Ekstra reflektor til Juwel Rek60

Hei!

Jeg plages av noe dårlig belysning i mitt Rek60 kar. Slik som det er ifra fabrikken står det nå i 1stk T8 15watt lysrør.

Jeg skal etterhvert bygge dette ut med enda et 15watt lysrør, men dette prosjektet er noe frem i tid.. Men! Vil det ha noen praktisk betydning om jeg limer fast to stk T8 reflektorer på hver sin skråside av lokket på dette akvariet?

Reflektorene koster bare drøye 100 lappen så hvis det hjelper inntil videre... ?

BB John
Plussmedlem
Den pålimte reflektoren til Juwel er vel heller dårlig.
Hvis du klipser fast en slik så blir nok lyset bedre.
Juwel`n har ikke pålimt reflektor nei gitt. Men jeg tok den nettopp ut av akvariet her. Den er heller lite reflektiv kan man si.. Hmmm.. Autosol?

BB John
Plussmedlem
Trodde det var en slik hvit "reflektor" som var pålimt i selve lystoppen?
Den du kanskje nettopp fisket opp av karet?
Loomis
Trodde det var en slik hvit "reflektor" som var pålimt i selve lystoppen? Den du kanskje nettopp fisket opp av karet?


Nei. Vanlig metallisk plate som er bøyd ja. Sitter fast i to spor like under røret. Den er dog ikke så blank at det gjør noe, har som sagt lyst til å prøve autosol på den for å få den speilblank, men noe skeptisk da jeg ikke helt vet hva autosol legger ifra seg på den etterpå.. Vann fordamper jo tross alt på den plata og renner ned i karet igjen. Nå har jeg bare vasket den i varmvann for å få vekk det verste griset på den.

BB John
Du kan også kjøpe lysrør med innebygd reflektor, det bruker jeg i mine to juwel akvarier. Det er reflektorer i lokket også men prisforskjellen var såpass liten at jeg kjøpte med reflektorene montert innvendig. Jeg har ikke tenkt på at original reflektorene i fra juwel kunne være dårlige... Skal se nærmere på de neste gang jeg plukker av lokket.

Å montere ett ekstra armatur er faktisk litt kronglete i disse akvariene da ekstra lyset kommer vel langt ned. Jeg har gjort det og jeg er ikke riktig fornøyd.
La med en tegning som beskriver bedre hva jeg planlegger når tiden kommer. Med denne løsningen så kommer ikke det ekstra lysrøret lengre ned enn hva det originale er.

Den eneste bakdelen med det er at åpningen under "foringslokket" blir noe mindre, men det kan jeg leve med tross alt. Samt den ekstra ledningen selvsagt, men den kan jo festes under lokket.

I første omgang har jeg mest lyst til å sette fast to reflektorer slik som på bildet, bare for å se hvor mye det utgjør. Samt prøve å polere de speilblanke for å se hvor mye effekt det har, dog jeg mistenker at det siste er ren flisespikkeri...

BB John
Sikkert en bedre ide enn min da jeg har vannstanden to cm under normalen nå.

Jeg har reflektorer på alt jeg har av lys men jeg er noe skeptisk til påstandene om hundre prosent effektøkning, særlig etter de er brukt en stund. Men at det hjelper tviler jeg ikke på. Den reflektoren i bakkant tipper jeg blir mest symbolsk.
Ja. Man må da også huske at fabrikklysrøret også skal stå i. Dette står da i midten av lokket.

BB John
[URL=http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1053&thread_id=38272&sr=1 ]http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1053&thread_id=38272&sr=1
[/URL]
Så etterhvert at det ikke ble plass til en reflektor i bakkant. Men det har vel ikke stort å si.

BB John
Dette så jo bra ut. Blir jeg lei nok så bygger jeg om likt som deg men jeg har litt andre fester enn deg så jeg må nok smelle i noen skruer. Ikke at jeg tror det gjør noe med to små hoder på utsiden.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap