Steiner

Hei

Det eg lurer på.

Kan man gå ut i naturen og plukke steiner til akvarie?

Bør man gjøre noe med de før man putter de oppi?

Er det noen steiner man ikke bør ta?
Det går fint ann å ta steiner i akvariumet. Det er lurt å skrubbe de og og koke de slik at alle bakteriene dør.
Jeg har ikke hørt om noen steiner som ikke går ann å buke i akvariumet, så de alle fleste steinene kan brukes.

Dette har jeg gjort mangen ganger, og de går veldig fint.
Da har jeg plukka steiner mest på stranda, men også litt andre plasser også som i skogen og ferskvann. Men det beste er å plukke fra havet/ stranden, er ikke sikker på hvorfor men har lest dette her på forumet før om jeg ikke tar helt feil.
Det går fint det Men hvis den går i ei gryte koker du den i varmt vann, hvis det ikke passer i ei gryte, kan du ta kokende vann i ei bøtte, og få bort all skitt og bakterier.

Du kan ikke bruke steiner med kråkesølv på, det gjør PHverdien høyere, og fisker kan dø.

Ikke bruk stener du ikke kjenner til, som skinner spesielt o.l.
Man bør ikke ta røde steiner som kan inneholde jern, og ikke kråkesølv. Enkelte steiner kan også inneholde mye kalk, de bør du kun bruke i kar der du kan ha mye kalk. Du sjekker det ved å helle på eddik. Bruser det, er steinen kalkholdig
Fant noen tåder der samme spørsmålet var oppe :

her, her og her
Om du søker på f.eks : steiner fra natur som kommer det opp mangen tråder
Maretard
Man bør ikke ta røde steiner som kan inneholde jern, og ikke kråkesølv. Enkelte steiner kan også inneholde mye kalk, de bør du kun bruke i kar der du kan ha mye kalk. Du sjekker det ved å helle på eddik. Bruser det, er steinen kalkholdig

jøss.... det visste jeg ikke, at man kan bruke eddik for å sjekke det ogsånn...
hmm smarte greier :0)
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap