ned avfallet til nitrat. Dermed, frem til det har gått 4 uker vil vannet kunne være mer eller mindre giftig for fisk.
Det typiske er at det etter ca 2 uker er maks mengde nitritt i karet. På dette tidspunktet begynner bakteriene å formere seg og bli fler, og nitritten blir gradvis "spist opp" de neste to ukene frem til det har gått 4 uker og vannet er trygt for fisk.

Likevel skal en være forsiktig, og kun kjøpe noen helt få fisk i begynnelse, og vente en ukes tid mellom hver gang. Dette for at filterbakteriene skal venne seg til mer avfall.

Disse 4 ukene kan du bruke på å innrede karet og bestemme deg for hva slags fisk du vil ha.
I fiskebasen kan du søke på fisk som vil trives i kar opptil 60 liter og se om du finner noen du liker.
Legg godt merke til hvilke krav fiskene har til temperatur, Ph og GH. Det er ikke mulig å tilfredsstille to typer fisk dersom den ene vil ha Ph 8 og den andre vil ha Ph 6

En annen ting er bunnlag. Kjøper du grov grus er det en del fisk du ikke bør/kan ha. Eksempler er dvergciklider og corydoras. Dette fordi disse fiskene er lagd for å sile sand på jakt etter mat, og de klarer ikke å sile "Kampestein". Kjøper du sand (blåsesanda på biltema er perfekt til vårt bruk) finnes ingen restriksjoner på hva slags fisk du kan ha når det gjelder bunnlaget i hvert fall.

Det beste er å finne en art, en hovedfisk, du virkelig vil ha, og komplementere denne med andre arter som vil passe sammen. Forskjellige typer stimfisk kan virke fristende, men i et såpass lite kar vil det fort se rotete ut. Da er det bedre med en skikkelig stim av samme arten enn en "halv stim" av to arter.

Legg merke til i basen i hvilket vannlag fisken skal gå. Det er bedre å kjøpe en som trives mot bunnen og en som trives mot toppen, enn at alle du kjøper må krangle om plassen i samme vannlag
Det er masse fisk du kan ha i ditt 54L Akvarium

[URL=http://akvaforum.no/search.cfm?search=fish&family_id=&Fresh=1&size_from=][/URL]

Bare å se der

Og om du skal ha fisk der etter en uke kan du starte med et par maller som ansistrius og kjøpe deg nitritt test og test det annen vær dag

Og kjøp P.H test å test det og finn ut ossen fisk du kan ha uten å gjøre noe spessielt

Så skal det nok gå bra
Jeg hadde i fisk etter en uke i midt første kar, og stol på meg når jeg sier at det er verdt å vente 4-5 uker før du har oppi fisk.

Siden filteret ikke er innkjørt bygger det seg opp giftstoffer i vannet, så da må man bytte 20-50% vann daglig, og siden konsentrasjonen av giftstoffene da går ned, tar det enda lenger enn de 4 ukene med å kjøre inn filteret.

For ikke å nevne fiskens liv og helse da. Ved å puttes oppi et kar med giftstoffer i utsettes de for stress og er dermed mer utsatt for sykdommer.

Så for å gi deg selv en god start på hobbyen anbefaler jeg at du venter til filteret er innkjørt.

Du burde kjøpe deg noen dråpetester for ammoniakk, nitritt og nitrat. Før filteret er innkjørt vil du først få utslag på ammoniakk, deretter nitritt. Etter 4-5 uker burde ammoniakk og nitritt være på 0 og du vil få utslag på nitrat, og da er filteret innkjørt.
Mvjnz
Du burde kjøpe deg noen dråpetester for ammoniakk, nitritt og nitrat. Før filteret er innkjørt vil du først få utslag på ammoniakk, deretter nitritt. Etter 4-5 uker burde ammoniakk og nitritt være på 0 og du vil få utslag på nitrat, og da er filteret innkjørt.

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Det er slett ikke sikkert at du vil få utslag på testene, selv om karet står i 4-5 uker. Jeg snakker av egen erfaring. Men det er nok korrekt at filteret vil være bedre "rustet" om du lar det kjøre seg inn over en lengre periode.

Bare nevner dette slik at du ikke tror det er noe galt, om du ikke får de forventede målingene etter innkjøringsfasen.
Plussmedlem
Samlern 2008
Det er masse fisk du kan ha i ditt 54L Akvarium :D [URL=http://akvaforum.no/search.cfm?search=fish&family_id=&Fresh=1&size_from=][/URL] Bare å se der :D

Linken din ble "ordnet" av moderator...
Veit ikke hvem som har "skylden" for at linken viser bl.a. fisk fra killi til arowana, fra små betta til vilter laks og mange, mange flere
En stooor håndfull av disse passer ikke i 54 liter.
Her er i hvert fall et søk som viser fisk som kan trives i kar opp til 60 liter

Tror siste biten av urlen ble borte når linken ble modifisert, og da ble det bare et generelt søk på ferskvann

Plussmedlem
ElinH
[URLBLOCK1] som viser fisk som kan trives i kar opp til 60 liter :-)

Det var et bedre søk det, Elin
vel, da tror jeg at jeg har fått gode svar på det aller meste.. skal nok spørre om noe igjen dersom det er noe..

men en ting til.. kanskje jeg tenker litt dumt da, men..

burde jeg helst kjøpe billige fisker først? i og med at, hvis jeg ikke får en litt dyrere fisk til å leve, så slipper jeg å betale en like stor sum for en ny en?

altså sjekke først med en billig om alt funker fint og klarer seg bra?=P
Jeg skjønner tankegangen din på en måte, men samtidig så er all fisk, dyr eller billig, et levende vesen og fortjener det samme

Dersom du ikke forhaster deg og setter inn fisk etter en uke, men koster på deg å vente i 4 uker til filteret er skikkelig innkjørt, og ikke setter inn 10 fisk samtidig, men tar det litt piano med det også, så er det egentlig ingen grunn til at fisken skulle dø. Hvert fall ikke om du skaffer deg de viktigste dråpetestene (ikke strips), og følger med på vannverdiene. De to viktigste er Ph og nitritt, men på sikt kan det være greit å ha både de to pluss nitrat, GH og kanskje KH også.

Forresten, når det gjelder innkjøringen av filteret, så kan det være lurt å "mate de usynlige fiskene" litt. Dvs å ha i noen flak med mat innimellom for å gi filteret litt å jobbe med, selv om det ikke er fisk der.

Det som er verdt å tenke på er at noen fisk tåler mindre enn andre. Jeg ville heller sett på det slik enn på pengene. F.eks så er otto følsom for dårlig vannkvalitet, så det er kanskje ikke den rette fisken å putte i med en gang karet er klart

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap