Hjelp, stort problem!

ok, her er saken: har eit akvarium, beregna for kirsebærreker, der er ting som følger:

rot med nesten død javamose (brun og uggen)
fluval 2+ filter. ganske nytt, altså lite nittritt bekjemperer.
30l akvarum.
planter, diverse...

andre akvariummet:
22l med guppy.
dette her tror eg er meir idielt fordi javamosen her er grønn og skjønn, bunnfilter, altså rekjesikkert, og masse alger. MEN! hakke nitrittest så det er mulig at det er nitritt i dette akvariummet. dette karet har eit filter som er veldi innkjørt.

har hatt 5 rekedøder som jeg har funnet greid og plukke opp. vurderer å flytte rekene til 22-literen og guppyene til 30l. er dette lurt eller skal rekene berre vere der di er? hva kan jeg gjøre for å forbedre dette, har prøvd vanbytte, 2 ganger i uka.
Du må skaffe deg dråpetester for nitritt. Mistenker du nitritt, eller finner ut at det er det må du bytte mye vann. 50% med en gang, minst 30 % daglig eller kanskje to ganger daglig til nitritten er borte.

Har du ikke noen i nærheten som har akvarium, da? Kan du få litt filtergugge fra de og stappe rett i dine filtere
Hei
veeeeeldi langt til nermeste dyrebutikk. nei ingen med test i nerheten, veldi få som har akvarium i denne lille bugda.
Da er det bare å ta vannbytter på vannbytter til du finner ut at det ikke er nitritt, eller at nitritten er borte.

Kirsebærreker er riktignok av de mest hardføre av rekeartene, men generelt er reker enda mer ømfintlige for dårlige vannverdier enn det fisk er. Er det mistanke om nitritt i begge karene er det forøvrig ingen vits å stresse de ytterligere med å flytte de
Dråpetester får du kjøpt i de fleste nettbutikker
det behøver ikke være nitrit som tar livet av rekene dine. men det finnes jo mange slag reker, noen skal ha bløtt vann, andre hardt, noen skal ha høy ph, andre lav, du beskriver ikke vilken type reker du har så da veit ikke jeg hva jeg kan hjelpe med. kansje har du helt feil temp?

Men en ting kan jeg jo si, siden du har små kar så kan vanverdiene vere dårlige med tanke på nitrit og amonniak. ofte vannbytter må du nok ha uansett. 30% annenvherdag minumum synes jeg.

Invister i et slikt koffert sett får å kontrolere vannveridene.
og finn ut hva rekene dine krever av vannkvalitet.

håper du finner ut av det.
Tom
Hei
temp 24
ph 7
reker: klirsebærreker.

Hvis det ene filteret er innkjørt er det bare å gni den innkjørte svampen grundig mot svampen i rekekaret. Og jeg tror nok 22 literen passer best til reker og 30 liter best til guppy. Reker trenger generelt mye mindre plass enn fisk, så ingen grunn til å gi dem det største karet.

Og som allerede nevnt burde du skaffe deg noen vanntester, da er det litt lettere å følge med på hva som skjer
Tilfeldig bekjentskap
© Magnus Nødland
Reklame for plussmedlemskap