Corydoras aeneus - metallpansermalle

Har en 65 l med 2 sverddrager, 4 ancistrus, 12 neontetra + reker og snegler og nå har jeg tenkt litt på Metallpansermalle. Skal kanskje få av en som gir vekk og da er spørsmålet mitt: Hvor mange kan jeg ha? Hadde tenkt litt på oppdrett..
Karinis
Har en 65 l med 2 sverddrager, 4 ancistrus, 12 neontetra + reker og snegler

Ville ikke hatt så mange kanskje 4?
Men det er jo ille store karet du har til dette da.
Oppdrett må du kanskje ha ett eget oppdrettskar...
Plussmedlem
Du klarer ikke oppdrett av corydoras i et kar med sverddragere, neontetra og ancistrus. Alle disse kommer til å spise eggene.
Veit ikke hvor store disse ancistrusene dine er, men hvis de er nogenlunde voksne så burde du kvitte deg med et par - tre stykker før du skaffer deg 5 - 6 pansermaller.
Må først starte med at 4 er alt for få og at oppdrettskar er ikke nødvendig. Jeg har en leksgruppe som har lagt egg i dag (legger akkurat nå) og de bor i et selskapskar på 180 liter med mange fisk av mange slag. Karet ditt holder i størrelse, men det er kanskje litt mye fisk du har i karet ditt. En annen ting er at du ikke burde ha reker med sverddrager, guppy osv osv. Dette gjelder mest dvergreker som ikke er så store.

Jeg mener en grei stim er på 6, men helst flere. Jeg har 13 stykker men skal utvide til 16-17 så fort det første kullet mitt er ganmle nok.

De legger nemlig egg som gjør det enkelt for deg å få oppdrett på de om du har det rette utstyret. Det du gjør om de legger egg er å flytte eggene i en 2-liters isboks. Du trenger 2 stykker fordi hhver kveld skal de over i den andre isboksen og da skrubber du den første for å så fylle den med iskaldt vann så er den ferdig romtemperert dagen etter når du skal bytte vann. Av fôr trenger du Mikroorm (kan kjøpes av en annen person som selger under "rubrikk") , avskallede artemiaegg eller så kan du klekke artemie (å klekke artemia for en fersk akvarist når det gjelder akkurat dette blir for vanskelig).

Eggene klekker fra 3-8 dager. Det står i forum at det tar 4 men hos meg har de det travelt med å komme ut så de bruker 3 dager. Putt gjerne eikeløv oppi isboksen ( tre stykker) fordi eikeløvet skal ha en positiv effekt og minsker risikoen for mugg. Ubefruktede egg er hvite eller har en hvit prikk inni seg. Jeg pleier å ta disse ut og hive de i karet siden fiskene spiser eggene med stor glede.

Metallpanseremallene er lette å få til å leke, men å få yngel til å leve opp kan være vrient om man ikke har det rette utstyret. Alt jeg gjorde for å få de til å leke i dag var å bytte ut 30 liter vann og bytte ut med iskaldt, friskt vann.

Lykke til! Corydoras er absolutt å anbefale1
Loomis
Du klarer ikke oppdrett av corydoras i et kar med sverddragere, neontetra og ancistrus. Alle disse kommer til å spise eggene. Veit ikke hvor store disse ancistrusene dine er, men hvis de er nogenlunde voksne så burde du kvitte deg med et par - tre stykker før du skaffer deg 5 - 6 pansermaller.


Oppdrett går helt fint i det karet om du bare er tilstede sånn cirka da de holder på. Jeg har gullguramier, sverdragere, kardinaltetraer, 2 plecoer (en er ca 15 cm), SAE og mye mer.

Det er jo sant at alle disse elsker egg men Coryene ere flinke til å legge de. Mine legge de på ett bestemt blad eller på ruta akkurat der det er mest strøm slik at nesten ingen fisker kommer fram til eggene.

Ved store Egglegginger legger de 2-300 egg fordi når et par først har begynt smitter det over. Jeg har opplevd å få egg overalt som på pumpe, på eplesneglene mine (stakjker, de ble o trakkasert ), planter, alle 4 vegger, utblåsningen på pumpen og til og med inne i skiferhulen. MNår eggleggingene blir så store legger de egg overalt, men med tiden blir de mer erfarne og legger store klynger på gode steder.
Plussmedlem
Akva-Math
Oppdrett går helt fint i det karet om du bare er tilstede sånn cirka da de holder på. Jeg har gullguramier, sverdragere, kardinaltetraer, 2 plecoer (en er ca 15 cm), SAE og mye mer.

Men oppdrettet ditt foregår ikke bare i 180 literen. Du berger eggene over i andre kar/bokser.
Jeg snakker om oppdrett i et 65 liters selskapsakvarium. Fra egg/yngel til voksen fisk.
Sånnsett, ja.. Men så lenge det er voksne Aeneuser i karet vil ikke mange overleve og da er det nesten bare Aeneus du kan ha i karet samt. MYE gjemmesteder og en god del javamose. Men selv i det karet må du også finne noe smått å fôre de med..
Har litt javamose oppi og flere planter + skiferhule og kokosnøtthule. Er det potensielle eggleggingssteder?

PS: Skal muligens få 8-9 stk Metallpansermaller.
Har flere spørsmål:

1. Er det noe som trigger Metallpansermaller til lek. Og når ser jeg at de leker?

2. Hvor store må yngel være ( i størrelse og alder ) før jeg kan slippe dem til foreldrene sine?

3. Hva koster Mikroorm og Artemia? Har ikke peiling på om det på klekkes og eventuelt hvordan man gjør det. Hadde vært fint med litt hjelp angående det.
Ligger masse informasjon om dette her på forumet

Du kan jo lese denne om lek og egglegging på corydoras

De må ikek være særlig store når de slippes til foreldrene, men det kommer jo an på hva slags andre fisk som er i karet også.

Her er det pris på bra artemiaegg

Mikroorm får du kjøpt i rubrikk for en snau femtilapp

Ellers er denne tråden (sammen med et dusin andre) fin å lese.

Kjøper du artemiaegg må disse klekkes. Her er en artikkel om hvordan du lager klekkeri.

Om du ikke vil klekke artemia selv, går det an å kjøpe avskallede artemiaegg som ikke skal klekkes, men gis rett fra boksen (det er bare et oransje pulver).



Typiske eggleggings steder finnes ikke felles for det varierer fra gruppe til gruppe, men spesielt Sverdplanter og på glasset (ofte der det er mye strøm og langt oppe). Mine har også funnet ETT spesielt anubias blad som er kjempestort og som ligger rett foran utblåsningen er standard for ingen får tak i eggene da.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap