Grus vs. sand

Noen meninger om hva som er lettest å holde rent? Trives planter bedre i den ene eller det andre? Er nybegynner å skal få mitt første akvarie Har gått til innkjøp av en 110 l kar. Har lest masse om fisk men finner ikke helt ut av det. Er åpen til forslag om begynner fisk. Forslag til noen farerike som passer sammen samt hvor mange individer kan jeg ha i 110 l. kar. Håper på noen gode råd.
Synes du skal gøre dig klart fra hvilke område du ønsker dig fisk.. Mellemamerika, asien eller nogle af de afrikanske søer... Er selv begyndt for et par måneder siden, og gjorde den fejl at købe lidt forskelligt.

Nu har jeg renset lidt ud og tilføjet lidt ekstra, så jeg har fisk fra Tanganika og Malawi i Afrika.. Mange forskellige flotte chiclider..

Når du har fundet ud af hvor du vil have fisk fra, kan du derefter finde ud af hvilken bund du bør have...

Jeg vil anbefale sand

Rett og slett fordi en god del fisk må ha sand for å kunne trives og kunne utøve naturlig adferd. Eksempler er en del ciklider, kuhlii ål og corydoras. Corydoras kan til og med skade de flotte bartene sine om de går på grus.

Velger du sand som bunnlag har du ingen restriksjoner på hva slags fisk du kan ha (når det gjelder bunnlaget).

Kort sagt: med sand kan du ha alle typer fisk, med grus kan du ikke det

Ang. valg av fisk så er jo dette et tilfelle av "smaken er som baken". Anbefaler derfor å bruke litt tid i fiskebasen, søk på fisk som passer i kar opp til 120 liter og se om du ser noe du liker. Det beste er å velge en art som hovedfisk, og tilpasse andre arter til denne (altså at andre arter du velger har de samme krav til vannverdier og temperatur som hovedfisken).

Ellers kan det være lurt å lese litt om oppstart av akvarium, så slipper du mange av problemene og vanskene som andre har vært gjennom
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap