- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hjelp akvariet lekker
Hjelp akvariet lekker
Fikk tlf fra heimen i går kveld seeent med beskjed om at akvariet lekker.
Det er et 250 l jebo.
Det er en sprekk på ca 15 cm ned på den ene veggen i akvariet.
Familien hjemme har nødløst med å tappe ut en hel del av vannet inntil vi får tak i noe å flytte fiskene over i.
Hvor lenge kan fisker overleve i en ev balje hvis jeg setter pumpen oppi for å bevare bakteriene ?
Det tar litt tid å få tak i nytt ( dager )
Det er en hel del fisk i akvariet så nå må vi finne gode løsninger raskt.
Sitter på den andre siden kanten av landet på jobb og prøver å fjernhjelpe de hjemme pr tlf....
Det er et 250 l jebo.
Det er en sprekk på ca 15 cm ned på den ene veggen i akvariet.
Familien hjemme har nødløst med å tappe ut en hel del av vannet inntil vi får tak i noe å flytte fiskene over i.
Hvor lenge kan fisker overleve i en ev balje hvis jeg setter pumpen oppi for å bevare bakteriene ?
Det tar litt tid å få tak i nytt ( dager )
Det er en hel del fisk i akvariet så nå må vi finne gode løsninger raskt.
Sitter på den andre siden kanten av landet på jobb og prøver å fjernhjelpe de hjemme pr tlf....
Postet 04.11.08 kl 13:43
Har dere europris i nærheten, eller kanskje du kjører forbi en slik på vei hjem? Kjøp med deg noen svære vinbøtter eller noen slike lagringskasser i klarplast. Utvalget pleier å være bra. Kjøper du kasse, så pass på at den er helt tett.
Dersom du har slik sølvfarget kraftteip, så ville jeg ha tatt og kveilet teipen rundt karet, slik at det ikke plutselig sprekker enda mer. Dette ville jeg gjort med det samme.
Siden det er jebo, så antar jeg at det har slike avrundede hjørner, og må kasseres fullstendig. Da trenger du iallefall ikke tenke på at teipen setter merker i glasset. Dersom det er relativt nytt kar, så er det kanskje gyldig garanti på dette?
Dersom du har slik sølvfarget kraftteip, så ville jeg ha tatt og kveilet teipen rundt karet, slik at det ikke plutselig sprekker enda mer. Dette ville jeg gjort med det samme.
Siden det er jebo, så antar jeg at det har slike avrundede hjørner, og må kasseres fullstendig. Da trenger du iallefall ikke tenke på at teipen setter merker i glasset. Dersom det er relativt nytt kar, så er det kanskje gyldig garanti på dette?
Postet 04.11.08 kl 14:31
hjuletHvor lenge kan fisker overleve i en ev balje hvis jeg setter pumpen oppi for å bevare bakteriene ? Det tar litt tid å få tak i nytt ( dager )
Glemte å svare på hva du egentlig spurte om, sorry.
De klarer seg fint i en ukes tid, dersom baljen er stor nok. Det er ikke alle fisker som liker å bli stuet sammen i en trang balje, så det kommer selvsagt an på hvilke fisker du har. Dersom plassen er liten, må man bytte vann oftere for å holde vannkvaliteten god nok.
Postet 04.11.08 kl 15:08
Takk , garanti ???
Takk for svaret prøver å fjernhjelpe mann og barn som sitter hjemme.
Snakket m butikken i dag og fikk til svar at dette måtte være noe som hadde skjedd i hjemmet siden karet hadde vært tett i 6 uker før det sprakk ?
Sprekken dukket opp når familien var på jobb/skole så hva som ev har skjedd er umulig for oss å vite.
Om dette var slutten på akvarie drømmen eller om vi får ordnet nytt kar er akkurat nå usikkert.
Akkurat nå er jeg egentlig bare frustrert og trist
Snakket m butikken i dag og fikk til svar at dette måtte være noe som hadde skjedd i hjemmet siden karet hadde vært tett i 6 uker før det sprakk ?
Sprekken dukket opp når familien var på jobb/skole så hva som ev har skjedd er umulig for oss å vite.
Om dette var slutten på akvarie drømmen eller om vi får ordnet nytt kar er akkurat nå usikkert.
Akkurat nå er jeg egentlig bare frustrert og trist
Postet 04.11.08 kl 16:20
Postet 04.11.08 kl 19:48
"Noe som har skjedd i hjemmet...."
Et dårlig argument fra butikken.
Kjøper man en vare til hjemmet så er det klart at det ikke er uvanlig at feilen kan oppstå her.
Samme om det er en TV eller et akvarium. Produktet kan ha en svakhet som fører til en feil om 6 uker eller 2 år.
Synes jeg hører Elkjøp...Du har jo sett på Dagsrevyen i 6 uker nå, hver dag, den virket vel da?
Et dårlig argument fra butikken.
Kjøper man en vare til hjemmet så er det klart at det ikke er uvanlig at feilen kan oppstå her.
Samme om det er en TV eller et akvarium. Produktet kan ha en svakhet som fører til en feil om 6 uker eller 2 år.
Synes jeg hører Elkjøp...Du har jo sett på Dagsrevyen i 6 uker nå, hver dag, den virket vel da?
Postet 04.11.08 kl 21:04