Lørdagskveld å kampfisken var slem =(

Har startet helt nytt akvarium, herlig hobby hittil!!
MEEN
Krise krise. Starta akvariet rimlig fort når jeg kjøpte det. De i butikken sa at hvis jeg puttet Aquasafe og SafeStart i akvariet kunne jeg putte fisker i det etter et par dager. Slik gjorde jeg å det har hittill gått supert (selvom jeg har lest nå i ettertid at man skal vente 4 uker til pumpa får de bakteriene den skal ha:S). MEN hvertfall mitt store problem nå er at SELVSAGT så ble jeg lurt i dyrebutikken at jeg kunne ha en kampfisk med mollyene mine og guppyer så lenge det ikke var en HANN guppy oppi!!! Men dette funka SVÆRT dårlig. Kampfisken har nappet i halen på de andre så det var rett ut av akvariumet gitt (Akvariet er på forresten 54liter 60X30X30). Det er lørdagskveld så får ikke gjort stort med kampfisken. Jeg har nå prøvd å finne den største bolla jeg fant å den er på rundt 5-6 liter.

Så er spørsmålet mitt: Kan kampfisken ligge der? imorgen tenkte jeg å skaffe en fiskebolle som er noe større. Kan kampfisken leve i fiskebollen ? vet det er litt liten plass men er det ALTFOR liten plass? og må den ha varmere vann altså kan den ligge slik gullfisker ligger i en slik bolle? eller må den ha varmere vann og pumpe? jeg må kanskje vurdere å gi den bort til en som har større plass? for jeg har nok med å styre som nybegynner med 54literen så kan ikke kjøpe et nytt for å få større plass til den slemme men kule kampfisken som ikke ville ha noe å gjøre med molly ell guppiene mine=(=(=(, men selvsagt veldig gjære beholde den.

Noen kloke råd?
PS sorry kanskje teite spm, men det kom litt brått på en nybegynner altså!! Håper noen kan hjelpe litt.
Den klarer seg nok i bollen over natten, men den trenger større plass og den trenger både filter og varmekolbe. Dersom du ikke kan kjøpe et kar til på minst 20 liter burde du nok gi den bort ja.
[QUOTE=Michele]
kampfisken leve i fiskebollen ? vet det er litt liten plass men er det ALTFOR liten plass? og må den ha varmere vann altså kan den ligge slik gullfisker ligger i en slik bolle?
QUOTE]

Gullfisker tåler enda dårligere å være i bolle:p

Vil du ikke gi den bort, og ikke har råd til større akvarie enda , kan du jo kjøpe en plastkasse så lenge, pluss filter og tilsette filtergugge fra det andre filteret ditt? Du må likevel være nøye med vannkvaliteten i starten før filteret er innkjørt, så ikke fisken blir forgiftet.

For å si det sånn blir en bolle for dumt, de inneholder ofte mindre vann enn bøtta man bruker til å bytte vann.
Vet det aquamanias har noen kar på lager som den kunne trivdes i (vet ikke fargen) eller som kanskje blir billigere. Bare å ringe /sende melding til han etter 12 og reise en tur til Kløfta det (vet ikke hvor i Oslo du bor, men ikke sååå langt til Kløfta uansett). Er iallefal mulig å gi den fisken ett eget hjem alt i dag... ville ikke bekymret meg for å sette en fisk i ett nystartet karr (kan dytte i no safe start for å hjelpe på) , begrenset hvor dårlig vannverdier en fisk kan lage.
Hmm

Må bare kommentere litt

Nitritt kommer i kar uten fisk, så ved å ikke kjøre inn filteret på forhånd må en regne med nitritt, og påfølgende daglige vannbytter på rundt 30%, noen ganger to ganger daglig - kommer an på hvor høyt utslaget blir.

Noen kommer seg gjennom de første ukene uten utslag i det hele tatt, men det er unntaket (ingen regel uten unntak).

Ellers er jeg enig i at et slikt kar vil være bedre enn de andre alternativene listet her og 4 ukers innkjøring er det ikke tid til i dette tilfellet sparsommelig fóring blir en nødvendighet de første ukene.

bactozym, safestart og lignende remedier gir i bestefall en bitteliten virkning. Noen fullgod erstatter for innkjøring av filteret er det så absolutt ikke. Aquasafe tar vekk metaller i vannet, men hjelper ikke vannkvaliteten med tanke på ammoniakk eller nitritt
ElinH
Hmm Må bare kommentere litt :) Nitritt kommer i kar uten fisk, så ved å ikke kjøre inn filteret på forhånd må en regne med nitritt, og påfølgende daglige vannbytter på rundt 30%, noen ganger to ganger daglig - kommer an på hvor høyt utslaget blir. Noen kommer seg gjennom de første ukene uten utslag i det hele tatt, men det er unntaket (ingen regel uten unntak). Ellers er jeg enig i at et slikt kar vil være bedre enn de andre alternativene listet her :-) og 4 ukers innkjøring er det ikke tid til i dette tilfellet :) sparsommelig fóring blir en nødvendighet de første ukene. bactozym, safestart og lignende remedier gir i bestefall en bitteliten virkning. Noen fullgod erstatter for innkjøring av filteret er det så absolutt ikke. Aquasafe tar vekk metaller i vannet, men hjelper ikke vannkvaliteten med tanke på ammoniakk eller nitritt :-)

Vet at det mest sansynlig blir noe utslag, startbakterier hjelper litt men ikke mye.. Vurderte det slik utifra denne ene fisken at det alikevel ikke er noe problem (kampfisker tåler jo en del "juling" også) og den vil ha det vesentlig bedre i ett nystarta karr enn i en bolle/bøtte. (Michele har vel også ett filter fra før å hente litt gørr fra
Jepp, jeg skrev jo også at et nytt kar er en bedre løsning enn dagens situasjon.

Ellers har hun vel ikke noe filtergørr? Forstår det slik at karet kampfisken kommer fra også er nystartet... samme situasjon med feilinformasjon fra butikken som vi ser så alt for ofte Eller kanskje karet har gått lengre enn jeg tolket.
Nei, desverre du tolker det riktig =(! Karet har kun gått en uke så da er det nok ikke stort gørr i filtret!
vil anbefale å fore med mygglarver eller andre ting som ikke løser seg opp i vannet!
Ble det en 43 liter på deg? Var innom Aquamanias igjen og den ene var solgt i dag... Jeg tok den andre :P
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap