Kampfisk lager skum/bobler

I toppen av vannet.. Er det til eggene?
Ja det er nåkk det.
Kampfisker lager skummrede.

Legger ved 2 bilder som jeg fant på Google, så kan du se om det er likt ut.

Skummrede sett overifra:
[External Image]

Skumrede som er tatt opp fra akvariumet:

[External Image]
Christine Fishlover
I toppen av vannet.. Er det til eggene?

Det er nok et skumrede han lager. Hvis du har en hunn-kampfisk, så kanskje det blir egg, yngel etter hvert.
Har desverre bare en hann Takk begge to!
Christine Fishlover
Har desverre bare en hann :) Takk begge to!

Kjøp en hunn, så kan det være at det blir yngel etter hvert.
Fisken Magnus
[QUOTE=Christine Fishlover]Har desverre bare en hann :) Takk begge to!

Kjøp en hunn, så kan det være at det blir yngel etter hvert.
Er ikke lurt å kjøpe en hunn og kanskje få yngel. Kampfiskyngel krever mye, så det blir en del å sette seg inn i på forhånd:P
Det betyr rett og slett at hannen din er kåt for å si det rett ut! Prøv å skaff deg en villig hunne så kanskje det blir yngel?

EDIT: oops, så ikke hva Maretard skrev før nå. Bare glem det!
Tror jeg skal skaffe meg et akvarie på litt over 100 liter, eller noe, før jeg prøver meg på kampfiskyngel.

Men bare for å være sikker;
Kan noen forklare hva man skal gjøre med eggene?
Skal man ta dem i en bolle?
Tell me!
det beste du kan gjøre er å la eggene være i skumredet med minst mulig sirkulasjon i topp (bare for en stund) så skumredet ikke blir ødelagt. For med smått. Vet ikke hvor store de er ved klekking men de har sikkert plommesekk for 2 dager ca. så for gjerne med mikroorm, nyklekket artemia eller mikroorm. Mulig at pulverisert flakfor eller knust yngelfor virker men det vet jeg ikke, men kan garantere at mikroorm og avskallede artemiaegg fungerer.
Kampiskyngel er bittesmå, så jeg hadde startet med å gi dem infusorier Men skal du prøve deg, skaff små kar til alle, husk alle hannene må etterhvert ha eget kar. Du kan spørre i butikker om du får sånne fire liters smågodtkasser, men kan ikke garantere at du får. Jeg ble iallefall sett på som en frekk tigger:p Men mange butikker selger plastbokser relativt billig
Maretard
Kampiskyngel er bittesmå, så jeg hadde startet med å gi dem infusorier:) Men skal du prøve deg, skaff små kar til alle, husk alle hannene må etterhvert ha eget kar. Du kan spørre i butikker om du får sånne fire liters smågodtkasser, men kan ikke garantere at du får. Jeg ble iallefall sett på som en frekk tigger:p Men mange butikker selger plastbokser relativt billig

Jeg har en bolle på 6 liter jeg kunne brukt
Får du 50 hanner hjelper ikke én bolle

Da må du ha 50 boller/bokser etter et par måneders tid.

Kampfiskoppdrett er veldig krevende siden ikke ynglene kan vokse opp i samme kar helt til de er salgs/leveringsklare.
Ok. Men om jeg hadde kjøpt et 100 liters (evnt. mer) akvarie, kan man dele det opp med noen myke greier? Noen ideer?
Ta et akvarie og stappe det med ynglekar til hannene så han hunnene gå fritt i karet?
Går det ikke an å dele akvariet opp i mange 'rom'?
Ta noen svampe-aktige dingser og dele det opp?
Og dere! Om kampfiskhanner kan være sammen som nyfødte?

Og hvor lenge kan de være sammen?
Du klarer ikke å dele opp en 100 liter i 50 rom med svamp. Du klarer nok neppe å dele den opp i 20 heller. Husk at svampen bygger minst 3 cm den også, og du har bare 80 cm å gjøre på i et slikt kar. Det må liksom være igjen plass mellom svampene også :p

Alt kommer jo an på hvor mange hanner du evt. ville få.

I følge det jeg har lest kan de være sammen i 2 måneder (ca 8 uker), men da begynner de slossingen. Deles de ikke opp da, vil de barbere hverandres finner, og noen kan dø. Og tro meg - med så mye arbeid en legger ned i yngel de første 8 ukene er det det siste du vil.

Synes egentlig du burde velge oppdrett på noe enklere enn kampfisk om du vil ha yngel. Finnes mange å velge mellom som ikke krever et kar per fisk forholdsvis fort.

Husk at en ting er at du skal ha kanskje 30 - 50 bokser (en for hver hanne). En annen ting er at disse, la oss si 40 bokser da, skal ha 100% vannbytte daglig med temperert og gjennomluftet vann. Hver boks må også ha en luftestein.

Det er mange bokser, mange bøtter vann å temperere og ikke minst mange luftpumper, slanger og luftestein. Pluss at du faktisk skal ha et sted å plassere disse også.

Til sammenlikning har jeg nå 6 bokser med yngel, og 100% vannbytte på bare disse 6, pluss mating bruker jeg 1 time på hver kveld. Pluss tiden det tar med mating hver morgen. Jeg orker ikke tanken engang på 40! bokser å bytte vann på! :o
Christine Fishlover
Og dere! Om kampfiskhanner kan være sammen som nyfødte? Og hvor lenge kan de være sammen? :D

Det vanlige er å skille fra hannene når man kan skille kjønnene enten visuelt eller på adferd. Altså isolerer man de som viser tegn til aggresivitet. Da kan man bruke en slik godteriboks på 4 liter til hver ungfisk.
[URL=http://home.c2i.net/svein_antonsen/html/oppdrett.htm#]Se mer info her.[/URL]
Beklager

Glem det jeg skrev, husket nok feil (fant ikke igjen den siden Aggi linket til, og prøvde å ta det på husken).

De trenger da tross alt ikke luftpumpe/stein, ei heller 100% vannbytte daglig (wow). Men lell... det er nesten mindre jobb å tømme ut alt vannet, enn å suge ut en tredjedel, så jeg tror ikke at en sparer all verden med tid på å bytte 30% fremfor 100%...
ElinH
Husk at en ting er at du skal ha kanskje 30 - 50 bokser (en for hver hanne). En annen ting er at disse, la oss si 40 bokser da, skal ha 100% vannbytte daglig med temperert og gjennomluftet vann. Hver boks må også ha en luftestein.

Jeg trodde yngelen trengte luftestein fra de er frittsvømmende til de hadde ferdig utviklet labyrintorgan. Skyt meg om jeg tar feil, men labiryntorganet er vel utviklet når det er tid for å isolere fiskene?

PS
Åja, der retta du deg selv.
Tilfeldig bekjentskap
© Hanne Utne
Reklame for plussmedlemskap