Alger!

Jeg har to akvarier. Og nå ser det ut til at det har kommer rødalger i 240literen. Jeg har nå 9 ancistrus sp. oppdrettsvariant der, vil de spise opp algene? Eller må jeg anskaffe andre typer fisk?

I 85literen har det også kommet alger, disse ser ut som skjegalger, og er ikke særlig fine. Der har jeg fem ancistrus sp. oppdrettsvariant og lurer på om ancistrusene vil spise dem?

Håper på svar. Blir frustrert av disse algene
Med rødalger mener du det vi kaller penselalger? Den eneste fisken som spiser disse til en viss grad er SAE, altså Siamesiske Alge Etere. Det er ingen andre kjente akvariefisk som spiser penselalger.

Og penselalger er dessverre den aller vanskeligste algen å bli kvitt når den først har kommet... er nesten redd du må belage deg på en langvarig kamp. Du må manuelt fjerne alt du ser også.
Penselalger stortrives midt i sterk sirkulasjon og vokser helst på dødt materiale, og man ser den derfor gjerne på plastdeler til filteret, trerøtter og langs bladkanter på de eldste plantebladene som har sluttet å vokse.
Å senke sirkulasjonen kan hjelpe, det vil holde den i sjakk. Det har jeg greid i de aller fleste tilfellene. Skrur jeg opp sirkulasjonen igjen i bare tre dager så sier det BLAFF! Dermed dekker penselalgene alt igjen!

Det er bare å brette opp ermene og ta fatt på jobben med å fjerne algen. Sett inn noen unge, små eksemplarer av SAE, så vil de hjelpe til. Problemet er vel helst at etterhvert som de vokser, blir de latere, og vil heller ha fiskefôr enn alger. Så med tiden overser de lett algene og spiser heller maten som kommer dalende ned ovenfra. Alternativet da er å selge de store, og kjøpe inn en ny gjeng med ung og frisk arbeidskraft
Har samme problemet med penselalger i mitt 112 liter men føler jeg har fått den litt i sjakk nå, samme med skjeggalggen og dette er etter at jeg begynte med Easy Life Easy Carbo.

Men jeg trodde at penselalgen også forsvant etterhvert av seg selv, men da lærte jeg jammen noe i dag også

Skal pigede ta å skru ned sirkulasjonen littegranne på pumpen å ta ut alle trerøttene mine som er FULLE av penselalger og rense disse skikkelig og se om jeg får bukt med dem
mona o
Med rødalger mener du det vi kaller penselalger? Den eneste fisken som spiser disse til en viss grad er SAE, altså Siamesiske Alge Etere. Det er ingen andre kjente akvariefisk som spiser penselalger. Og penselalger er dessverre den aller vanskeligste algen å bli kvitt når den først har kommet... er nesten redd du må belage deg på en langvarig kamp. Du må manuelt fjerne alt du ser også. Penselalger stortrives midt i sterk sirkulasjon og vokser helst på dødt materiale, og man ser den derfor gjerne på plastdeler til filteret, trerøtter og langs bladkanter på de eldste plantebladene som har sluttet å vokse. Å senke sirkulasjonen kan hjelpe, det vil holde den i sjakk. Det har jeg greid i de aller fleste tilfellene. Skrur jeg opp sirkulasjonen igjen i bare tre dager så sier det BLAFF! Dermed dekker penselalgene alt igjen! Det er bare å brette opp ermene og ta fatt på jobben med å fjerne algen. Sett inn noen unge, små eksemplarer av SAE, så vil de hjelpe til. Problemet er vel helst at etterhvert som de vokser, blir de latere, og vil heller ha fiskefôr enn alger. Så med tiden overser de lett algene og spiser heller maten som kommer dalende ned ovenfra. Alternativet da er å selge de store, og kjøpe inn en ny gjeng med ung og frisk arbeidskraft :-)


Jeg har akkurat plukket vekk alle de bladene som var dekket av alger. I nærmeste dyrebutikk har jeg ikke sett disse siamesiske alge eterene, hva gjør jeg da? Har jo masse ancistrus, da jeg trodde de spiste alger. Er jo veldig redd for at jeg må tømme begge karene og starte på nytt
Kjempe fint å få så fyldige svar
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap