Trenger jeg pumpe/luft??

Inaktiv bruker
Hei!

Først og fremst så er jeg veldig nybegynner og håper ingen skyter meg pga dette

Min sønn har nettopp fått seg et Nemo akvarium som jeg tror er på ca 30L.
Vi har 2 gullfisker og noen små blå og røde stimfisker som jeg ikke nevner navnet på. De går bra sammen(ingen er blitt spist).
Jeg har en liten pumpe som (http://www.akvasia.no/produkter.asp?ID=1468) som står i akvariumet.
Jeg har mine misstanker om at denne pumpen er altfor kraftig.. selv om dette er den minste pumpen jeg fikk tak i. Blant annet så ser du ut som om det er en liten tsunami konstant inni akvariumet. Fiskene virker ikke stresset pga dette, men det er veldig mye bobler og sirkulasjon i vannet.
Jeg oppdaget også i dag at en av gullfiskene var blitt sugd fast i pumpen.. Den levde i beste velgående men sto dønn fast i pumpen.

Er det noen muligheter for meg å ikke bruke pumpe?? Må jeg ha sirkulasjon og luft i akvariumet?

I så små kar er det greit med luftdrevet filter (om en ikke har for mye fisk) , for eksempel . Eneste minuset er at en hører det bobler, og en bør kjøpe en bra luftpumpe som ikke begynner å støye som f** etter kort tid..

Men om du bytter pumpe så ikke stopp det gamle før bakteriene er godt igang i det nye (4 uker)

For nå kan du blokere difusoren (luftinntaket) på den pumpa du har, da slipper du luftboblene, og er det så mye futt som du beskriver er det ingen problem med bevegelse i overflaten, og da blir det nok luft.Samt se om det er mulig å strøype pumpa (ofte en eller annen ventil løsning), hadde selv en 600 l/t i en 22 liter som fungerte greit når den var strøypet ned...
Inaktiv bruker
Takk for svar Skal prøve dette.
Hei! Vil bare legge til at gullfisk blir store, og at de ikke akkurat egner seg i et så lite akvarie. Se heller litt på arter i fiskebasen som passer i 30 liter=)

Og de blå og røde fiskene er vel enten neontetra eller kardinaltetra.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap