En hel matboks i 200-literen

Ja, små barnehender skal jo hjelpe til. Nå har jeg reddet en pleko, akvariet ble støvuget i går. I dag har jeg tatt fjernet 50 liter vann, og begynt å fylle på igjen. Da kommer det en sky av mat opp, og jeg støvsuger på nytt. Må jeg skifte alt vannet?
Det er guppyer, sverdragere og platyer i akvariet, Og masse yngel. Umulig å få opp all fisken.
Hehe kjenner meg igjen i det der. nei du må bare suge ut det du får av matrester ut. kipt. men man kærer å sette matboksen på et trygere sted nestegang.
Takk. Jeg så for meg en kjempejobb her, nå ble jeg lettet.
ja altså det er jo en del jobb. men bytt del vann. men har en oppdaget dette tidelig så er mye gjort.
ja altså det er jo en del jobb. men bytt del vann. men har en oppdaget dette tidelig så er mye gjort.
Sjekk inni filteret også. Ikke skyll vekk slammet, men få vekk de ferske matrestene dersom det har kommet seg inn dit.
Filteret ble renset i går. All vatten ble skiftet ut. Når det gjeler bakteriefloraen var det massevis at gammelt vann igjen.
Nå har fiskene fått "elvestrøm". Det er et helt annet trykk på pumpa og fiskene har overlevd.
Nå er jo jeg langt ifra særlig ekspert her:P

Men jeg har forstått at det ikke er nok bakterier i vannet til at det er lurt å rense og bytte hele filteret på en gang, da bakteriene fester seg til vatten og di andre filtermediumene.
Kisha
Ja, små barnehender skal jo hjelpe til. Nå har jeg reddet en pleko, akvariet ble støvuget i går. I dag har jeg tatt fjernet 50 liter vann, og begynt å fylle på igjen. Da kommer det en sky av mat opp, og jeg støvsuger på nytt. Må jeg skifte alt vannet? Det er guppyer, sverdragere og platyer i akvariet, Og masse yngel. Umulig å få opp all fisken.


Arrgggghhh, kjente en fryktelig iriterende følelse kom igjennom meg nå.. Opplevde det samme med vårt første karr, guttungen stoppa ikke med en boks for, men tok like gjerne to og litt pølser, pølsebrød og lomper. Ble ikke en veldig trivelig 64 liter av det... Håper inderlig det går bedre for deg enn det gjorde for meg.... Ble mye styr av det.... (se første inlegg i min personlige akvarietråd...)
iDuddits.
Nå er jo jeg langt ifra særlig ekspert her:P Men jeg har forstått at det ikke er nok bakterier i vannet til at det er lurt å rense og bytte hele filteret på en gang, da bakteriene fester seg til vatten og di andre filtermediumene.


Du har nok rett der, kan bli ett problem. Men så mye for tetter filteret noe helt ekstremt. Har ikke så mange valg om en ikke har ett annet karr å hente vann fra til å kruste filteret (vannet i karret med foret er jo ikke serlig egnet...) Og ett helt tett filter=døde bakterier uansett... Er vanskelig det der, bra stressa er man og når slikt skjer...Får bare krysse fingrene og håpe det går bra, og følge godt med på vannverdiene fremover....
To uker etter dette hadde jeg et 5 cm tykt algelag på hele bunnen og plantene. Det blr full vask av sand og planter.
Dermed fikk jeg et skikkelig rent akvarie. Det gikk bra med alle fiskene,
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap