Jebo bråk. hjelp?

Hei til alle sammen her inne. har lest en del her inne på forumet før jeg endelig fikk registrert meg, men nå er jeg her og kjøpte i går mitt første akvarie sammen med madammen

vi kjøpte oss et Jebo akvarie som er ca 150L(?)
vi har gjort det klart egentlig, men problemet er jo at det bråker noe helt sykt. har lest her inne at mange andre har hatt problemer med det og det er mange som er sinna og hater Jebo. men la oss nå ikke drive på med sånnt her i denne tråden. for jeg søker egentlig bare tips/hjelp til at vi skal få oss et nydelig akvarie hvor fiskene trives og vi trives å være i nærheten av det

så jeg håper på mange fornuftige svar
hehehe takk takk.
som sagt så kjøpte vi vårt første akvarie i går. så vi er fullstendig ferske. og da mener jeg fulstendig

så litt mer beskrivelser hadde jo vært kjempetopp hvis det er mulig da
Det som bråker er nok filterpumpa. Den brukes til å rense vannet. Nå vet ikke jeg hvordan type filter du har, men om du får byttet det ut, og satt inn et annet. Til 150 liter ville jeg hatt et utvendig filter som har plass til mer bakterier. Kanskje et som heter Tetratec ex 1200?
takk igjen for svar

vel. filter. hehe skal gjøre mitt beste å forklare hva jeg ser jeg

det er en sånn ferdigpakke med lysamatur. en pumpe med et rør som går nesten til bunns. oppi lokket er det et gjennomsiktig rør med hull i som pipler vann. det er to rom som vannet renner ned i. det ene er det en slags filt i. det andre er det noen rare runde stein med hull i.
vannet bråker jo en del for det pipler noe så veldig her. og så durer det. og det er pumpa etter det jeg har greid å høre meg frem til

har du noen forslag til dette opplegget og hvordan jeg kan løse det på en forhåpentlig billig måte?

hvis jeg kjøper en sånn filter ting som er nedi vannet. må man da ha en egen pumpe?

hehe er lenge siden jeg har følt meg så grønn som nå. men dere er vel vandt med rare spm

Er det filteret som bråker er det nok ikke annet å gjøre enn å bytte det ut, eller skaffe deg ørepropper Se litt rundt på steder som finn.no og rubrikkannonsene på akvaforum, der bør du kunne finne et passende brukt filter. Jeg har spart veldig mye på det iallefall
nå gikk det litt i surr i rekkefølgen med innleggene her da men
Det virker som om du har undergrusfilter? Jeg vet ikke helt hvordan det er festet, men jeg ville uansett forsøkt å fjerne det. Gjør du det selv er det jo gratis.

Det filteret jeg foreslo er ei bøtte som står utenfor akvariet, så går det ett rør ned i karet, og et annet går langs toppen av karet og gjør så det "regner" ut rent vann. Jeg tror du kan la det røret også gå under vann, iallefall har jeg gjort det i redsel for å bli sengevæter igjen

Med det filteret er alt du trenger inkludert, så du trenger tenke på noe annet enn selve tetratec'en.

Forsøkte å tegne det til deg, det røde røret suger vann inn, og det blå spruter vann ut. Egentlig er rørene blanke
oi. det så jo virkelig lurt ut da blir atså alt gjemt bort på en måte?

har du noen ide hvor de selger slikt? er det noe annet jeg burde vite med dette her når vi først er i gang?

skal si du kan tegne du var en flott tegning tusen takk for at du tok deg bryet til å gjøre det
Jeg hadde ikke svart om jeg ikke gadd hjelpe da:P Mitt tetratec filter fikk jeg brukt for en 500 lapp, det var riktig nok en mindre modell, da. Du kan spørre rundt i dyrebutikker, det er sikkert noen som kan bestille om de ikke har den inne. Du kan få kjøpt i nettbutikker og, som du finner i lenkesamlinga på akvaforum, men jeg tror at frakt kan bli dyrt.

Eller så kan du legge ut en annonse?=)
tusen takk

skal titte litt rundt her nå jeg. så for vi se hva jeg kommer over
har aldri forstått meg på disse jebo karene, tetratec filter er absolutt til å anbefale. Pass på glasset på jebo karet har en lei tildens å sprekke. Kan skrive side ned og opp med hva som er gale med jebo men skal ikke det her!!!
Grattis med nytt kar-
hehe oki. høres jo litt skummelt ut, men kan liksom ikke bytte det nå fordi jeg ikke har lyst på det

men jeg titter litt rundt her jeg. lurte på om det er noen andre slike "bøttefilter"(?) som er gode. er jo en del som er billigere liksom, men tenker på støy og hvor lenge de lever og slikt jeg da

tar imot alle råd med åpne armer
Hvis filteret bråker og det er nytt så tipper jeg på at det er luft i pumpen. Det er en klassiker som går igjen på de fleste pumpene. Hvis du kan få ristet litt på pumpen så kommer det sikkert noen luftbobler ut og det høres bedre ut en stund, stemmer det?

Jeg ville ikke begynt med å skifte filteret, prøv det ut først!
Det er nesten ikke støy på de fleste bøttefilterene du får tak i, du hører kansje noe viss du ligger øret inn til. Jeg har en tetratec 1200 til 325l karet mitt den betalte jeg 1000kr for, men man trenger ikke denne størelsen filter på et 150l Viss man går ned en størelse på filteret så blir det betraktelig billigere og. Men som sagt jeg er kjempe fornøyd med tetratec.
hei helge. jo det kan stemme det du sier der. det blir litt bedre når jeg kommer borti pumpa. kanksje jeg må prøve meg litt frem på det området da

så var det denne piplinga til det blanke røret. går det ann å legge filt over på den siden og? likker sånne runde hullstein eller noe slik

hvis jeg kan slippe å kjøpe nytt filter er jo det selvsagt det aller beste

en ting til. vet ikke om det er mange av dere som har kjøpt samme som meg før, men i slike sett pleier det vel å følge med varmekolbe gjør det ikke det?

huff. blir så mange spm her nå, men et til skader ikke
hvor lang tid pleier det å ta etter man har satt opp akvariet for første gang før grumset begynner å forsvinne?
Prøv å snu filteret på hodet under vann eller hva som helst for å få den tom for luft. Det er ikke lett og det kan ta evigheter men det vil gi seg.

Det blanke røret med pipling skjønte jeg ikke noe av... Har du ett bilde eller en mer eksakt forklaring? Vil ikke være vanskelig men jeg er ingen Sherlock Holmes heller

Angående varmekolbe så forstår jeg det slik at mange ikke leverer det som standard. Hvis du ikke har så kan du kjøpe slik at du har ca en halv watt per liter.

Grums: Ikke noe å tenke på nå Det aller meste gir seg på ett par dager, men lang historie kort så kan det gå en måned eller lenger før du får krystallklart vann.
hehe nå skal vi se her. jeg har tegnet litt til deg jeg Helge
så du for se om du forstår noe av dette her
Dette tror jeg er ett filter som henges på øvre kant på akvariet om jeg skjønner det rett (har det ikke ett bedre navn?), disse skal jeg ikke påberope meg mye erfaring med men jeg husker jeg hjalp en kompis med ett slikt og det bråkte ikke når vi var ferdige med det.

De keramikkrørene tipper jeg på at du skal flytte over til kammerethvor du har filtervatten nå, ikke at det har noe med støyen å gjøre men det er det som er vanlig.

Her mitt beste tips:

Jeg tror du har montert pumpen feil og at det blanke lange røret med små hull i skal være på utsiden der hvor vannet renner ut. Innvendig tror jeg ikke du skal ha ett rør i det hele tatt. Jeg tar en del forbehold om at jeg tar feil her!!!

Hvis det er helt umulig at det er montert feil så vet jeg ikke råd og da bør du kanskje gå der hvor du kjøpte akvariet og få hjelp.

oki. takk for svaret

jeg skal ta en skikkelig sjekk over alt i akvariet i morra og se om jeg kan ha gjort noe galt
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Olsen
Reklame for plussmedlemskap