Vann verdier

Har et kar 110 l. som er startet opp for 3 uker siden. Har tatt vann test idag som viste følgende verdier.

PH - 7
GH - 13
NH3+ NH4 - 0
KH - 0
NO2 - 0,8

Etter det jeg skjønner burde KH ligge på et høyer nivå og at NH3 er høy men har nok ikke fått filteret moden enda.

Skiftet 30 % av vannet for 5 dager siden.

Burde jeg gjør noe tiltak?

Har også fått pest snegler med på kjøpet av planter. Noen som har råd?

Verdiene ser greie ut (bortsett fra NOx selvfølgelig, fordi karet er nystartet).

Bare fortsett å skifte vann.

Pestsnegler kan være fine å ha; så lenge du ikke overfôrer og vannet har bra kvalitet, gjør de ikke mye ut av seg. Hvis de eksploderer i antall så betyr det at noe er feil. Så hvis du bestemmer deg for å utrydde dem, vil du miste en god indikator.
Takk for rask svar. Synes alle klager på pest snegler. For meg gjør det ikke noe om de er der. Bare ikke det tar overhånd. Men er vannet bra og ikke jeg gir for masse mat så burde det ikke skje.
Tja.. Har du ikke fisk i karet, så ville jeg ha latt være å foreta vannbytter til den dagen du skal ha fisk i, og da skal NO2 være på 0. NO2 fungerer som mat til filterbakteriene, og hjelper filteret til å "modne". Det enkleste er ofte det beste ;/ Bare å lene seg tilbake og vente Snegler vil man "alltid" få, de vil minske i antall når karet er i balanse, og du forer riktig i forhold til mengden fisk du har/får.
Hm. Misforstod, tenkte "uten fisk" siden karet hadde stått i bare to uker. Da må du nok bytte vann... 30% hver dag, til NO2 er på 0...
Jeg har fisk i kåret nå. 4 sverddrager, 5 pansermaller, 10 Neon tetra, 1 pleco
Da har du noen vannbytter foran deg Hver dag, inntill NO2 er på null.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap