Akvarie

Har et akvarie på 128 L (fersk vann)

Det jeg lurer på er hvor mye sand bør jeg ha?

Hva er best av grov og fin sand?

Mørk eller lys sand?

Hvor mange planter kan jeg ha?

Hvor mange fisker kan jeg ha?

Er det noen fisker som ikke bør være sammen?

Mvh
EOS
Det jeg lurer på er hvor mye sand bør jeg ha?
Det er jeg usikker på. Det kommer an på om du vil ha et tykt eller tynt lag. Jeg husker faktisk ikke hvor mange kilo jeg puttet i 110 literne mine desverre.

Hva er best av grov og fin sand?
Jeg synes det beste er fin sand (blåsesand fra biltema er både billig og fint!), siden du da ikke har begrensninger når det gjelder hva slags fisk du kan ha. Mange arter siler nemlig sand, eller roter rundt i den på jakt etter mat, og skarp grus eller gros sand/grus vil hindre de i å gjøre dette, evt til og med skade fisken.
Jeg bruker to typer sand (men ikke i samme kar): blåsesand fra biltema, samt rådasand 0,8 - 1,2 mm. Begge deler fungerer flott til alle typer fisk. Førstnevnte er billigst

Mørk eller lys sand?
Her er det smak og behag. Blåsesand fra biltema er lys, mens rådasanden er litt rødlig på farge og dermed litt mørkere.

Hvor mange planter kan jeg ha?
Mange! Planter har en nyttefunksjon i karet ved å bruke opp overskuddsnæring, og i tillegg er det pent. Så lenge det er igjen litt åpen plass å svømme på, kan du putte i så mange du orker og har plass til, egentlig

Hvor mange fisker kan jeg ha?
Det er ikke mulig å svare på, det kommer helt an på hva slags fisk du vil ha. Noen liker seg best alene, andre bør være minst 10 for å trives, atter andre liker seg i grupper på 5 eller fler. Noen er aktive og trenger mye plass, andre har en roligere adferd og trenger ikke så mye plass.

Her er det enklere å gi råd når du har konkrete forslag på fiskearter.

Er det noen fisker som ikke bør være sammen?
Ja.
Her er det to hovedting å ta hensyn til:
1. vannverdier. Noen fisk trives i høy PH og hardt vann, andre i lav ph og bløtt vann. Disse kan ikke trives i samme kar, siden du ikke klarer å oppfylle begge deler i samme kar. I tillegg trives noen i kaldt vann og andre i varmt vann.

2. Adferd. Om de passer sammen kommer også an på adferd. En fisk som er godt kjent for å nappe finner vil naturligvis ikke gå sammen med fisk med lange slør på finnene - de ville blitt fullstendig barbert etter en liten stund.

Mange kyndige mennesker på forumet som kan gi råd her når du har konkrete forslag. Å liste opp alle mulige og umulige kombinasjoner er et års arbeid - minst

Ellers:
Det finnes mye bra lesestoff på forumet. Her er noe av det:
Oppstart av akvarium
Vannverdier
Fiskebasen. Her kan du legge inn et søk på fisk som kan trives i opptil 120 liter og se om du finner noen du liker. Det beste er å ta utgangspunkt i en hovedfisk, og eventuelle samboere bestemmes ut fra hva som vil passe til hovedfisken når det gjelder både vannverdier og adferd.

Kommer du opp med forslag er jeg sikker på at mange her kan hjelpe og gi råd både når det gjelder hva som passer sammen, og antall.
Fisk
Hei Hei Eos

Har en fisk som hadde fødet i før jeg kom hjem i natt har fått fatt i et par overlevere som enda ikke hadde blitt spist av de andre glupske i bofellesskapet.
bare gi en lyd viss du lurer på hva der er. har jo nr mitt
Snax..........................................................................

foresten jeg har ca 15-20 kg sand i mitt.
Planter
Enkelte annbefaler jo at ca 80% av akvariet bør bestå av planter.
Smak og behag men jo mer jo bedre men er jo begrenset etter innredningen på akvariet også da.
Her er noen fisker som jeg har lyst på.
Går disse i sammen?

*Neontetra.

*Sverdrager.

*Pansermalle.

*Palettciklide.

*Blå gurami.

*Sølvhai.

*Ildhale.

*Reke.

*Guppy.

*En fisk jeg ikke kan navnet på,men er gul og ser ut som hodet på Mikke Mus
ved halen.

*Algespiser (vet ikke hvilken).
Du MÅ ikke ha planter om du ikke vil, heller.

Sølvhai trenger større plass
Guppy spiser reker
Ildhler kan bli temmelig aggresive med tiden
Palettciklide er aggresiv når den har egg
Mikkemus-fisken heter Platy, og kan krysse seg med sverddrager
Blågurami KAN være aggresiv tror jeg.

Av de artene du har funnet, hadde jeg valgt
En hann og to hunner av blågurami
En gjeng med platy
En stim neontetra
og ancistrus eller en stim otto som algespisere

Hadde kanskje bytta ut neontetraene med 6 pansermaller
hvor mange fisk du har kommer ann på hvilken fisk du vil ha=)
Fisk
Har en del av de fiskene som han nevner ildhaler trenger ikke å være aggresive de er så forskjellig. palett ciclidene beskytter teritoriet sitt ikke mer. ellers er de rolige og greie

Fisker er som mennesker beskytter det de mener er sitt.................
Hallo
en enkel regel er 1cm fisk pr 1liter vann
ilion2

Dette er absolutt ingen god regel. Alt avhenger av hvilke fisker man vil ha, om dem er territorielle etc.
ilion2

Du mener at en 30cm lang fisk skal få plass i en 30-liter?
Hallo
jeg skrev bare en regel som jeg fant i en av akvarie bøkene vi har liggene. kan ikke bli slaktet for andres feil...
ilion2
jeg skrev bare en regel som jeg fant i en av akvarie bøkene vi har liggene. kan ikke bli slaktet for andres feil...

Dette er desverre en regel som for lengst har blitt forkastet av akvarister, da den ikke holder mål.
Gamle bøker er til info som regel utdaterte og man bør alltid være litt kritisk til ting som står i dem.
han tenker vel på guppy, platy og diverse vanlige nybegynnerfisk.. regelen bør nå holde mål med disse

tror heller ingen hadde vert så dumme og stappe en fisk på 30 cm i en 30 liter... da kunne jo jeg likegodt skaffa meg en fisk på 250 cm til 250 literen min=P krølt sammen oppi der! hehe
J9fer
han tenker vel på guppy, platy og diverse vanlige nybegynnerfisk.. regelen bør nå holde mål med disse tror heller ingen hadde vert så dumme og stappe en fisk på 30 cm i en 30 liter... da kunne jo jeg likegodt skaffa meg en fisk på 250 cm til 250 literen min=P krølt sammen oppi der! hehe

Poenget er at man ikke skal bruke den regelen uansett......denne regelen er det desverre mange som husker og bruker. Så glem at den har vært nevnt hehe.
skal daske han på rompa for deg=P hehe
J9fer
skal daske han på rompa for deg=P hehe

Hehe spørs om han setter pris på det da:P

Men sier ikke dette for å slakte ilion2, bare for å påpeke at denne regelen er uttdatert og ikke bør følges.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap