Vannskifte

Jeg har fått mitt første akvarie for en stund siden og er i "lære-perioden". Hørte noen som sa en kunne fylle på med kaldt vann når en skifte vann. Vi har tatt ut ca 10-20 % av vannet en gang pr uke og fyllt på med vann i riktig temperatur. Stemmer det at det er like bra å fylle på med kaldt vann (at det er mer oksygen i kaldt vann)?
En annen grunn at man helst bør bruke kaldt vann, er at varmere vann har vært innom varmtvannsberederen, og sjansen for at dette vannet inneholder kobber er større.
ikke for å stjele tråden.. men spørsmålet er relatert
blir det ikke store temperaturforskjeller med kaldt vann til noen fisker?
og så lurer jeg også litt på lunkent vs kaldt vann så jeg henger meg på her
lunkent vann er forsåvidt bare varmt vann blandet med kaldt. Dette avhenger mye hvor gammelt huset er med røropplegg etc.

Nye hus har gjerne rør-i-rør (plast) og nyere beredere hvor dette ikke er ett så stort problem.
Jeg bruker lunkent springvann (jeg vet at varmtvannstanken min er ny, så det er ingen fare med det).

Kaldt vann har mer oksygen, og det kan jo være ønskelig.

Hvis man bare skifter 10-20 % av gangen, holder det resterende vannet (80-90 %(!)) samt grus, steiner og glass, på så mye varme at temperaturen knapt synker.

Grunnen til at jeg har valgt å bruke en blanding av kaldt og varmt vann, er at jeg skifter noe mer enn 20 % av gangen, og jeg har i utgangspunktet ganske varmt vann i akvariet, så temperaturforskjellen ville blitt litt større.
Er det et juwel-akvarium du har?
Jeg skifter 30% vann i uka i ett 450 liters kar, og bruker bare kaldt vann. Har montert en digital måler med 2 x 300 watts kolber, og der synker tempen ca 1 grad. Tar man seg litt god tid på å fylle opp, trenger ikke tempen synke i det hele tatt (bare ikke bruke så stort trykk i slangen). Jeg bor i ett gammelt rehabilitert hus, hvor jeg har byttet ut de gamle rørene med rør-i-rør og ny bereder, men ser ikke problemet med å bruke litt lenger tid.
Synes også det er enklere å regulere PH til være stabil, selv med så stort bytte, så lenge man tar seg god nok tid.
Tilfeldig bekjentskap
© Graham Ramsay
Reklame for plussmedlemskap