Egg igjen?

Hadde for en tid tilbake noen små gjennomsiktige "geleklumper" som kanskje var egg fra metallpansermalle, men disse overlevde desverre ikke da de ble mat for de andre fiskene..

Men nå har det dukket opp noe nytt i karet, i begynnelsen bare noen få, men nå er det plutselig mange av de. ser også ut som egg, men er gulaktige på farge og ser ut til å ha en hardere overflate. har prøvd å ta noen bilder.

Har noen peiling på hva dette er?

de ligger ved ingangen til hulen og ved insuget på filteret på bildene. også mange andre plasser i karet.
KLarer ikke å se av bildene...

Men, her er et nærbilde av egg fra to forskjellige cory.arter.

Det øverste er et egg fra c. metae, de nederste er egg fra c. aeneus.

Sånn for å få slått fast størrelsen, så er det øverste egget 2 mm i diameter

[External Image]

Du kan jo sjekke om dine ser slik ut. Cory egg er hvite med en gang, men mørkner gradvis de neste dagene dersom de er befruktet. Er de ubefruktede blir de kritthvite og mugner.
disse ser ut til å være litt ovale i fasong, og har lagt der i ca 2 uker, alle "eggene" ligger i sprekker sånn at fiskene kanskje ikke får tak i dem. men synes ikke de ligner på de på bildet. prøver å legge ut noen andre bilder.
Mistenker at du har snegler i karet ditt Dette minner mistenkelig om eggene som mine tiger- og sebrasnegler legger fra seg overalt. Disse trenger brakkvann for å klekkes så det kommer ikke noen minisnegler ut av disse eggene i et ferskvannsakvarie.
kan de bare ligge der eller bør de fjernes? da jeg renset pumpen i dag så kjente jeg på noen av eggene som satt fast på pumpen. har ett "skall" som knuses lett. har en sandsneil, to sebraseiler og to eplesneiler i karet, så her er det kanskje litt forskjellige muligheter?
Det er nok sebrasneglene dine som er synderne her vil jeg tro. Du kan godt fjerne eggene om du synes de er skjemmende. De vil ikke klekkes i ferskvann uansett.

Eplesnegler legger forresten eggene sine i en klase over vannet og sandsneglen føder levende unger
man lærer noe nytt hver dag! Takker for info
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap