- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Slørhale som har satt seg fast og varmekolbe
Slørhale som har satt seg fast og varmekolbe
Hei!
I forrige uke fikk jeg meg et 54 liters akvarium, og på mandag anskaffet jeg meg to slørhaler og en sugemalle.
Jeg er kjempeinteressert i å lære masse om dette (har aldri hatt fisk før) og har dermed noen spm.
Jeg har en ganske stor slørhale som igår natt hadde klart å sette seg fast i en hule jeg har nede i akvariet. Jeg trodde den hvilte, men etter å ha vært på dyrebutikken fikk jeg vite at det visstnok er vanlig at slørhalene setter seg fast i små huler, og ikke kommer seg ut igjen. Jeg dro hjem og fikk den ut, men tror det har vært der i mange timer....den var rimelig slapp og dyrebutikken sa det er lite trolig den overlever, det avhenger av hvor sterk den er. Den overlevde natta, og er i live ennå Men jeg bekymrer meg jo for om den skal overleve da...den virker litt slapp. Av og til napper den andre slørhalen litt i sida ved gjellene på den slappe, og da får han fart på seg. Hvorfor gjør han dette? Og hvor lang tid tar det før jeg ser om han klarer seg eller ikke? Jeg kan ikke se at den har fått noe sår etter å ha sittet fast, men den har mistet noen skjell. Hulen/slottet er self tatt ut!
En annen ting er ang. varmekolbe. Jeg kjøpte akvariet brukt og fikk med en varmekolbe. Den stod først på 23 (var ca 26-27 grader i vannet), har nå satt ned til 18 grader, men det er ennå 25 grader i vannet. Er ikke dette litt for varmt for slørhaler? Nevnte dette på dyrebutikken, men de sier de kan godt ha den temperaturen. Men kan jeg ta ut varmekolben? Har lest at slørhalene trives i kaldere vann, og de blir da muligens mer livlige. Hva bør jeg gjøre?
Så var det foring....syns dette er litt vanskelig. Har fått beskjed på å fore 1-2 ganger om dagen, og ganske lite. Testet vannet igår og hadde da litt forhøyet nitritt-nivå i vannet. Jeg skiftet 1/3 av vannet og verdiene er nå bra! Men fikk igjen beskjed om å ikke fore mye, og at de kan gå flere dager uten mat. Det jeg gjorde feil er at jeg også matet mallen i tillegg til fiskene, noe som gjorde at de fikk for mye mat. Har gitt et par flak morgen og kveld. Tenkte jeg skulle gå over til kun litt om kvelden men er jo nå bekymret for den som er slapp da..tar gjerne imot tips!
Beklager hvis jeg spør dumt, men jeg har aldri hatt fisk før og er takknemlig for alle tilbakemeldinger:o)
Sliter faktisk litt med søvnen, er så bekymret for at den ene skal dø siden den satt fast i mange timer....ca 10 timer.
Takker for svar!
I forrige uke fikk jeg meg et 54 liters akvarium, og på mandag anskaffet jeg meg to slørhaler og en sugemalle.
Jeg er kjempeinteressert i å lære masse om dette (har aldri hatt fisk før) og har dermed noen spm.
Jeg har en ganske stor slørhale som igår natt hadde klart å sette seg fast i en hule jeg har nede i akvariet. Jeg trodde den hvilte, men etter å ha vært på dyrebutikken fikk jeg vite at det visstnok er vanlig at slørhalene setter seg fast i små huler, og ikke kommer seg ut igjen. Jeg dro hjem og fikk den ut, men tror det har vært der i mange timer....den var rimelig slapp og dyrebutikken sa det er lite trolig den overlever, det avhenger av hvor sterk den er. Den overlevde natta, og er i live ennå Men jeg bekymrer meg jo for om den skal overleve da...den virker litt slapp. Av og til napper den andre slørhalen litt i sida ved gjellene på den slappe, og da får han fart på seg. Hvorfor gjør han dette? Og hvor lang tid tar det før jeg ser om han klarer seg eller ikke? Jeg kan ikke se at den har fått noe sår etter å ha sittet fast, men den har mistet noen skjell. Hulen/slottet er self tatt ut!
En annen ting er ang. varmekolbe. Jeg kjøpte akvariet brukt og fikk med en varmekolbe. Den stod først på 23 (var ca 26-27 grader i vannet), har nå satt ned til 18 grader, men det er ennå 25 grader i vannet. Er ikke dette litt for varmt for slørhaler? Nevnte dette på dyrebutikken, men de sier de kan godt ha den temperaturen. Men kan jeg ta ut varmekolben? Har lest at slørhalene trives i kaldere vann, og de blir da muligens mer livlige. Hva bør jeg gjøre?
Så var det foring....syns dette er litt vanskelig. Har fått beskjed på å fore 1-2 ganger om dagen, og ganske lite. Testet vannet igår og hadde da litt forhøyet nitritt-nivå i vannet. Jeg skiftet 1/3 av vannet og verdiene er nå bra! Men fikk igjen beskjed om å ikke fore mye, og at de kan gå flere dager uten mat. Det jeg gjorde feil er at jeg også matet mallen i tillegg til fiskene, noe som gjorde at de fikk for mye mat. Har gitt et par flak morgen og kveld. Tenkte jeg skulle gå over til kun litt om kvelden men er jo nå bekymret for den som er slapp da..tar gjerne imot tips!
Beklager hvis jeg spør dumt, men jeg har aldri hatt fisk før og er takknemlig for alle tilbakemeldinger:o)
Sliter faktisk litt med søvnen, er så bekymret for at den ene skal dø siden den satt fast i mange timer....ca 10 timer.
Takker for svar!
Postet 20.11.08 kl 12:55
Postet 20.11.08 kl 13:05
Ok, har dessverre ikke så mye større plass der vi bor akkurat nå, men skal anskaffe meg større med tiden:o)
Dyrebutikken sa at jeg godt kunne ha en ca 4-5 slørhaler i mellomstor strl eller flere små.
Vil dette være alt for mye mener du? Tenker på større kar innen noen år, men leier et lite hus nå, så det blir litt vanskelig.
Dyrebutikken sa at jeg godt kunne ha en ca 4-5 slørhaler i mellomstor strl eller flere små.
Vil dette være alt for mye mener du? Tenker på større kar innen noen år, men leier et lite hus nå, så det blir litt vanskelig.
Postet 20.11.08 kl 13:08
Blondie84Dyrebutikken sa at jeg godt kunne ha en ca 4-5 slørhaler i mellomstor strl eller flere små.
Dyrebutikken sier mye rart. Jo mer feil du gjør, desto mer penger tjener de.
Blondie84Vil dette være alt for mye mener du?
Som sagt.
Blondie84Tenker på større kar innen noen år, men leier et lite hus nå, så det blir litt vanskelig.
Ok, lykke til.
Postet 20.11.08 kl 13:26
Postet 20.11.08 kl 13:32
"Noen år" er ikke raskt nok for slørhalene dine dessverre. Under riktige forhold vokser gullfisker i rasende fart, og innen noen år vil de ha problemer med de indre organene pga de ikke har plass til å vokse. Dersom du ikke kan gi dem stort nok kar i løpet av noen måneder anbefaler jeg at du leverer dem tilbake til butikken og kjøper deg noen litt mindre fisker.
For å hjelpe den som satt fast kan du tilsette vannet noen som hjelper dem med slimhinnene, og bytte litt vann hver dag. Er ikke sikkert den kommer seg, men med litt ekstra pleie gir du den en god sjanse.
sugemallen du har spiser nok ikke flakfor, den vil sannsynligvis trives bedre med et for som synker til bunnen, og sannsynligvis vil gullfiskene dine også like det, dersom du kjøper algetabletter. Du kan gi dem en halv tablett på delig, bare del den opp i mindre biter. Evt kan du fore gullfiskene med algebasert flakfor eller grønnsaker.
Husk at både gullfisker og maller er fisker som griser mye, og derfor trenger de god filtrering.
For å hjelpe den som satt fast kan du tilsette vannet noen som hjelper dem med slimhinnene, og bytte litt vann hver dag. Er ikke sikkert den kommer seg, men med litt ekstra pleie gir du den en god sjanse.
sugemallen du har spiser nok ikke flakfor, den vil sannsynligvis trives bedre med et for som synker til bunnen, og sannsynligvis vil gullfiskene dine også like det, dersom du kjøper algetabletter. Du kan gi dem en halv tablett på delig, bare del den opp i mindre biter. Evt kan du fore gullfiskene med algebasert flakfor eller grønnsaker.
Husk at både gullfisker og maller er fisker som griser mye, og derfor trenger de god filtrering.
Postet 20.11.08 kl 13:39
Hei Blondie 84.
Gratulere med akvarium og velkommen til denne fantastiske hobbyen. Det første jeg tenkte på når jeg leste innlegget ditt, var hvilken malle du har. Har selv gullfisker og en Gibbiceps (sugemalle). Ikke alle maller tåler så kaldt vann som gullfisker gjerne skal ha. Mine fisker går i ca.24 grader. Gibbiceps skal ikke ha kaldere vann enn 23 grader. Jeg bruker å mate med grønne erter av og til, det er snadder. Kjøper frosne selskapserter. Tiner dem og fjerner det ytterste skallet. Inni ligger maten som fiskene elsker. Foreslår at du finner ut på fiskebasen hvilken type malle du har, før du regulerer vanntemperaturen for mye. Lykke til.
Gratulere med akvarium og velkommen til denne fantastiske hobbyen. Det første jeg tenkte på når jeg leste innlegget ditt, var hvilken malle du har. Har selv gullfisker og en Gibbiceps (sugemalle). Ikke alle maller tåler så kaldt vann som gullfisker gjerne skal ha. Mine fisker går i ca.24 grader. Gibbiceps skal ikke ha kaldere vann enn 23 grader. Jeg bruker å mate med grønne erter av og til, det er snadder. Kjøper frosne selskapserter. Tiner dem og fjerner det ytterste skallet. Inni ligger maten som fiskene elsker. Foreslår at du finner ut på fiskebasen hvilken type malle du har, før du regulerer vanntemperaturen for mye. Lykke til.
Postet 20.11.08 kl 13:51
Mvjnz"Noen år" er ikke raskt nok for slørhalene dine dessverre. Under riktige forhold vokser gullfisker i rasende fart, og innen noen år vil de ha problemer med de indre organene pga de ikke har plass til å vokse. Dersom du ikke kan gi dem stort nok kar i løpet av noen måneder anbefaler jeg at du leverer dem tilbake til butikken og kjøper deg noen litt mindre fisker. For å hjelpe den som satt fast kan du tilsette vannet noen som hjelper dem med slimhinnene, og bytte litt vann hver dag. Er ikke sikkert den kommer seg, men med litt ekstra pleie gir du den en god sjanse. sugemallen du har spiser nok ikke flakfor, den vil sannsynligvis trives bedre med et for som synker til bunnen, og sannsynligvis vil gullfiskene dine også like det, dersom du kjøper algetabletter. Du kan gi dem en halv tablett på delig, bare del den opp i mindre biter. Evt kan du fore gullfiskene med algebasert flakfor eller grønnsaker. Husk at både gullfisker og maller er fisker som griser mye, og derfor trenger de god filtrering.
Takker for info:o)
Jeg visste ikke at slørhalene trenger så veldig stor plass, ingen sa det til meg på dyrebutikken, bare det at jeg ikke kan ha mer enn 4-5 stk....men jeg tar til meg dette, og skal se på hva vi har muligheter til å få plass til. Vil 150 l være tilstrekkelig til noen flere slørhaler? Har ikke gjort annet for fisken enn å tilsette litt mineralsalt, noe som visstnok skal være bra mot stress og sopp/infeksjoner.
Stemmer det, jeg fikk tips om å kjøpe slike algetabletter, men her spiste gullfiskene opp alt....:S Så de kan altså spise dette istedenfor gullfiskfor?
Jeg kjøpte akvariet brukt, og fikk med en pumpe som er ganske ny. Virker som om det fungerer greit, men må passe på å rense vannet hver uke. Så det skal jeg passe på.
Takk for info!
Postet 20.11.08 kl 16:02
Anne KarinHei Blondie 84. Gratulere med akvarium og velkommen til denne fantastiske hobbyen. Det første jeg tenkte på når jeg leste innlegget ditt, var hvilken malle du har. Har selv gullfisker og en Gibbiceps (sugemalle). Ikke alle maller tåler så kaldt vann som gullfisker gjerne skal ha. Mine fisker går i ca.24 grader. Gibbiceps skal ikke ha kaldere vann enn 23 grader. Jeg bruker å mate med grønne erter av og til, det er snadder. Kjøper frosne selskapserter. Tiner dem og fjerner det ytterste skallet. Inni ligger maten som fiskene elsker. Foreslår at du finner ut på fiskebasen hvilken type malle du har, før du regulerer vanntemperaturen for mye. Lykke til.
Takker for det
Jeg har en bitteliten sugemalle som heter ancistrus. Det skal visstnok være en flott førstegangsfisk, samtidig som den er nyttig for akvariet. Skal lese mer om denne og temperaturer. Så slørhaler og ancistrusen spiser erter? Takk for tipset:o) Er vel gøy å få noe annet enn dette ferdigforet for dem også.
Postet 20.11.08 kl 16:14
Postet 20.11.08 kl 16:53
Postet 20.11.08 kl 17:01
Anne-britt Dillinghvis du søker på ancistrus på fiskebasen så får du opp 281 treff,du bør finne ut hva den heter for noe mere,jeg kjøpte en sugemalle som skulle være så fin for nybegynnere hos en ganske kjent kjede og det var en catfish som spiste opp alt annet.
Ok.
Har sett litt på det, og det kan se ut til at det er enten Ancistrus sp. L089 eller sp. L110...litt usikker,men det er en av de to:o)
Postet 20.11.08 kl 18:09
Kampfisk150 liter vil jo være mye bedre for de slørhalene du allerede har, men jeg vet ikke om du burde fylle opp med enda flere. De fiskene man kjøper i butikken har stort sett aldri full størrelse, så akvariet må nødvendigvis se litt "tomt" ut frem til fiskene får vokst seg til.
Ok. Skal se mer på dette, høre med samboer, og se hvor mye penger vi kan bruke på dette. Jeg er student, så så veldig mange tusen får det ikke blitt....men jeg vil jo seff at fisken skal ha det godt:o)
Postet 20.11.08 kl 18:11
Postet 21.11.08 kl 02:16
Postet 21.11.08 kl 07:59
MvjnzHvis du kjøper brukt kan du spare utrolig mye penger, så sjekk annonsene her inne og se hva du finner:) Som nevnt over ville jeg ikke kjøpt noen flere slørhaler til 150 literen, men til de to du har burde den være stor nok, men jo større jo bedre:)
Ja:o) Er på utskikk, så får vi se hva jeg ender opp med:o)
Postet 21.11.08 kl 15:28
MC Darup[QUOTE=Blondie84] Ok. Har sett litt på det, og det kan se ut til at det er enten Ancistrus sp. L089 eller sp. L110...litt usikker,men det er en av de to:o)
Jeg tror nok mest sannsynlig det er en vanlig og flink ancistrus sp.
Prisen kan gi en pekepinn, hva betalte du for din?
Jeg ga 98,- for den:o) En bitte liten en. Men de blir vissnok veldig store etter hvert. Prøvde å se etter den i akvariet, men den legger seg skjult hele tiden...er veldig sky...så jeg har ikke fått sett så nøye på den.
Postet 21.11.08 kl 15:29
Postet 21.11.08 kl 15:33
ok. Sant, men det skal bli en utfordring...den viser seg ikke så mye...:o) Ellers kan jeg jo bare spørre dyrebutikken og, neste gang jeg skal dit.
Er forresten ute etter et 240 L. akvarium nå, ble enig med samboern:o) Er dessuten ikke så veldig dyrt å kjøpe brukt. Også må vi omøblere litt da...men hva gjør man vel ikke for at fisken skal ha det bra? :o)
Er forresten ute etter et 240 L. akvarium nå, ble enig med samboern:o) Er dessuten ikke så veldig dyrt å kjøpe brukt. Også må vi omøblere litt da...men hva gjør man vel ikke for at fisken skal ha det bra? :o)
Postet 21.11.08 kl 22:48