Brannfarlig med akvarium?

hei... har et stort problem her, huseiern sier at jeg må bli kvitt alle akvariene mine pga brann fare..... eller må jeg ut av huset...

da lurer jeg på er det STOR brannfare å ha akvarium???
eller hvor stor er brannfaren med å ha akvarium???

jeg har IKKE lyst å legge ned hobbyen min...

takk for alle svar på forhånd...
Brannfare?? Det er det siste risikoen jeg ville tenkt på i forbindelse med akvariehold ihvertfall.
Men, nå har jeg ikke sett hvordan du har ordnet deg med det elektriske, om du har mye skjøteledninger og el. padder som ikke akkurat er koblet etter forskriftene. Har du noen skjulte skjeletter i skapet på det området? Hvis ikke, ville jeg spurt huseier om han har noen dokumentasjon eller bevis på at akvariehold faktisk skulle medføre brannfare....
Hvis du ellers ikke har fullt av eldgammelt og dårlig elektrisk utstyr (som f.eks. 20-30 år gamle lysarmaturer og sånn...) men ellers har moderne og trygt utstyr, så kan jeg ikke helt se hva huseier i det hele tatt snakker om her.

Lekkasje og vannskader er vel det de fleste akvarister bekymrer seg for. Brann er det siste.
Du sier ikke noe om hvor mange akvarium du har.
Det som kan være brannfarlig med akvarium er om du har mange skjøteledninger som er koblet i hverandre. Dette kan føre til overbelastning og brann.
En annen ting kan være at du søler vann på en skøteledning som er i bruk, dette kan også være en brannfelle.
Tror ikke akvarium er noen grunn til å kaste noen ut så lenge det/de er satt opp forsvarlig.
Vet du hvorfor huseieren mente de var brannfarlige?
Sikker på at han ikke mente lekkasjefare?
Har ei reol med 6x60L, 160L,112L,54L,2x10L
har 2 padder med av og på bryter(ikea) under reolen,1 padde på skrudd på undersiden av bordet på 160L, det er vel 1 padde for hver akvarium, bortsett fra 2 til reolen... de fleste ligger inne i skapet/bordet untatt av reolen..
så da bør det være mindre risiko???

112L,2x10L 3mnd gammelt,54L 6mnd, 160l og
resten er såvidt jeg vet, ikke eldre enn 10 år

Mona O: ingen skjulte skjeletter i skapet...

huseiern er av den forsiktig typen, rett for ditt og datt, men etter det jeg forstår så er det skjøteledningen han er mest redd for...

har nylig flyttet hit, med samboer og barn i september og endelig fått barnehage plass, men risikere å miste barnehageplassen om vi flytter,
og de fleste vet at det er lang ventetid for barnehageplass.....

da har jeg 2 valg, kvitte meg med akvariene, eller ingen barnehage plass...

sure greier, men trist å si at jeg Må nesten gå for barnehageplassen...

uff uff uff trist dag...

Og dersom du dekker utgifter til å montere sikre kontakter?

Ikke at jeg tror brannfaren er reell... Begynner det å brenne i leiligheten, så er jo faktisk akvariene bare en fordel...
Har selv opplevd "nestenbrann" i skjøteledning.
Hadde en litn lekasje fra ei utvendig pumpe som va inni borde, å dær lå jo skjøteledninga åsså..
Heldigvis hørte æ at d kom rare lyda fra borde (lå å sov) å gikk for å skjekke. Sidn da har æ festa ledninga litt ovenfor pumpa for å unngå at d skjer igjenn.
Wilairot
huseiern er av den forsiktig typen, rett for ditt og datt, men etter det jeg forstår så er det skjøteledningen han er mest redd for...

Så huseier mener at du ikke skal få lov til å bruke skjøteledning i leiligheten? Det faller jo på sin egen urimelighet. Du må ikke finne på å godta dette her.

Be huseier å beskrive konkret hva som er bekymringen, og be om å få det skriftlig; så kan du ta det derfra.
mye mulig han har lest dette:
Trym81
mye mulig han har lest dette: [URLBLOCK1]

I så fall er det jo bare å kaste ut alt av tver, pcer, varmeovner, kjøleskap, komfyrer og what not. Tror det er relativt mye mer sannsynlig at en tv går opp i brann enn et akvarium.
hehe ja jeg er helt enig
Kine Kristine
Du sier ikke noe om hvor mange akvarium du har. Det som kan være brannfarlig med akvarium er om du har mange skjøteledninger som er koblet i hverandre. Dette kan føre til overbelastning og brann.

I mitt hode skal du ha ekstremt mange akvarier for å komme opp i så høyt strømforbruk at det kan knekke skøyteledninger.
Med tanke på at et akvarie tar strøm til lysene, varmekolba og litt til pumpe, ja da er du vel kanskje oppe i ei belastning på 250w på et ganske så stort akvarie.

En normal varmeovn er til sammenligning på 2000w.

Skøyteledninger ofr utendørs bruk selges på europris, og de tåler både det ene og det andre...
Joakim: du sier noe der... men som sagt mye faktorer i spill...

men kjip avgjørelse, men med samboer og ikke minst et barn, hva skal man gjøre??? familien kommer først

Unger, ja... Er ikke de veldig brannfarlige? Har flere ganger hørt om unger som starter branner ved å leke med fyrstikker. Første gang jeg har hørt at et akvarium er brannårsak.. Hva er oddsen?

Seriøst... Burde du ikke klare å roe ned husverten? Ville vært trist hvis du kvittet deg med karene bare for å finne ut at han har noe imot unger, eller noe annet også...
har prøvd å snakke med han, han har vist fobier av det meste,virker det som spesielt gamle elektro varer... men husleie er billig og som sagt tidligere barnehageplassen er også veldig viktig, så ofrer meg der
Synd det der.
Jeg har bestemt meg for at ingen husvert skal "eie" meg igjen.
Det er altså utrolig hva husverter kan finne på av "frihetsinnskrenking"...
ja det er sant, men utrolig hva man gjør for å beholde hva man har også, tenker da på bosted,familie....hvis leie marked hadde vært bra og ingen vente tid for barnehage hadde jeg selvfølegelig *flytta på dagen*....
Kan jo alltids si at du har fjernet akvariet, uten å gjøre det. Huseieren har ikke rett til å gå inn i leiligheten/huset uten å gjøre en avtale med deg først, så når han kommer kan du dekke til akvariet og få det til å se ut som noe annet... Vet ikke helt hvordan, men kan sikkert finne på noe smart
hehehe hadde det bare vært så enkelt... reolen er ikke direkte usynlig med teppe eller noe annet over.... også er ingen av karene gjemt heller... de står ganske lett synlig... det første du legger merke til når du går inn døra er alle akvariene men liker tanken...
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap