Huler til maller

Kjøpte "ferdig" akvarie med fisk. Deriblant noen maller og siklider. Har lest/hørt her inne etterpå at det ikke nødvendigvis er noen bra kombinasjon. Men jeg har prøvd å lage gjemmesteder til mallene mine. Akvarie inneholder nå et slott (som var der da jeg kjøpte det og som sebra siklidene bor i), et "fjell" med hull i (som jeg ser siclidene svømmer inn og ut av endel og en kokosnøtt som vi har laget selv. Men kokosnøtten har også sebrasiklidene tatt over (kaster ut alle steinene inne i den). De stakkars mallene gjemmer seg under en plante når de ikke er ute og svømmer. Hva kan jeg putte i som de kan "bo"i? Kokosnøtt med mindre hull?

Og så har jeg to sugefisker, husker ikke hva de heter. Slike som typisk er i alle akvarier. Med en gang vi kjøpte akvariet så hang de endel på glasset og på bakveggen. Men nå suger de kun på undersiden av en gammel trestokk. Vi ser dem nesten aldri. Bare en liten stunn når de får mat. Har de det bra når de oppfører seg slik?

Blir litt forvirret av at du sier "maller" og "sugefisk", dette er ofte samme fisk når man omtaler de med disse navnene.

Har du mulighet til å finne mer vitenskapelige navn, eller ta bilder for identifikasjon?

Ciklider er aggresive under lek, og dine driver kanskje med dette siden de har ryddet seg en hule og okkupert denne.
Synd for de andre, men that's life likksom

Du kan evnt skaffe mer malle/ sugefisk- vennlige huler, f eks mer rørlignende. Disse blir ofte foretrukket av maller/ sugefisk, men er ikke spesielt populære hos ciklider.
Plasser så denne nye hulen(e) så langt fra den ciklidene bor i som mulig.

Hulen ciklidene har kan også med fordel "stenges inne" med å plassere røtter og planter eller steiner ol rundt, som en naturlig begrensning av territorie.
Mallene jeg har, de som blir jaget ut av alle huler er Leopard pansermaller (corydoras trilineatus). Og de store "sugefiskene" som bare ligger under stokken og nesten aldri viser seg er Ancistomus. Kanskje jeg må flytte plantene litt nærmere siklide hulene da...Hvor ofte kan en "ommøblere" på planter og inventar i akvariet uten at fiskene blir stresset?

Ahh.. corydoras
Disse liker seg ofte godt under en rot eller tette planter, ikke huler.

Ville ikke ominnredet for ofte, spesielt ikke hvis fisker er i lek. Men av og til (med omtanke, uten å bråke og ståke for mye) burde gå fint.
Men hva er av og til..? Tja, noen ganger i året kanskje? Dette blir bare antagelser. Kommer jo ann på hvor mye man styrer, hvor friske og sterke fiskene er, hvor mye stress det er ellers i hverdagen, om de er i lek osv.
Sebraciklidene kan bli veldig aggressive når de har egg og unger og corydoras-artene blir veldig utsatt om de ikke har mulighet til å komme seg unna. Det er ikke uvanlig at selv små ciklider kan skade disse blant annet ved å gå etter øynene. Coryene forstår seg nemlig ikke på revir og slikt så like etter at de er jaget bort så er de der igjen. Om ikke karet er stort nok til at de får være i fred så ville jeg enten omplassert disse eller ciklidene.
[QUOTE=MC Darup]
Ahh.. corydoras
Disse liker seg ofte godt under en rot eller tette planter, ikke huler.QUOTE]

Ble litt forfjamset jeg også når du omtalte corydoras som maller. Riktignok kalles di blant annet pansermaller, men omtales kun som cory. Når du skriver maller antar jeg di fleste av oss tenker på maller som til eksempel pleco, ancistrus og gibbi. Har selv 6-7 corytyper, men har disse skjønnhetene i artskarr. Der får di utfalle seg slik di ønsker og kommer bedre til sin rett. Vil anta at sjansen for å beholde corydorasegg i et karr med bl.annet ciklider er lik 0. Derfor har jeg dem i artskarr (karr hvor det finnes kun den ene typen fisk). Ønsker deg lykke til videre

Leif
Tusen takk for svar. Jeg får ommøblere litt og se hvordan jeg får laget det best mulig for alle sammen.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap