Sikkert et idiotspørsmål som egentlig svarer seg selv..

Jeg har en fluval 2+ i min 63l.
Oppidær hadde jeg et mollypar, et platypar og to guppymenn.

Jeg plagdes med sugekoppfestet til pumpa og siste gang jeg festa den i glasset, kom den for lavt i karet slik at vannet fløt over luftinntaket. Altså ingen lufttilførsel i vannet, bare bevegelse.

Er det oksygenrikt vann (les. min egen feil) som har tatt livet av guppymennene?

De andre to parene ser ut til å være i storform.


--For ordens skyld så er pumpa nå tilpasset vannstanden i karet.
Den delen som er over vann er forsåvidt ikke nødvendig å bruke. Det er bare hvis du trenger ekstra oksygen, f.eks. ved medisinering eller varmekur el.

Oksygen kommer ned i vannet ved bevegelser i overflaten, og det har du jo.

Jeg har min diffusor (delen over vann) stående på pumpen, men stengt igjen til vanlig.

Kanskje du bør teste vannet for nitritt, for å se om det kan være en grunn til at de døde?
Glemte å skrive det,
alle vannverdier er fine.

Nitritt 0
PH 7,5
GH 12.

Det burde ikke være vannet.
Eller?
Nei, vannet høres greit ut det. Da er det ikke godt å si, hvis resten av fiskene virker fine.
Begge guppymennene døde etter at jeg hadde platyparet oppi.

Kanskje de har dødd av skrekk. Men har ikke sett noen slags tegn på det heller.

Den ene guppymannen la seg momentant etter platydama, tror den var alvorlig forvirra, så ut som den var interessert i å ha seg litt utenfor sin egen sort

Jeg skjønner ikke noe. Men den andre guppymannen døde altså først. I morges lå den andre på bunnen og.

Major Mystery.
Hvor lenge har dette akvariet vært i drift? Når du tester vannet, hva slags tester bruker du (strips eller dråper)?
Fint om du også kunne gi litt info om hvor ofte du bytter vann på akvariet ditt, og hva slags rutiner du har på det.

Jeg antar du driver og tilsetter noen form for GH+ pulver, siden du hadde så uvanlig høy gh? Norsk kranvann pleier generelt å være veldig mykt, altså lav gh, men det kan jo hende du har brønnvann eller noe som gjør gh så høy.
Karet har gått siden September.

Jeg bruker Tetra sine dråpetester når jeg tester.
Bytter 20 liter en gang i uka, og tester samtidig. Bruker slamsuger samtidig for å holde det ryddig og pent.

Er GH så høy?
Den typen fisk jeg har krever høy GH ut fra det jeg har sett i fiskebasen.
Tar jeg feil?
Fikk aldri noe svar mona o??
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap