Planter dør

Når jeg kjøper planter til mitt akvarium, så dør de nesten med engang. Lurer på om det er pumpen som er for sterk da. Det si de på dyrebutikk den er for. Men det kan være de si det kun for jeg må kjøpe pumpe hos dem.
Jeg har fluval 3 + og akvariet er 92 liter.

Hva tror dere? ¨Jeg har plante næring i vannet.
trur ikke det er pumpen, har selv en fluval 4+ i 120 literen..
hva kan det da være? jeg har prøvd å ha de litt på siden lyset og rett under lyset. men det hjelper ingen ting.
mangel på næring? hva slags lysrør? og er det faktisk akvarieplanter du har? (siden noen butikker selger stueplanter som akvarieplanter uten å vite det...)

pumpa skal vel knapt ha noe å si, med mindre den er så kraftig at allt blir kasta til endeveggen...
det er 2 lysrør som var i når jeg kjøpte akvairet.
vet ikke navn på plantene men de fikk de planter når de kjøpte fisk. så regner med det er til akvariet, siden jeg kjøpte de på dyrebutikk.

jeg har også plast planter som er lave, de ligger veldig til siden av pumpen. enda den ikke står rett fremfor men til siden.
nei, du kan ikke regne med det. noen butikker bestemmer ikke planter selv men får dem fra sentralt hold. og da kan det komme stueplanter, som er fine en måned eller to. men det er faktisk ikke alle dyrebutikker/ansatte som vet dette.

lysrør som følger med kar er gjerne dårlige. egen erfaring, jeg greide til og med å drepe vasspest pga det dårlige lyset.
hmmm den ene planten har hjerte formet blad og samme type plane har spise blader. Noen jeg kjenner si de har samme plane i stuen sin. Men det kan være akvarei plante uansett.

hvlike lysstoffrør bør jeg kjøpe og hvilken wat skal det være?
watten bestemmes av lengden. kjøp samme styrke som de røra du har, det skal stå på rørene. hvilke rør kommer jo an på hva slags kar du har og personlige preferanser med henhold til fargespill og slikt.
Så jeg kan kjøpe rør med farge uten at det er til skade for planter og fisk. Eller å planter og fisk ha blankt lys?

Må jeg helst kjøpe rør hos ¨dyrebutikk eller kan jeg kjøpe de hos mat butikk og el butikker?

Akwa- Rynkar 15 W Dl står det på mine 2 rør. så jeg må da ha 15 W eller hva bør jeg helst ha til mitt.

Mitt akvarium er: Aqua family 92 liter skrå variant.
da skal du ha 15 w rør ja. du kan kjøpe rør andre steder enn dyrebutikken, men da må du passe på en del ting som fargetemperatur og andre ting. kjøpe på akvarieforretninger på nettet funker og.

finnes masse typer rør, selv bruker jeg ett planterør og ett dagslysrør og syns det er greit, plantene og fisken liker det og virker det som. men det kommer mye ann på hva slags fisk du har, planter og hva du selv syns er fint. det var en tråd eller artikkel ute å går her ett sted med anmeldelse av lysrør, men nå finner jeg den ikke igjen...
jeg har guppy, platy, molly, sverddrage, neontetra, cardinal tetra. ja slike små fisker. og algespiser.

kan du legge ut direkte link til begge typer rør jeg kan bruke som du finner på nett. der rørene er billigst og best.?

jeg er helt ny på dette. så takk for svar og hjelp
webzoo, tropefisk og aquamanias er de butikkene jeg har brukt, men jeg har ikke kjøpt lysrør derfra. bruker sylvania grolux og daylight star selv, men hva du liker vet ikke jeg. ta å kikk litt rundt på utvalget dems
Noen flere som har forsalg til lysrør jeg kan bruke i mitt akvarium? Hvilke akvarium og fisk jeg har, sere dere nærmere begynnelsen av denne debatt.

Takk.
Jeg er veldig begeistret for Life-glo. Her er en produktomtale om forskjellige rør fra Hagen.

Som Sanne sier så kan det være at du har fått planter som ikke er beregnet for akvariebruk. Her er en oversikt over slike. Du kan jo se om du kjenner igjen den du har. Det kan også lønne seg for deg å legge inn et søk i Plantebasen på planter som er enkle og ikke så krevende når det gjelder lys. Om du kjøper noen av de så vil de nok trives uansett vil jeg tro.

Dessuten bør du tilsette gjødsel. Det finnes flytende gjødsel som passer for mange planter. Det er ikke alltid du trenger å tilføre full dose. Begynn med en fjerdedel og øk til du ser om det dukker opp alger. Da kan du eventuellt redusere litt igjen til du finner akkurat den mengden som funker til ditt kar. Vær obs på at nyplantede planter trenger mindre gjødsel enn planter som er i vekst, og langsomtvoksende trenger mindre enn de rasktvoksende. Planter med mye røtter vil i tillegg gjerne ha gjødseltabletter eller lignende som du dytter ned i grusen/sanden.
Tilfeldig bekjentskap
© Marte Stensby
Reklame for plussmedlemskap