Hva er normalt for en ancistrus?

Kjøpe en Ancistrus (oppdrettsvarianten) for en ukes tid siden, men den virker utrolig slapp! Den bor for tiden alene i 60 liter med vannverdier som er helt ok, ikke noe nitritt eller annet tull såvidt jeg kan finne med dråpetestene.

Jeg ser aldri at den spiser noe som helst og den henger bare fast, enten til pumpa eller varmekolben. Alltid rimelig høyt i vannet, trodde dette var en "bunnfisk" jeg...

Er dette normalt for en ancistrus, hvis ikke, hva kan være galt?

Har du alger? Hva fòrer du den med?
En bunnfisk lever på bunne om forholdene ligger til rette.
Sett inn en rot, ei hule og noen steiner, ikke gi den for, så støvsuger den bunnen din etterhvert

Når jeg har avvik fra foringen, blir ancistrusene straks mer aktive der nede!
har ikke alger som jeg vet, karet har bare vært i drift i fire uker, har lyset på omtrent 11-12 timer om dagen. er det nok? Forer med Prodac Nutron Staples green.Gir den en liten bit av en tablett annen hver dag. Det er ikke store karen så tror det er nok!
Du gir den for mye mat! (såsant det er kun 1 ancistrus vi prater om)
hvorfor skal den sprelle rundt på bunnen å slikke vinduene når du mater den minst annen hver dag?
Opplagt at den da slapper av på den varme og deilige varmekolba

mener på det er 12 timer som er anbefalt lystid per dag

Sjekk om du har nok O2 tilførsel i karret. Når maller beveger seg mot vannflaten så er O2-mangel i bunnlaget en sannsynlig årsak.

Tenkte mer på om den hadde grunn for å være i aktivitet, men hvis karet er så nytt er det ikke vits å sutte seg rundt etter alger..?
Bare en teori.

Nå er karet veldig nytt, kan jo være noe feil. Har du fått dråpetestet vannverdiene?
Synkefòr er det de trenger ja, kjenner ikke til det du bruker men så lenge det legger seg på bunn funker det sikkert fint. Ancistrus er ikke kjent for å være kresne
da skal jeg få tatt en ny dråpetest når jeg kommer meg hjem igjen! Må finne ut om jeg har gjort noe feil her.... Takk for alle gode tips! Kjempebra med hjelp når man er så fersk!

Hvilke verdier tester du?

Og husk, fisken har bare vært der en uke. Kanskje den bare trenger å bli "husvarm" før den blir mer aktiv.
Men de fleste maller er ikke akkurat hyperaktive.
Inaktiv bruker
Slappfisk
Hei.
Jeg fikk et par ancistrus sp. på fredagen og ikke før på mandag så jeg dem igjen i akvariet. Jeg har ikke sett at de har spist direkte men hannen ligger opp ned i en eller annen skiferhule og vifter vekk sand og annet som er på bunnen med halefinnen. Hoa henger opp ned i en annen hule og er ute av og til.
Tidligere hadde jeg ikke noen planter med gnagemerker på, men nå er det masse hull etter sugemunner.
Skal ikke gi ancistrusene skylden for dette, for jeg har to baryer l177 i samme karet og de har jeg sett har gresset på blad.

Tror nok det ordner seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap