Tropica aquacare plantenæring.

Nå har det seg sånn at jeg har en flaske på 500ml med aquacare (ikke helt full), og en som er halvfull, så det jeg lurer på om det vil være noe problem å blande ut dette med 250ml Tropica Aquacare Plantenæring+?

Står jo at denne +'en ikke bør brukes når det er mye fisk i karet, noe jeg har.
Men så lenge jeg blandet alt dette sammen burde det ikke gå bra?
Jeg blander halvt om halvt av disse i mine kar, men jeg har såpass mye planter at jeg har problem med å få målbar nitrat i karene mine. Har du mye restavfall etter fiskene dine og høye nitrat- og fosfat-verdier så er det ikke verdt å tilsette enda mere av disse stoffene gjennom plantenæring som inneholder nitrogen og fosfat (TAC+). Det kan lett føre til algeoppblomstring.
men jeg tenker bare siden jeg først har den lille flasken, istede får at den aldri blir brukt, så kunne jeg kanskje blandet den ut.
Du kan jo bare blande litt av det til å begynne med i en egen flaske og se om du merker noen negativ forskjell på algeveksten før du blander alt i hop
Har faktisk litt problemer med Rødalger, som absolutt skal feste seg på alle røttene jeg har oppi akvariet. (4stk) og bittelitt problemer med skjegg alger.
Så kanskje jeg bare skal la være å bruke dem i det hele tatt.

har stilt ned på lys tiden også, men det har ikke hjulped noe på Rødalgene.
Grunnen til at man ikke bør bruke + varianten av plantegjødningen, er at den inneholder stoffene nitrat og fosfat. I kar med mye fisk er disse stoffene gjerne tilstede fra før, og å tilsette mer vil sannsynligvis gi algevekst. I kar med lite fisk (som det gjerne er i rene plante-kar) er det mangel på disse to stoffene, og derfor nødvendig å tilsette ettersom det er næringsstoffer plantene trenger.

Det finnes dråpetest-sett for både nitrat og fosfat, og dersom man måler og finner at disse to stoffene er for lave i karet, kan man bruke +flasken likevel.
Jeg har såpass lite fisk i karene mine at jeg ofte har for lave nitratverdier. Jeg bytter bare vann en gang i uken, men likevel har jeg bare nitrat på 5 (iflg JBL testen). Den burde ligge på 10 for plantenes del (opptil 15 er akseptabelt, unntatt i kar med f.eks. diskus)
Har målt nitratmengden med tetra sitt tidligere og det har vært sånn tåli ok, så jeg tror ikke jeg vil ha noe mer akuratt.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap