Guppy yngel

Når er det guppy yngeler starter å få farge og mønster? mine er nå rundt 3-4 uker gamle.

mvh. Robin
Hmm
jeg ekke helt sikker jeg, men hjelper deg å dytte tråden oppover.... syns dissa ynglene vokser så sinnsykt sakte jeg....

jeg hadde noen yngel i 3-4mnd jeg syns dom fortsatt var like små, hehe :p
Hvor store er dine nå.? titta litt grundig på mine i sta. har to kull og flere av dem fra første kull har starta og bli litt svarte og på hale tippen. så jeg tror det holder på og skje no hos meg!

mvh. Robin
Hei
3-8 uker. forst med svart på haln, vokser fortare på lit variert og neringsrik kost.
Okey! åssen kost holdt foreslår/annbefaler du ?
Mine har blitt svarte på halen. 'Men har utsendet til mamma guppy no og si på hvilken farge det blir på yngel?

mvh. Robin
Mine er halvannen mnd nå og bynner så smått å få farge. De er også store nok til å være sammen med de voksne. Det er kjempegøy å se utviklingen og jeg gleder meg til fortsettelsen, de kommer til å bli så flotte!
Jeg mater med tetramin baby og de vokser rimelig fort vil jeg si.
så gøy! hvordan pumper er det dere bruker? redd for at mine flyr inn i pumpa. :/ men ser ikke ut som jeg har mista noen enda.? hele 60L er fult av yngel

mvh. Robin
jeg vet ikke hvor lang tid det tar med vanlig guppy men endlers guppy får ikke farge før de er kjønns modne.
jeg får snart yngel her og så jeg lurer på hva man gjør med dem for at sløret skal bli så stort som på en utstillings guppy?? eller gjør man noe mad voksne?
jeg får snart yngel her og så jeg lurer på hva man gjør med dem for at sløret skal bli så stort som på en utstillings guppy?? eller gjør man noe mad voksne?
De får stort slør uten at du gjør noe spesielt, så lenge de har gener for store slør.

Men - de vokser bedre, og raskere jo bedre mat du gir dem. Det er stor forskjell på flakfór og artemia for å si det slik...

Hyppige vannbytter hjelper også, siden nitrat hemmer vekst.
men disse er ganske enkelt kjøpt i dyre butikk så de har ikke gener for det så hva gjør jeg da??
godt med fôr og vann bytter, så blir dem så fine som mulig!
Jeg skjønner ikke helt hva du mener...

Du må jo anta at ungene blir sånn ca like som foreldrene, det finnes jo ikke mat som endrer gener. At de kan få forskjellige farger er jo godt mulig, siden butikkguppy flest er et sammensurium av forskjellige guppyfarger i flere generasjoner (altså mangel på målrettet avl).

Har du anlegg for brune øyne hjelper det jo ikke hva du gjør - øynene blir brune uansett.

Så om det er en helt spesiell type guppy du er ute etter, farge, sverd eller finneform, så må du nok kjøpe foreldre som har de særtrekkene. Ellers må du satse på at en eller annen tipp tipp oldefar hadde det og at det særtrekket plutselig vil vise seg på 1% av ungene.

Det finnes jo for eksempel guppystammer som er så rendyrkede at alle avkom blir gule (eks). Disse finner du nok ikke i en vanlig butikk til 20 kr per stykk

Ellers har jo Mona O tatt en egen vri, hun ville ha helt blå guppy. Hun startet jo med blå guppy, men det kommer alltid noen ungen som ikke blir blå. Disse blir fjernet slik at for hver generasjon blir det fler og fler avkom som har akkurat det særtrekket du ønsker. Men de må altså ha genene eller anlegget for å få det sætrekket i utgangspunktet.

Finnes det ikke en fjern slektning en gang som hadde undersverd kan du ikke regne med å få det heller, selv om du bytter 100% vann hver dag og fórer bare med artemia :p
ok takk men er det noen som vet ca hvordan yngelen blir om du mixer vanlig guppy med endlers guppy?? og er det lovlig å drive oppdrett av disse??
Anbefaler ikke å krysse disse to.

Ja, du kan få noen fine farger og tegninger, men du har da en blanding, og det er ikke noe seriøse akvarister ønsker. Vet det har vært diskutert på forumet tidligere. Konklusjonen ble vel at selvfølgelig gjør alle som de vil med egne fisk, men at slike blandinger ikke bør distribueres (selges/gis bort). Uansett vil du ikke kunne kalle en blanding mellom vanlig guppy og endlers for annet enn en kulturguppy.

Og en må i hvert fall ALDRI selge eller gi bort slik yngel som "endlers". Jeg vet at jeg hadde hvert fall blitt fly forbannet hvis jeg hadde kjøpt endlers, satt de sammen med mine, og plutselig har jeg hunner med farget hale. Da har jeg faktisk ødelagt hele min rene stamme endlers fordi jeg intetanene satte inn en "endlers" som ikke var endlers likevel.

De er jo også to forskjellige arter, bare innen samme familie. Absolutt best å holde disse adskilt.
ok du kan ha rett i det ja, skall plasere endlers guppy hannen min i føde akvariet. nå med det samme
ok takk for advarselen skal sette ham i ett anet akvarie.
men hvor får man tak i ulike skjeldne raser?

ps: jes er ganske "grønn" altså! så ikke tro at jeg vet alt om yngel og sånn
Det er av og spørre og mase man lærer:P hehe

mvh. Robin
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap