Garanti på akvarium??

kjøpte gutt ungen akvarie på fredagen, tanket det opp i går, da oppdaget vi det var lekk. og tappet ut alt vann og så oppdaget en stor brest/sprekk i bunnplata.
de på dyrebutikken sa jeg kunne legge avispapir underakvariet hvis jeg satte det rett på gulvet (enda jeg sto på mitt og ville ha termomatte).. og gulve vårt er ikke skeivt heller.!!!
de sier de har hatt oppe esken og godkjent akvarie og vi har vorre med på det, noe som ikke stemer! vi så aldrig ned i eska og der bresten var lå alt av pompeutstyr og lysamatur.
og så mente de at det kunne ha skjed når jeg fylte i grus men det nekter jeg og å tro får jeg tok det litt rolig da.
jeg har ingen garanti får at glasse har hatt en ripe som har utviklet sei til en brest/sprekk eller en skade på glasset som har forveret sei.
hva er mine rettigheter på reklamasjon??
fikk ikke reklamasjons rett da vi var inne og pratet med de og sa jeg måtte til glass mester, men da mister jeg rett hvis det leker i fra silikon sveisen??
og foresten er jeg "stokk blind" og kan godt ha overstt ei ripe eller noe!!
hvis det ikke er non andre som har formeining om hva dette kan skyldes??
Hei og velkommen til norges største akvarieforum.

Du spør egentlig om noe som ikke omhandler vår hobby, men derimot en tvistesak mellom deg og en butikk som du har kjøpt et akvarium hos.

Hvor langt ansvaret hos den enkelte butikk for produkter med feil som ikke oppdages i butikken, da når det gjelder glass er vel noe vanskelig å fastslå.

Kjøper jeg en dyr krystallvase, tar den med hjem og kommer tilbake med noen glassbiter, er det ikke sikkert at jeg får en erstatning for den.

Klart det er sørgelig hvis du hevder at akvariet var knust ved levering, mens butikken hevder at akvariet var helt ved levering. Dette blir påstand mot påstand og eneste fornuftige løsning er å forsøke inngå et kompromiss med butikken.

Jeg mener at du nok ikke får erstatt et akvarium som var helt når du tok det med deg hjem fra butikken og at det på et eller annet tidspunkt senere knuses.

Hvorfor glass knuses behøves vel jeg ikke å forklares.

Jeg mener vel også at butikken har sitt på det "tørre" ved å ikke garantere for den jobben som eventuelt en glassmester måtte utføre på ditt akvarium.
Tror jeg hadde spurt butikken om man kunne inngå et kompromiss ved at du får et nytt til innkjøpspris....
alt jeg fikk beskjed om var og gå til glass mester
men men vi har sett på karet nu og vatra golvet og ramma på karet. og det er nok ramen som er skjeiv og dette som har gjort at karet sprakk.
ringer også forbruker ombudet i morgen, så tar jeg saken der fra.. da går det som det går..
syn dette siden vi alle begynte å like den nye hobbyen vår og så få et slikt smel. noen som vet ca pris hos glass mester ??
syns det høres rart ut at de kunne si dette jeg,jeg kjøpte meg ett akvarie januar iår fandt ut etter noen mng at det lakk faktisk ringte og hu på butikken sa jeg bare kunne komme med det vis jeg var helt sikker på at det var uteett,så skulle de sende det gamle til fabrikanten og jeg skulle få meg nytt og det var da i juni iår jeg fikk byttet det, butikkene kan faktisk bare bytte akvariene de
Her burde butikken være sporty!
Som butikkansatt så vil jeg si at, her burde butikken være så sporty at de ordner opp i dette, normalt er dette ikke noe problem og få dekket fra deres leverandører, det skjer nemlig fra tid til annen at akvarier får seg en trøkk under transport og sprekker i hjørner eller i bunn.

Dette er også saker vi har vært borti flere ganger der vi har vært sløve med og kontrollere akvarien før de selges, og har vi ikke gjordt dette så er det ris på vår egen bak for at vi ikke gjorde det.

Ellers hvis akvariet sprekker med en gang (eller innen kort tid) etter at det har kommet i hus og blitt plasset på benken/akvariebordet, så er det nok også en feil i akvariet. Så sant akvariet har blitt plassert på egenet underlag. dvs. akvariebord, eller underlag som ikke beveger seg, som feks. spon eller mdf.

Rune
Lekkasjer
Også etter noen år i bransjen så kommer man borti lekkasjer på akvarier, og har vært gjennom mange tvister angående dette. Og har her fått en sånn ca. tid for lekkasje reklamasjoner anbefalt fra forbrukerombudet. De sier at hvis akvariet begynner og lekke innen 6 måneder etter kjøpsdato så anbefaler de at det er en reklamasjonssak. Så sant silikon og akvariet er riktig behandlet.
Her er det nok en tråd om hva jeg eller du måtte synes. Synsing hjelper ikke noen verdens ting!

Jeg kan mene at månen er gul ost, at alle skulle være snille med meg, vi bruker å gjøre slik eller at dette ville jeg ha gjort, true med med det ene og det andre osv men det hjelper ikke på noe som helst.

Dette er og blir en tvist mellom to parter. Her får vi bare den ene siden fremstilt. Jeg mener fortsatt meget bestemt at det er meningsløst å diskutere en sak ensidig på i beste fall på "synsing" og "følese" her i Akvaforum.

En slik ensidig saks fremlegging fra en part hører ikke hjemme i et et offentlig og åpent forum.

Når da andre butikker med deres ansatte mener noen om hvordan denne tvisten skal handteres blir dette ikke mindre patetisk. Spesielt når konkurrerende butikker stiller betingelser som "Så sant silikon og akvariet er riktig behandlet."

Hvordan kan en butikkansatt vite om et akvarium er "riktig" behandlet når kunden kommer tilbake, og står de med et knust akvarie under armen?

Jeg mener fortsatt at retningslinjene i Akvaforum bør endres slik at slike tråder kan moderes bort. Dette har ingen ting å gjøre med vår hobby.

AkvaForum er et nettsted der akvariehobbyen burde stå i sentrum.



du e vell ikkje tilfeldigvis han som jobbe på den dyrebutikken i tromsø som eg kjøpte akvarie hos??

joda akvarie e blitt rett behandla og golve og alt er vatra og bein/plan eller ka det nu heite.
prata me hu eine dama på butikken om underlag og plasering. kjempe hyggelige folk på selvebutikken når eg va der.
men kansje det e tingen og gå gjennom forbrukerrådet får og finne ut ka eg har rett på..

eg posta denna tråden her sia eg ikkje fant noe om garanti på akvarie på nett og tenkte kansje noen hadde vorre borti dette før,og det har det jo, nu vet jeg jo litt om hva jeg egentilg kunne forventet meg. men tar heller og er litt mere seriøs og hører med forbrukerombudet i morgen tidlig.
"Problemet" er at det har vært mange tråder i det siste som omhandler diverse tvister med butikkene. Og selv om ingen mistror det som blir sagt, er og blir det kun den ene siden av saken, og uansett helt umulig for forumbrukerne å ta stilling til hva som er riktig og hva hver enkelt har krav på.

Butikken kan ha oppfattet ting på en annen måte og derfor være innenfor lovverket, selv om kjøperen har oppfattet det annerledes, og ikke nødvendigvis ha feil han heller.

Det er bare en måte å løse en tvist på, og det er kommunikasjon mellom de to det gjelder
Rune Evjeberg
Som butikkansatt så vil jeg si at, her burde butikken være så sporty at de ordner opp i dette, normalt er dette ikke noe problem og få dekket fra deres leverandører, det skjer nemlig fra tid til annen at akvarier får seg en trøkk under transport og sprekker i hjørner eller i bunn. Dette er også saker vi har vært borti flere ganger der vi har vært sløve med og kontrollere akvarien før de selges, og har vi ikke gjordt dette så er det ris på vår egen bak for at vi ikke gjorde det. Ellers hvis akvariet sprekker med en gang (eller innen kort tid) etter at det har kommet i hus og blitt plasset på benken/akvariebordet, så er det nok også en feil i akvariet. Så sant akvariet har blitt plassert på egenet underlag. dvs. akvariebord, eller underlag som ikke beveger seg, som feks. spon eller mdf. Rune



helt enig her ja... jeg jobber også i en dyrebutikk i stavanger... hadde heller gitt et nytt akvarium til kunden enn og skylde på at kunden hadde gjort det selv..
bubel
du e vell ikkje tilfeldigvis han som jobbe på den dyrebutikken i tromsø som eg kjøpte akvarie hos??

Nei, og definitivt nei. Dette er grunne til at jeg ikke ønsker slike tråder. Akvariemiljøet er så lite at det går ikke lang tid før du vet hvilken butikk det er snakk om, og litt senere hvilken person du snakker om..

Jeg ønsker, paradoksalt nok, å bruke tiden min på meningsutvekslinger basert på erfaringer og kunnskap vedrørende akvariehobbyen., selv om det ikke ser slik ut her i denne tråden.

Beklager hvis du føler deg dårlig mottatt eller behandlet, Bubel. Det var ikke meningen.

bubel
joda akvarie e blitt rett behandla og golve og alt er vatra og bein/plan eller ka det nu heite.


Poenget mitt Bubel er at det er bare du som vet hva som har skjedd med akvariet etter at du tok det med deg hjem. Var akvariet ødelagt er det veldig trist for deg. Har du selv på noen måte ødelagt det er det like trist.
Forbrukerkjøpsloven er den som regulerer dine rettigheter i forhold til kjøpet. Problemet er at du og butikken har to forskjellige versjoner på hva som har skjedd. Hvem skulle jeg f eks feste lit til, hvis jeg skulle avgjøre denne saken? Meg, ville sikker du si! Hva tror du butikken sier?

bubel
eg posta denna tråden her sia eg ikkje fant noe om garanti på akvarie på nett og tenkte kansje noen hadde vorre borti dette før,og det har det jo, nu vet jeg jo litt om hva jeg egentilg kunne forventet meg. men tar heller og er litt mere seriøs og hører med forbrukerombudet i morgen tidlig.

Hvis du leser svarene du har fått her er de ganske tydelige.

1. Det er neppe en garantisak at akvariet ditt er knust hvis akvariet ditt var helt når du forlot butikken med det.

2. Du burde ha sett at bunnen var sprukket når du satte det opp.

3. Det hjelper lite å måle etterpå, for så å si at bordet var plant og i vater.

4. En selger av et produkt kan ikke gå god for en reparasjon utført av andre enn butikken og de som butikken bruker. Reklamasjon på reparasjonen blir da en sak mellom deg som kunde og tjenesteleverandør.

bubel
og det er nok ramen som er skjeiv og dette som har gjort at karet sprakk.
Hvis du med dette mener selve akvariet så høres det ut som en produksjonsfeil.

Kanskje greit å få en uttalelse fra en glassmester, siden butikken insisterer?
Saker som dette må løses mellom butikk, kjøper og hvis nødvendig forbrukerombudet.
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Sliwon
Reklame for plussmedlemskap