Trenger svar fort! kan jeg ta ut svampen?

Nå er jeg så glad! =)

I går kjøpte jeg meg en JUWEL RIO 125,
og om det gjør noe om jeg tar ut den grønne svampen i pumpa! (midlertidig)
Siden den gjør sånn at jeg ikke kan ha planter!

Og hva bør jeg bytte den ut med?

Hvilke svamper har dere i deres JUWEL akvarier?'

Jeg har hørt at man bør ha flere grove svamper. Er det lurt?

Håper på svar raskt siden jeg skal til dyrebutikken senere i dag og har tengt å kjøpe noen svamper der.
Hvor har du lest at den grønne svampen gjør at du ikke kan ha planter? Har jeg aldri hørt

Det er riktignok en nitratsvamp, og fjerner nitrat, men at den virker så godt at det forhindrer å ha planter i karet har jeg ikke mye tro på.

Ellers gjør det ingenting at du tar den ut. De nye cirax kasettene til juwelfilter er veldig bra, og øker filterkapasiteten betraktelig på disse innvendige juwelfiltrene Har dyrebutikken din slike inne, ville jeg ha kjøpt sånne, og hatt en svamp på toppen.
ElinH
Hvor har du lest at den grønne svampen gjør at du ikke kan ha planter? Har jeg aldri hørt :-) Det er riktignok en nitratsvamp, og fjerner nitrat, men at den virker så godt at det forhindrer å ha planter i karet har jeg ikke mye tro på.


Det sa hun damen i dyrebutikken...

ElinH
De nye cirax kasettene til juwelfilter er veldig bra, og øker filterkapasiteten betraktelig på disse innvendige juwelfiltrene :-) Har dyrebutikken din slike inne, ville jeg ha kjøpt sånne, og hatt en svamp på toppen.


Denne var med i pakken til akvariet. =)

Jeg har satt dem opp slik som det er på bildet.

[External Image]

Den blå over boksen er veldig grov, og de under er fine.

Der det noen jeg burde bytte ut her?
Ta ut kullsvampen, og erstatte med en blå svamp, eller se om du får plass til en boks til med cirax. cirax har mye større plass til filterbakterier enn svampene, og øker derfor kapasiteten på filteret.

Jeg tror jeg skjønner hvorfor hun sa det... den grønne svampen er en nitratsvamp, og i 6 uker fjerner den overskuddsnitrat. Siden planter bruker nitrat som næring er det sikkert det hun tenker på. Men om du skulle få veldig lite nitrat kan du jo bruke litt plantegjødsel. Etter 6 uker virker ikke den grønne svampen slik lengre, og må enten byttes ut med en ny, eller la stå så den blir en vanlig svamp (med filterbakterier).

Jeg synes ikke at nitratsvamper er nødvendig jeg, da. Overskuddsnitrat fjerner en billigere med et vannbytte enn med en svamp som må kjøpes og huskes på å byttes ut hver 6. uke
Så jeg kan bytte ut nitrat-svampen og kull-svampen da?

Skal jeg velge grove eller fine blå da?
Du kan jo la nitratsvampen sitte om du vil. Etter 6 uker blir den som en vanlig svamp uansett. Men kullsvampen bør ut, hvis ikke må du huske å ta den ut om senest 4 uker uansett.

Om du vil ha fin eller grov svamp bestemmer du selv. Det er fordeler og ulemper med begge deler.

Finere svamp har plass til flere bakterier, men går fortere tett. Grov svamp har plass til færre bakterier, men tar lengre tid før den går tett.
Nå har jeg fiksa det! Kjøpte to blå grove svamper, og de er plasert der den grønne og den svarte var før. =)
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap