Fått brunaktige alger (?), pga mine nye lysrør ?

Heisann!

Har fått noen brune alger, sees spesielt på den hvite steinen..noen som vet hva dette er, og hvordan jeg får det bort ?

Dette er ett malawi kar på 250ltr, pH ca 8.0 og temp på 26c grader. Har vært oppe og gått i ca 2,5-3,5 måned tenker jeg, og uten problemer egentlig. Ingen syke fisk. Ca 12 malawi og 1 gibbi som er ca 10cm. Hadde tre små og, men de er borte..regner med det er malawiene som har tatt dem. Ser sjelden til Gibbien, men er vel ute om natta når det er mørkt kanskje ?

Byttet nylig ett lysrør, og resten er gamle. Men tror det begynte å komme brune alger før det kom i hus.

Har fire lysrør..ett dagslys fremst på 6500k, det nye blå røret mitt som er osram 18w/67 (kelvin?) samt ett PowerGlo og Aquaglo bakerst..

Er vel slik at det skal være alger i ett akvarium for å få ett stabilt kar, men det er likevel det værste jeg ser..

Takk for de som har gode råd til meg!

- Rune
og siste bildet her

Tar forresten 30-40% vannbytte ca hver 3. uke.. og lyset står på litt ettersom, men ca 10-14 timer.. sjelden mer og mindre iallfall.
Ville nok ha byttet litt oftere vann. 25-30% ukentlig er vel det anbefalte på vanlige akvarier og malawi kan gjerne ha enda hyppigere vannskift. Når du har så sjeldne vannbytter så rekker det å bygge seg opp en god del avfallstoffer (blant annet nitrat og fosfat) i karet og dette er god gjødsel for algene. Planter forbruker disse stoffene som gjødsel og det er en av grunnene til at malawi-kar helst skal ha oftere vannbytter enn andre. Det er jo vanligvis lite planter i de.

Du bør også vurdere å bytte ut de eldre lysrørene om de er mer enn ett år gamle. Gamle lysrør kan trigge algevekst og det er anbefalt å bytte både lysrør og tennere årlig.

Den tredje grunnen til algevekst kan være at lyset står på for lenge i gangen. Har du lyset på i mer enn 10-12 timer i døgnet så er det lett for at det blir alger i karet. Kjøp timer/tidsur så slår det seg av og på uten at du trenger å være til stede.

Her og her har du noen bra artikler om alger og hvorfor de dukker opp.
Tror du kjører med daylight foran, Her har du litt å lese på.

Lykke til!!
Tusen takk for svar. Godt å ha ett forum å spørre på, da jeg vil kalle meg en nybegynner nå på den litt mer seriøse siden. Hatt mindre selskapskar i flere år som har gått rundt, men nå vil jeg ha det helt hundre til en hver tid

Er daylight rør fremst ja..spørs om jeg får bytte de resterende rørene og, som du anbefaler. Også får jeg ta vannbytte en gang i uka, byttet i dag så da kan jeg ta fredag som en fast dag

Men er det brunalger dette jeg har eller ? Jeg får sette meg ned og lese på linkene i løpet av helga. Har ikke blitt så jeg har fordypet meg i brunalger da jeg var usikker på om det var dèt jeg hadde.

Men hun i den lokale zoo butikken her, fortalte meg at brunalger kom av for lite lys..og grønnalger av mye lys..så jeg har hatt karet lysende litt mer enn jeg pleier siste dagene.. som igjen sikkert har gjort det vondt værre..
Og da er lystimer kjøpt
ingen som kan svare meg sikkert på hva slaga alger dette er ?

også har jeg lest endel om brunalger på forumet, og noen sier de kommer pga dårlig lys, og andre sider de kommer pga for mye lys.. hmm.. hjelp ?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap