Kampfisk vs sommerfuglciklide

Jeg har et 100 L kar (mitt første), hvor jeg har en finfin kampfisk, blandt noen ottoer og noen kuhlii-ål. Igår kjøpte jeg en sommerfuglciklide da jeg hadde lest og hørt at disse var rolige og sky fisker og tenkte da at den ville være snill mot kampfisken min Seraphim. Jeg kjøpte en (vet de liker å være i par, men måtte bare sjekke forholdene først), som var nyydelig, falt helt for han og han heter Hiawata

Puttet Hiawata oppi i går kveld og har idag jobbet hjemmefra for å se hvordan de to takler hverandre. Hiawata er veldig rolig av seg og litt sky, Seraphim overrasket derimot -han svømmer mot Hiawata og blåser seg opp og slipper ut flappene sine eller hva jeg skal kalle de. Og selv om Hiawata til å begynne med ikke så ut til å bry seg så ga ikke Seraphim seg -han følger etter og blåser seg opp. Nå har Hiawata derimot fått nok og snur seg når han kommer og svømmer litt etter -Da skvetter Seraphim til og piler unna (bjeffer mer enn han biter mao). Men dette kan jo ikke være noe særlig for noen av de. Karet har en del planter og røtter og kokosnøtter -men det nytter ikke med gjemmesteder når de følger etter hverandre. Ringte butikken i sted og får byttet de -men jeg lurer bare på: går dette seg til eller bør jeg bytte de tvert (hadde planer om det, men er jo blitt glad i Hiawata allerede, så jeg tenkte jeg skulle høre her først.)

Noen meninger?
nå må det legges til at de ikke gjør dette hele tiden, men relativt ofte.

Oppdaget forresten at i gjemmekroken til Seraphim (bak pumpen) så har det plutselig dukket opp en hel drøss med små bobler i overflaten -det er ikke bobler andre steder i karet, så dette ser ut som noe han har laget. Er det skumreir han lager? er det derfor han er aggressiv mot Hiawata?
Vet at kampfisker ikke er særlig glad i andre kampfisker, eller fisker med slør, men har også lest en plass at de kan være aggressive av fisker med samme farge, dog dette er det en del som aldri har hørt igjen. Og det er litt blått på Hiawata -er det derfor. De er på hver sin kant av karet nå da, men dette varierer veldig da Hiawata ser ut til å være nysgjerrig på det meste i karet
Kan ikke se at dette skal hvere noe problem, har selv en kampfisk gående i et kar med 2 panduro ciklider, ingen problem har også 2 kampfisk hunner der og det går fint også, ingen jaging.
Det eneste kampfisken liker å sloss med er hånden min når jeg gjør reint i karet. Det går også en gruppe med cherrybarb oppi med han og ingen problem det heller.
Jeg har alt byttet sommerfuglcikliden i tre kuhlii-ål, Jeg rakk såvidt å ta han ut før kampfisken kom ut fra gjemmestedet sitt og slappet av. Helt annen kampfisk oppi der nå Det får bli ciklider i mitt neste kar tror jeg - men takker for svar
Vel tiden går i karet, og plantene kommer med avleggere og fiskene er skikkelig koselige, De kommer frem til fronten når jeg og Luci hilser på og de kommer til "matestedet" når det begynner å nærme seg fôringstid

Sneglene har begynt å formere seg; jeg så 6 nye bittebittesmå igår og tenkte at da var det på tide å få praktbotiaen i hus... Dro og kjøpte to stk idag (kostet 134,- per stk, så jeg måtte beherske meg for å se om de klarer seg eller ikke). Bestemte meg for å kalle de Snipp og Snapp De var seff i karet sammen månedens fisk, ergo overbebodd, så jeg så ikke hvilke hun plukket, for mens jeg stod der så kom en fyr og stilte masse spm, og siden hun som jobbet der var opptatt med å fange fisk så svarte jeg etter beste evne. Han lurte endatil på hvor lenge jeg hadde vært i gamet og ble overrasket da jeg sa jeg var nybegynner -wee

Uansett, jeg så ikke hvilke to hun tok, men ba henne pakke de inn siden det er så kaldt ute, og det gjorde hun. Da jeg puttet posen i karet for at de skulle vende seg til tempen tenkte jeg ikke på å se oppi, men så at det var en (?) aktiv skygge oppi der. Der stod de i 3 timer ca. før jeg tenkte å ta de oppi. Jeg åpnet posen og så at det var to veldig forskjellige fisker oppi der, dvs, begge var dvergbotiar, men den ene var lysere enn den andre og den mørkeste var veldig tynn! så tynn at hodet virket stoort i forhold til kroppen og han lå veldig stille mens den andre var aktiv. Det var også et par steiner etter grusen oppi. Jeg vet av tidligere erfaringer at det å ligge i pose før man blir overført til et nytt kar er stressende på fisker og at noen blir så stresset at de ligger helt i ro, men da jeg "tok" borti Snipp så rørte han seg ikke, han derimot flippet seg med buken opp og så veldig sår ut under gjellene -det så ut som om han hadde blødd. Jeg ble bekymret men tenkte at kanskje han kunne klare seg hvis han fikk litt mat.. han prøvde å være aktiv da jeg puttet oppi en liten pellet, men hver gang han svømte så flippet han opp... Jeg ble helt fra meg, men skjønte jo at han ikke kunne klare seg, han var jo så tynn fra før av, han hadde ingenting å gå på -selv om hodet var av samme str som Snapp, så var kroppen 1/3 av Snapp sin... Jeg innså at dette var en tapt kamp -han var for skrøpelig og blodig, så jeg puttet Snapp i karet hvor han nå er veldig aktiv og Snipp er i himmelen.. Jeg fikk endatil beskjed fra min bedre halvdel om at jeg ikke kunne felle så mange tårer over alle de fiskene jeg nå har i karet så kom dette til å bli tøft i fremtiden.. Huff, min første døde fisk..
men jeg skal ringe til butikken imorgen og klage -tydelig at han fikk hard medfart da han ble plukket opp (kanskje sammen steinene?). Jeg har iaff behandlet disse to slik som jeg har behandlet de 16 andre fiskene mine, og ingen av de har dødd før, så jeg håper ikke det er min feil -trist var det uansett
Tilfeldig bekjentskap
© Roy Sæther
Reklame for plussmedlemskap