Vil ha nytt flott akvarium!

Har hatt et 110liters i en drøy måned nå, og likte hobbyen mye bedre enn jeg trodde.. Så nå har jeg lyst på et større et, og at det i tillegg er et flott møbel.
Har vært på forumet her og et annet forum og lest _masse_ om akvaristikk og forskjellige akvarium..og var ikke i nærheten av å skjønne hvor store muligheter som finnes innen denne hobbyen.

Det er mye å velge i, men egentlig har jeg landet på en 2-3 valg utifra økonomi og plass. Eheim Scubabay er det ene http://www.tropefisk.no/shop/eheim-mp-scubabay-20211p.html

Vannvittig flott, og snedig løsninger..men få erfaringer å finne fra folk som har det.. har lest det som er blitt skrevet om dette i en tråd tidligere, og har faktisk ikke lagt merke til at dette akvariet er i min lokale dyrebutikk..men det skal jeg selvfølgelig sjekke ut en dag.
Ellers er det jo relativt få liter for prisen.. men skal investere for mange år fremover, og vil uansett ikke ha kar over 325 liter..tror jeg..hehe

Så har man jo selvfølgelig akvastabil, og selv om de har bare "kjedelige" rektangulære kar..er det visst et av de beste merkene med tanke på holdbarhet etc. Og at tilleggsutstyret er ting du velger selv. Og da lander jeg på 325liter med effectline møbel.

Juwel har jo mange, og man får en del utstyr for penga..men vil man ha det som følger med?

Noen som har erfaringer med Scuba'en, og ellers synspunkter på hva jeg bør velge?
om jeg skulle hatt ett nytt kar så hadde ikke det vært første valget mitt iallefall da. litt for spess for min del da. men men . og for den summen der så kan du få et billigere kar og bedre utsyr(pumpe) etter min mening da..
Hei jeg ganske ny i dette faget, tok det opp igjen etter 30 år`s pause ,men det jeg tror er at du må bestemme selv. Det er så mange forskellige akvarium, så det som skal stå i stua di, ja det tror jeg du vet best.
Har for liten kunnskap om de forskjellige akvarietypene til å komme med noen råd i den forbindelse, men vil bare poengtere at det ikke lønner seg å kjøpe et dyrt kar og deretter spare på filteret. Det aller beste hjelpemiddelet til å få til et flott kar er tilstrekkelig filtrering, minst dobbelt så stort som det fabrikanten mener er godt nok

Juwel-akvariene kommer også med for dårlige, bråkete filter som dessuten er silikonert fast.

Når alt kommer til alt, er ikke selve akvariet dyrt, og tar du visse forhåndsregler, og er forsiktig når du frakter det, skal det mye til for at akvariet går lekk, Akvastabil eller ikke

Velger du å heller satse på å kjøpe delene hver for seg, og legger litt ekstra på filteret, kan du tjene det inn senere, ved at fiskene dine klarer seg bedre.
Det er ikke uten grunn jeg bruker å kalle filteret "akvariets hjerte"
Takker for svar, og joda.. er enig i forhold til det med egen stue.. men tingen er at vi har ikke planer om å bo der mer enn toppen to år til..hehe
Var og så Scubabay-akvariet på zoo i dag, og var et flott akvarium det..men tror det blir et akvastabil. Kommer til å plage dere med alle mulige slags spørsmål når jeg har bestemt meg senere..angående type/merke filter..liggeunderlag..etc etc Flott med forum
Tilfeldig bekjentskap
© Børge Almberg
Reklame for plussmedlemskap