Planarier i akvariet uten fisk

Akvariet vårt er fortsatt under innkjøring, eller rettere sagt, det er klart for nye innbyggere nå, det har stått i fem uker ca. Det er noen eplesnegler oppi der, og den siste uken har det kommet en helt syk mengde med disse hvite små markene som jeg forstår er planarier ut fra andre tråder her.

1. I disse trådene står det at det kommer av overforing, men jeg har jo ikke fisk oppi der enda, så hva kommer det av da?

2. Kan jeg putte fisk oppi der, eller kan de bli syke av denne marken? Burde jeg bytte vann, i så fall hvor mye?

3. Vil de fleste fisk som spiser dyr forsyne seg med disse usedvanlig ekle markene?

4. Er det en idikasjon på dårlige vannverdier? (har ikke testet vannet enda, skal kjøpe tester senere i dag)

5. Gleder meg jo sånn til å putte oppi et par fisk, så jeg blir jo rent nervøs av dette her jeg.
Og et tilleggsspørsmål med det samme jeg er i gang; karet er på 400 liter, med et utvendig filter på 1200l/t, hvor mange fisk er det lurt å starte med? Tenkte å kjøpe ancsistrus i første omgang, og muligens noen tetraer hvis det ikke blir for mye for filteret.

Solfrid

Jeg var selv plaget av desse hvite mark,når jeg startet mit akvarium.(og synes det var kjempe ekkelt)
Fiskene spiser opp desse hvite mark(og elsker det ha ha)...De hvite mark blir borte når du putter i dine første fisk.
Sier det samme som svaret ovenfor; de forsvinner når det kommer fisk i karet, ettersom fisk snapper til seg alt smått og levende

Jeg har selv et akvarium under innkjøring nå, og det kryr av disse små, tynne hvite markene som bukter seg gjennom vannet. Ekle småkryp, så jeg gleder meg til å sette fisk i det som kan hogge innpå
Okey, takk for svar! Godt at det ikke er noe farlig for de fremtidige innbyggerne. Da skal jeg sjekke vannverdiene og putte i fisk.
*puster lettet ut*
Tilfeldig bekjentskap
© Kent Evenrud
Reklame for plussmedlemskap