Kampfisk i kamp..

Etter en tur på butikken i dag kom jeg hjem med seks nye beboere til akvariet mitt, 5mollyer og en flott kampfisk!
De har nå funnet seg vel til rette i sitt nye hjem, bortsett fra kampfisken, tror jeg..
Han er veeeeeldig rolig, men dette er noe jeg har forstått kampfisk er (?), svømmer litt frem og tilbake og gjemmer seg i hjørnene.
Så har jeg lagt merke til at min Kileflekktetra driver å napper i finnene til kampfisken, stakkars. Har nå gjort klar en bolle til han, men trives de i en slik bolle? Skal jeg ta han ut? Eller skal jeg se hvordan det går?
Hver gang Tott (Kileflekktetran) napper i Rocky (Kampfisken) får jeg vondt av å se hvor slem Tott er, drittunge rett og slett..
Skal du ha ham i bolle, bør du i hvert fall sørge for at bollen holder varm og jevn temperatur (minst et par-og-tyve grader, og helst 25-30 grader et sted).

Og siden du sannsynligvis ikke får filtrert vannet i bollen, bør du bytte vann der veldig ofte.

Hvis akvariet ditt er stort nok, kan du eventuelt prøve å lage til et område med mye flyteplanter i overflaten. Da kan det hende at tetraen ikke kommer til for å nappe i kampfisken.
Tenkte jeg kunne ha bollen på badet, der er det godt og varmt hele tiden. Det er det forsåvidt resten av leiligheta da jeg har vannbåren golvvarme og liker ikke å fryse selv så jeg har god tempratur hele tiden, så det vil ikke bli noe problem. Når det kommer til sirkulason av vann, kjøpte jeg i går, rent tilfeldig, en liten tank på 20l med en liten pumpe, denne må jo selfølgelig kjøres inn før jeg kan ha fisken oppi, men tenkte at hvis det ble for ille i den store tanken så må den jo få et annet sted å bo, stakkars.
Håper at dette bare er noe som skjer i begynnelsen, kanskje kan de bli venner etter hvert.. Tetran har vært alene en stund siden vennen hans døde, tenkte det var på tide med litt selskap, men kanskje han ble sjalu? Ikke vet jeg.. Får se hvordan det går når jeg kommer hjem fra jobb i dag, håper ikke Rocky er helt oppspist..
Tviler på at det blir venner. Kampfisk er fullstendig uinteresserte i å være venner med noen som helst.

Tetraen napper ham trolig ikke pga noe sosialt heller, men bare fordi det smaker godt.

Tetra bør stort sett være minst 6 av samme art sammen, forresten. Hvis du ikke har tenkt å kjøpe 5 kileflekktetra til, vil jeg faktisk anbefale at du gir ham bort til f.eks. en butikk som har kileflekktetra fra før.
Dersom karet med mollyene og tetraene er innkjørt kan du bare gni filtersvampen grundig mot den nye filtersvampen i 20 literen og vips så har du et innkjørt kar
Kampfisk
Tetra bør stort sett være minst 6 av samme art sammen, forresten. Hvis du ikke har tenkt å kjøpe 5 kileflekktetra til, vil jeg faktisk anbefale at du gir ham bort til f.eks. en butikk som har kileflekktetra fra før.


Hadde to en gang i tiden.
Har Lyst til å kjøpe Guppy da jeg synes de er morsomme.
Med tanke på at tetran napper i "fine" finner, er det da kanskje bedre å kvitte meg med den enn å kjøpe fem nye, som OGSÅ spiser fine finner? hehe..
Mvjnz
Dersom karet med mollyene og tetraene er innkjørt kan du bare gni filtersvampen grundig mot den nye filtersvampen i 20 literen og vips så har du et innkjørt kar:)


Dette var jeg ikke klar over!
Takk for tipset!
btw, tetraer trives ikke noe særlig alene.

tror bare du trenger 4 til.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap