Hvordan fjærne bæsjen som ligger på bunn?

Heisann.
Finnes det noen smart måte å få fjernet bæsjen som ligger i bunnen, det er vel ikke helt bra at det ligger der
Slamsuging. Det er vel bortimot det eneste som hjelper.
Prøvde slamsuger i dag, men for å komme til overalt må jeg jo flytte på steiner etc... finnes det ingen fisk som spiser bæsj? hehe
Mikaelft
Prøvde slamsuger i dag, men for å komme til overalt må jeg jo flytte på steiner etc... finnes det ingen fisk som spiser bæsj? hehe




Litt av sjarmen med å være akvarist er å ha litt arbeid med karret sitt. Har selv mer enn 15 akvarier og slamsuger i di karr det trengs. Selvfølgelig må en flytte på steiner, huler og annet en har i karret om en vil ha det dønn strøkent. Er ikke dette litt av sjarmen da? Om du ikke gidder gjøre litt for å holde karret ditt fint, er min mening at du har funnet deg en feil hobby. Hver gang jeg rydder, bytter planter, slamsuger eller gjør annet arbeid føler jeg en glede med å gjøre det finere for fisken min

Mvh Leif
Ingen fisk spiser avføring.

Kanskje filteret ditt er for lite? Eller litt for mye fisk i forhold til størrelsen på karet og/eller filteret?

Ellers må en nok påregne litt slamsuging innimellom, ja. Selv passer jeg på når jeg tapper ut vann i forbindelse med vannbytte. Slangen er der uansett, så jeg holder den litt over underlaget og suger opp det løse der jeg kommer til. Ytterst sjeldent at jeg gidder å flytte på noe, at det ligger litt der gjør jo ingenting.

Det er ikke akkurat skinnende rent i naturen heller
Christine Fishlover
Jo maller spiser drit tror jeg.


Det er definnetivt ingen maller som spiser dritt.. Men jeg har hørt at eplesnegler kan finne på og spise fiske-avføring vist de ikke blir tilbudt stort annet..
Fisker bæsjer jo uansett hvor stort filter/kar jeg har
Har et kar på 54L og et uv-filter som skal klare opp til 400l eller.no
Ja, selvfølgelig gjør de det :p

Men er filteret for lite i forhold til enten størrelsen på karet eller antall fisk du har, så klarer det ikke å ta unna, og da blir det liggende masse på bunn :p
Mikaelft
Fisker bæsjer jo uansett hvor stort filter/kar jeg har :) Har et kar på 54L og et uv-filter som skal klare opp til 400l eller.no



Ser at mer erfarne akvarister her på forumet anbefaler Liter gange 10 i forhold til Liter pr time på pumpene. Det vil si en pumpe på minst 540L til ditt karr. Bruker stort sett 900L/t pumper i mine 54L karr
NorthHawk
[QUOTE=Christine Fishlover]Jo maller spiser drit tror jeg.


Det er definnetivt ingen maller som spiser dritt.. Men jeg har hørt at eplesnegler kan finne på og spise fiske-avføring vist de ikke blir tilbudt stort annet..

Å :] Bare noe jeg har hørt :p
Selv om noen dyr som snegler etc skulle spise avfallsprodukter i akvariet så er de ute etter næring. Dette kan f.eks være blader som holder på å råtne. Det bistår til nedbrytningsprosessen i akvariet slik at plantene kan ta opp en del av næringen i sitt kretsløp.

Men uansett hva disse dyrene spiser så kommer det noe ut i andre enden

Dette slammet kan mån håntere på 3 måter:
1 - Ha et filter som er så kraftig at det virvler opp det meste slik at det går inn i filteret. Det kan være problematisk med sterk strøm i forhold til mange fisk og plante arter.
2 - Man kan slamsuge, f.eks i forbindelse med vannbytte å suge opp då mye man klarer. Dette er jo litt jobb og blir så bra som man har tålmodighet til.
3 - Slammet kan ligge, og er det mange nedbrytere og god balanse i akvariet vil ikke dette nødvendigvis føre til høye nitrat verdier. Dette krever et blikk på hvilken nytte de forskjellige innbyggerne gjør i akvariet, samt at det ikke er så pent, men noe slam er det i de fleste naturlige miljøer

Så lenge det er levende organismer i akvariet så vil det komme slam, dette er noe av det mest naturlige som finnes og er en del av hobbyen
Har selv mange akvariumer i drift og ingen av de er slamsugd på ihvertall 3-4 år.
Sammensettningen av dyr i akvariumet i sammarbeid med et godt filtersystem, det gjør at ihvertfall jeg ikke får noe synlig dritt i alle "show"karrene mine.
Sett inn endel dyr som skaper bevegelse i "dritten"på bunnen, har man da et godt nok filtersystem ja da er problemet løst.

Uansett størrelsen på akvariumet så er filteret ofte den største kostnaden, så det lønner seg å først som sist investere i et godt filtersystem.
Det vil ofte spare akvaristen for mye fortvilelse.

Og ingen dyr lever utelokende av andres dyr "dritt", men at noen dyr "napper"og spiser litt på andre fiskers avføring betyr ikke at disse fiskene lever av avføring.
For ingen fisker lever av andres avføring-enkelt og greit.
Men bæsjen blir jo uansett ikke sugd opp til filteret
Hva slags filter har du, merke og modell, og hvor stort er karet ditt?
Akvarium: Juwel Rekord 60 (54l)

Filter: AwuaEl Unifilter 500 UV
Mikaelft
Men bæsjen blir jo uansett ikke sugd opp til filteret


Poenget er ikke å få sugd den i filteret heller, da skal du ha rimelig kraftige greier viss du tror pumpen suger inn hel dritt.
Poenget er å få bevegelse i avfallet som ligger på bunnen.
Bevegelse i avfallet gjør at det går fortere i oppløsning, og gjør også at noe går i filteret, slik fungerer et akvarium.

Usikker på hvordan filteret ditt er jeg, men er det et slik som følger med når du kjøper karret, ja da kan du egentlig regne med at den er rimelig dårlig.

Men det er også vanskeligere å finne balansen i små akvarium, kontra store.
Og jeg har mest erfaring med karr på 250 l og oppover.
Grunn prinnsippene er like, men det er mere jobb og vanskligere å holde gode og stabile vannverdier over tid i et lite system.

Men uansett størrelsen på systemet/karret så er pompen/filteret det viktigste du har, så der bør man investere i skikkelige saker med engang.
Bruker selv en Fluval 3+ i et 54 l, det fungerer kjempe bra, ingen synlig dritt på bunnen der heller.(produsenten fluval mener 3+ passer i karr opp til 130 l, noe som er tullball-den passer bra i karr inntil halvparten av størrelsen, og jeg bruker den i 54 l).
Jeg er fluval fanatiker, og annbefaler en fluval 3+ til 54 l(viss du kjøper ny pumpe).
Ok
Filteret og pumpa som var med orginalt ble erstattet av den jeg har nå.
Denne pumpen pumper 500l/t... får duge så lenge
loffa
[QUOTE=Mikaelft]Prøvde slamsuger i dag, men for å komme til overalt må jeg jo flytte på steiner etc... finnes det ingen fisk som spiser bæsj? hehe




Litt av sjarmen med å være akvarist er å ha litt arbeid med karret sitt. Har selv mer enn 15 akvarier og slamsuger i di karr det trengs. Selvfølgelig må en flytte på steiner, huler og annet en har i karret om en vil ha det dønn strøkent. Er ikke dette litt av sjarmen da? Om du ikke gidder gjøre litt for å holde karret ditt fint, er min mening at du har funnet deg en feil hobby. Hver gang jeg rydder, bytter planter, slamsuger eller gjør annet arbeid føler jeg en glede med å gjøre det finere for fisken min

Mvh Leif
HEI LOFFA
Hvorfor svarer du slik: du har funnet deg feil hobby. Hvis alle nybegynner får slike svar, så synes jeg du skal slutte og svare. Hilsen Arild
Tilfeldig bekjentskap
© Ann Kristin H
Reklame for plussmedlemskap